tirsdag den 25. august 2020

Det anonyme liv


Nemlig! Det er lige præcis det han og hans kvindelige pendant gør: de udfører dagens gerning, som de skal og gør ikke meget væsen af sig, idet de nærmest er anonyme bortset fra hos Skattevæsenet, der er de eneste, der virkelig holder øje med deres gøren og laden. Sådan er livet for millioner af mennesker, men de ser det ikke selv sådan. De er fuldt opmærksomme på det, der sker dem, og på de mennesker, de har i deres liv. Det kan godt være, at de går mere op i dronning Margrethes gøren og laden eller kronprinsesse Marys nye kjoler end i deres egen mangel på andet end hverdagsoplevelser. Det er helt forkert at betragte dem som fiaskoer eller sølle individer. De lever bare efter andre rytmer end det, der ses som "succes". Når det er sagt, så er der dog ét felt, hvor de er meget betydningsfulde: de er vælgere, og hér kan deres afslappede facon skabe uheldige resultater. Fordi de ofte ikke føler sig forpligtet til virkelig at sætte sig ind i tingene, men bare følger deres sym- og antipatier på et menneskeligt plan, så er de i stand til at lave ravage ....


 

Skønne toner

 

Stradivarius-violiner er et begreb. At eje en stradivarius svarer til at have et originalmanuskript af en af de store forfattere eller f.eks. en ægte Van Gogh. Ingen af delene er tilgængeligt for ikke-millionærer

Andre instrumentmagere har dog lavet skønne musikinstrumenter som f.eks. tyskeren Joachim Tielke (1641-1719). Man har diskuteret, hvor mange instrumenter han har lavet og er foreløbig nået frem til, at det formentlig beløber sig til ialt 174, idet man så tæller fragmenter af ikke længere fungerende ting med. Det er mange, men ikke helt så mange som Stradivarius. 

Tielke lavede mange forskellige typer instrumenter, og de fleste er udsmykkede, så de fremstår som rene kunstværker. Det, der kenderegner dem, er dog deres klangfylde. De er ikke bare smukke at se på, men lyder også virkelig godt den dag idag.

Fordi der hersker den samme form som snobberi omkring Tielkes instrumenter som omkring de violiner, Stradivarius lavede, er man imidlertid blevet opmærksom på én - nemlig for samlere - foruroligende detalje: kan man nu være sikker på, at det er mesteren selv, der har lavet dem? Hvis det ikke er ham, men lærlinge og medarbejdere, så kan klangfylden og skønheden være aldrig så forrygende, men samlerværdien kommer under beskydning. Man køber Tielke-instrumenter på samme måde, som man investerer i en Degas, Gauguin eller Van Gogh, og det er egentlig temmelig komisk, når nu den kunstneriske udførelse under alle omstændigheder er sublim.   



 

Sådan gør vi bare ikke!!!

Så sandt som det er sagt. Hvis det kun er truslen om evig fortabelse, helvedes flammer og pinsler uden ende, der styrer folks handlinger og tanker, så er det ikke meget værd. Moral står efter min mening over tro, for sidstnævnte veksler med tid og sted, men moralen - f.eks. "du  må ikke slå ihjel" eller "vær mod andre, som du ønsker, at de skal være imod dig", der også optræder i religiøse sammenhæng, men som dybest set går på moralbegreber - bør være eviggyldig: den slags gør man bare ikke, hvad enten det bliver straffet at gøre det eller ej. Man kunne sige, at man "holder sig for god" til at begå visse uetiske handlinger, fordi man har en indre forestilling om, at det er forkert. Udtrykket "sådan noget gør vi ikke her" dækker det ikke helt, for i mine ører er der noget blær over det, men det kan måske illustrere princippet i denne type eviggyldige moralbegreber. 

 


 

mandag den 24. august 2020

En skildrer af den ultimative rædsel: Felix Nussbaum

Så har jeg gjort det igen: set en dokumentarfilm om den ultimative umenneskelighed, nemlig Hitlers jødeforfølgelser og udryddelsesforsøg af en bestemt befolkningsgruppe. Jeg burde nok lade være med den slags for min egen sjælefreds skyld, da jeg bliver så vred, så vred, at det er lige før, jeg går op i limningen. Det, der skete, er og bliver utilgiveligt, ja, en moralsk synd, der har sat en uafvaskelig plet på menneskeheden, for hvad jeg end føler for disse forbandede tyskere, så er de jo altså stadig en del af menneskeslægten. 
 

Andre end dokumentarfilmskabere har givet en rystende skildring af det, der skete. En af disse andre er maleren Felix Nussbaum (1904-1944). Han var jøde, han var tysker, og han var kunstner. Denne sammensætning skaber baggrunden for hans malerier. Det, han frembringer med sine surrealistiske malerier, er helt unikt og fortæller den sørgelige historie om den systematiske udryddelse af 6 millioner mennesker med en imponerende kunstnerisk slagkraft.
Hans far, Philip Nussbaum, var amatørmaler og støttede sin søns drøm om at blive maler. Selv havde han måttet opgive en kunstnerisk løbebane af økonomiske grunde. Han glædede sig over sin søns muligheder, der dog blev ødelagt ved nazisternes fremkomst. Felix studerede på The Berlin Academy of Arts i Rom, da nazisterne kom til magten i 1933. Da Hitler sendte sin propagandaminister til Rom for at forklare de studerende, hvilken slags kunst Tyskland forventede af dem, forstod han, at som jøde kunne han ikke blive på kunstskolen. Hans forståelse af den fortvivlede situation skabte en frygt, der afspejler sig mere og mere i hans kunst.
 

Han havde begyndt sine studier i Berlin og Hamburg i 1920, hvor han havde mødt Felka Platek, som han senere giftede sig med. Da han i 1937 tog hende med til Schweiz, hvor hans forældre havde søgt tilflugt, viste det sig, at dette gamle ægtepar længtes så meget efter deres hjem i Tyskland, at de planlagde at vende tilbage. Noget, Felix forgæves forsøgte at få dem fra, og dette var sidste gang han så dem, da hjemrejsen kostede dem livet. Som så mange andre jøder blev de myrdet i Auschwitz.
 

Felix og Felka tilbragte de næste ti år som flygtninge, bl.a. i Belgien, der imidlertid blev angrebet af Hitlers tropper i 1940. Det belgiske politi arresterede ham som  "en fjendtlig tysker" og han blev sendt til Saint-Cyprien-lejren i Frankrig. Opholdet i denne lejr gav ham materiale til nogle af hans stærkeste billeder.
 
 
1944 blev skæbneåret for familien Nussbaum, idet alle dens medlemmer blev udryddet af nazisterne. Felix forældre blev myrdet i februar, og han selv og Felka blev fundet i deres skjulested og derpå sendt til Auschwitz i august. I september blev hans bror og svigerinde samt hans niece ligeledes myrdet, og i december omkom det sidste medlem af familien af sult og strabadser i lejren i Stutthof. 
 
 
 
 


 









Urin, det gule vidundermiddel

 Hvad der kommer ind, skal også ud igen - i hvert fald når det gælder urin. At det ikke bare er et spildprodukt, men også et vidundermiddel til renselse og forskønnelse kommer sikkert bag på de fleste, men sådan forholder det sig faktisk. På grund af urinens indhold af ammoniak er det op igennem tiden blevet brugt som et fortrinligt rensemiddel, bl.a. til tand-blegning, tøj- og hårvask. De fineste og allerdyreste kurtisaner i Firenze brugte det således til hårvask, også fordi det gav håret en skøn gul farve, præcis som urin ....

https://www.smithsonianmag.com/science-nature/from-gunpowder-to-teeth-whitener-the-science-behind-historic-uses-of-urine-442390/?no-ist 

 

 

lørdag den 22. august 2020

Paradiset på vor jord

Når verden bliver kaotisk, begynder vi at drømme om den fjerne fortids ro og tryghed - dvs. vore egne forestillinger om den idyl, vi tillægger myterne om Paradisets Have. Der er tale om idealer, der i sig selv kan være smukke, men ikke nødvendigvis sande, for de bygger på fantasier og drømmerier uden megen bund i virkelligheden.

En af disse tilbagevendende ideer er forestillingen om det naturlige menneske - også kaldt "urmennesket" - der lever sammen i fred og fordragelighed, og som måske ikke engang kender begreberne krig, drab og ondskab. Disse begreber har i hvert fald ikke sat sig spor i deres sprog, og de er uforstående over for civiliserede menneskers beskrivelser af sådanne uhyggelige fænomener fra den moderne verden.
I 1971 opdagede man en sådan stenalderstamme, der levede i total isolation i regnskoven på Filippinerne. Stammen, der bestod af 27 individer, fik navnet Tasaday. De levede i huler, brugte stenværktøj og bar blade som tøj. En artikel i National Geography gjorde stammen verdensberømt, men kun få fik lov til at besøge dem, heriblandt den amerikanske journalist og fotograf John Nance og den berømte flyver Charles Lindbergh. De tog masser af fotografier af hulebeboerne, der dokumenterede deres livsstil, og i 1975 udkom der en bog om stammen, "The Gentle Tasaday", med et forord af Charles Lindbergh, der straks blev en international bestseller. Stammens berømmelse voksede konstant, selv om der var dem, der hævdede, at de fandt mystiske, sproglige forhold, der modsagde påstanden om, at de havde levet isoleret fra omverdenen i 1000 år.

De fleste elskede tanken om den venlige og fredsommelige stenalderstamme, men i 1986 brast boblen.  Den schweiziske journalist Oswald Iten afslørede det hele som svindel og bedrag, idet han fortalte, at han havde fundet stammen iført moderne tøj og med et fuldt moderne sprog. De havde fortalt ham, at de egentlig var lokale bønder, men at de var blevet tvunget til at spille hulemænd. Grunden til dette var, at præsident Marcos havde brug for noget sensationelt, der kunne aflede opmærksomheden fra ham og hans korrupte styre, så man opfandt altså en stenalderstamme. Selv om fupnummeret blev afsløret, så er der dog stadig dem, der er så begejstrede for tanken om den venlige og fredelige stamme, at de hævder, myten er delvis sand: disse mennesker var isolerede, men ikke i 1000 år ....

https://www.news.com.au/technology/science/the-mindbending-saga-of-the-stone-age-tasaday-tribe-of-the-philippines/news-story/213664d0c7c17bdd3ba6a29c85274869 

 


 

Lægen, der blev morder

 

Han er for tyk og ser plaget ud. Ikke en person, man umiddelbart får tillid til, og det er måske meget godt, for denne mand, Anthony Garcia, er læge, men var ikke særlig god til sit job. Det har afgjort været en stor begivenhed i hans mexikanske familie, da han fik sin eksamen, men desværre endte det helt galt med ham og også for nogle uskyldige, der døde, fordi han ville hævne, at han var blevet fyret.

Hans voldsomme hævnlyst fik ham til at gå grassat i 2013, da den gik ud over en husholderske og en lille søn af en af dem, som han mente stod bag hans karriere-deroute. Ingen af disse to ofre havde selvfølgelig det mindste med hans karriereproblemer at gøre, og det var vildt uretfærdigt, at de skulle undgælde for noget, de ikke havde gjort. Mordet på dem var imidlertid kun første del af hans hævn, for fem år senere dræbte han også en læge og hans kone, som han mente var imod ham.

Efterhånden som retssagen skred fremad, blev Garcia mere og mere "fraværende", og han virkede nærmest bevidstløs, da hans dødsdom blev læst op. Sandsynligvis var han psykotisk som følge af andre psykiske problemer, men dømt blev han altså. Jeg vil mene, at hans liv ikke blev ødelagt af fyringen, men af hans hævntørst, men det slog i hvert fald totalt klik for ham ....

https://apnews.com/04e245949c1d4b3492298c25fe5ab0b7

https://www.dailyherald.com/article/20180914/news/309149963