Yahya Hassan er født i Aarhus i 1995, så han er faktisk indfødt 
dansker, selv om hans muslimske familie er palæstinensiske indvandrere.
I sin første digtsamling, "Digte" fra 2013, gav han et voldsomt 
billede af et dysfunktionelt familieliv med en voldelig far, men også af
 sine egne ret omfattende kriminelle aktiviteter.
Salget var forrygende og interessen stor, for dette var et stærkt 
formuleret digterisk bud på en ny form for integrationsdebat, der blandt
 andet omfattede en kritik af indvandrerne og den måde, den muslimske 
tro blev udnyttet i det danske samfund.
Digtene emmede af vrede og var fulde af angreb til højre og venstre, idet ikke mange gik ram forbi.
Da jeg første gang læste dem, slog det mig, at disse digte faktisk 
ville gøre sig bedre på en scene. De kan minde om rap-tekster eller det,
 man kalder "action poetry", der er en digterisk form, der udtrykker en 
enorm energi, er voldsomme og uberegnelige. Yahya Hassan er virkelig som
 født til poetry slam-arrangementer, hvor de deltagende digtere så at 
sige duellerer med hinanden på ord.
Om man kunne finde andre digtere med den samme - eller en lignende - 
voldsomhed i alt, ved jeg ikke, men det skulle ikke forbavse mig, om de 
er en mere skjult del af det digteriske miljø. Jeg mener nemlig, at 
disse år lægger op til et opgør med det elitære og mølædte, der har 
præget en stor del af mange nutidige forfatterskaber.
Mere eftertænksom
I sin anden digtsamling, der udkom i 2019, tager Yahya Hassan mange 
emner op, der optrådte i den første, men man fornemmer nu alligevel en 
vis udvikling, for han virker mere eftertænksom. Midt i sin irritation 
og utålmodighed med omverdenen gør han sig tanker Han kan lide ordspil 
og er dygtig til at formulere dem som for eksempel "... bedrevidende med
 bedre viden" og "... at dø af at overleve".
Nogle af udsagnene står stærkt som for eksempel "... pisker børnene 
med idyl". Har han lært af sine erfaringer med vold og fængselsophold og
 er blevet mere voksen?
Mener han det, når han i digtet "Vantro" skriver "... jeg har en 
bændelorm i ånden"? Det er muligt, for jeg synes jo altså, at han virker
 mere moden, og at hans udtrykskraft er bedre end i den første 
digtsamlling.
De frygtløse berserker
Digteren i begge digtsamlinger minder mig dog allermest om de gamle 
vikingers elitesoladater, de frygtede og frygtløse berserker, der var 
kendt for at gejle sig selv op til voldsom vrede og usvigelig kampvilje.
 I deres selvvalgte trancelignende tilstand var de virkelig som besatte,
 for det var, hvad de ville være ...
https://arbejderen.dk/anmeldelse/bedrevidende-med-bedre-viden