fredag den 3. september 2021

Ingen sex uden død?

I oktober 1997 blev det maltrakterede lig af den 29-årige mor til tre, Samantha Class, der havde en sidebeskæftigelse som sex-arbejder, fundet af tre skolepiger. Et rystende syn, da hun var blevet tævet og kvalt af én, der tydeligvis var grebet af et vildt og ustyrligt raseri. Hvad havde hun gjort for at fortjene sådan en medfart? Det kunne man gætte på, men først i år - dvs. 24 år efter mordet - blev forbrydelsen opklaret og morderen dømt. At han viste sig at være den mand, der i 2000 var blevet frikendt for præcis det samme mord, han nu blev dømt for, er ærlig talt ret pinligt for det engelske retssystem. Det var nemlig denne politi-fejl, der kostede en anden kvinde, nemlig den 38-årige mor til fire, Alena Grlakova, livet i 2018. Eftersom morderen både før og efter retssagen har begået overgreb på sex-arbejdere, er der desuden mistanke om, at han også står bag andre mord, men foreløbig er han kun dømt for disse to - og det tog hårdt .....

Morderen var Gary Allen, der nærede et stærkt had til de kvinder, hvis ydelser, han samtidig havde et behov for, nemlig sex-arbejdere. I forbindelse med den første retssag fortalte han, hvordan han havde angrebet to sex-arbejdere og havde holdt en af dem fast med et hoved-greb, der kunne være endt med kvælning. Han benægtede dog, at han på et tidspunkt havde fortalt en socialarbejder, at han fantaserede om at skade sex-arbejdere og myrde kvinder. For ham var de "det laveste af det lave", hvilket jo er et tydeligt tegn på, at han - som så ofte med mænd, der myrder kvinder - forvekslede sine egne seksuelle drifter med dem, der vakte dem. Han foragtede sin sex-lyst og seksuelle handlinger og lod dette gå ud over kvinderne.

At Gary Allens sex-vanvid skulle koste en ung kvinde livet er meget tragisk, men sagen forekommer mig at være et lærestykke i lignende forbrydelser verden over: manden er opvokset med negative følelser omkring sex, der fremstilles som "syndigt", hvilket han uden videre projicerer over på kvindekønnet, siden det er kvinderne, der vækker disse syndige/nedværdigende drifter. Det er utroligt, hvor ofte denne tankegang har kostet kvinder livet. Denne rapport fra 2018, (der kan downloades gratis fra nettet), fortæller en sørgelig historie om bl.a. denne type kvindemord: 


Her kan man bl.a. læse: "A total of 87,000 women were intentionally killed in 2017. More than half of them (58 per cent) ̶ 50,000 ̶  were killed by intimate partners or family members, meaning that 137 women across the world are killed by a member of their own family every day. More than a third (30,000) of the women intentionally killed in 2017 were killed by their current or former intimate partner ̶  someone they would normally expect to trust." 

Ja, kærlighed har kostet mange kvinder livet, fordi den gør dem tillidsfulde over for nogen, der ikke mener dem det godt, og som tilmed ser dem som "uværdige". For en sex-arbejder er en kunde ikke anderledes end han ville være det for en købmand, en frisør, en læge, etc.. Hun har en vare, som han ønsker at købe, og de træffer en aftale, som han imidlertid forbinder med en hulens masse ideologier og følelser, der ikke har noget med sagen at gøre for hende. Hendes tilgang er reel, men det er hans ikke altid, bl.a. fordi han ikke står ved sine drifter .....

Alena Grlakova, 38, kom fra Slovakiet. Hun var mor til fire børn, men efter sin skilsmisse mistede hun stort set kontakten til familien. Det var formentlig grunden til, at hun havnede i et kaotisk liv med stoffer og sex-jobs. Sidste gang hun blev set af nogen, hun kendte, var Anden Juledag i 2018, og knapt en måned efter blev hun meldt savnet af sin eksmand. Det tog imidlertid mange måneder, før hendes nøgne og mishandlede lig blev fundet, og den nu 47-årige Gary Allen blev stillet for retten og dømt for mord på både hende og Samantha Class. 


Han fortalte, at Arlena somme tider kom på uanmeldt besøg for at tigge mad og penge af ham, hvilket formentlig altid var forbundet med sex. Som så ofte før har dette trigget hans volds-tendenser, og det kostede hende livet. 

Dette mønster med sex-drifter, der forvandles til mordlyst, har vi set alt for tit til at kunne ignorere forbindelsen mellem disse to. Der er noget galt med den mandlige tankegang, når det gælder sex, og selv om det vel stammer fra særlige patriarkalske religions-forestillinger, så forklarer det det nu ikke i tilstrækkelig grad.

 

https://www.bbc.com/news/uk-england-57242483 

 

https://www.hulldailymail.co.uk/news/hull-east-yorkshire-news/killer-gary-allen-most-evil-5541546 

 

https://www.hulldailymail.co.uk/news/hull-east-yorkshire-news/live-updates-gary-allen-sentenced-5563366 

 

https://www.grimsbytelegraph.co.uk/news/local-news/gary-allen-takes-stand-says-5460960 

 

https://www.grimsbytelegraph.co.uk/news/grimsby-news/gary-allen-found-guilty-murdering-5540600 

 

 

torsdag den 2. september 2021

Emma Hamilton

Hun var en meget smuk kvinde og tydeligvis maleren George Romney's yndlingsmodel, da han brugte hende i utallige malerier og tegninger, der alle viste hans besættelse af hende og hendes unikke skønhed. Den dag i dag ser man hendes portræt i alle mulige sammenhæng, for der var meget i hendes liv, der sikrede hende en vedvarende berømmelse. Hvem skulle nu have troet det, da hun blev født den 26. april 1765 som datter af smeden Henry Lyon? Dengang hed hun Amy Lyon, men hun er kendt som Lady Hamilton.

Eftersom hendes far døde, da hun var et par måneder gammel, blev det hendes mor og bedstemor, der opdrog hende. Deres opdragelse omfattede ikke nogen egentlig uddannelse, og hun må have været meget uvidende på mange punkter. Nu var uddannelse heller ikke ligefrem nødvendigt til det, der gav hende hendes karriere og gjorde hende berømt, også i vore dage. Næh, men starten var nu ikke lovende, for som 12-årig blev hun stuepige hos en kirurg ved navn Honoratus Leigh Thomas. (I vore dage er han nok mest kendt for sin artikel "Description of an Hermaphrodite Lamb").

Efter at have arbejdet som stuepige for lægen og derefter for forskellige andre, gik Emma videre til et mere eventyrligt liv som danser, model og skuespiller. Formentlig burde man tilføje "prostitueret", for i nogle år var hun holdt elskerinde for den ene velhavende mand efter den anden. I 1791 giftede hun sig imidlertid som 26-årig med enkemanden Sir William Hamilton, der var blevet udnævnt til engelsk ambassadør i Napoli, hvor Emma blev en stor succes, bl.a. fordi hun blev veninde med dronningen, Maria Carolina (1752–1814), der var søster til Frankrigs Marie-Antoinette.

Sir William Hamilton (1730-1803) var noget af en nørd, der holdt af sådan noget som studiet af vulkaner i Italien. Sammenlignet med et par andre af hendes tidligere elskere virker han dog helt sikkert som en god mand. En af disse, nemlig Sir Harry Fetherstonhaugh, siges at have fået den på det blot tidspunkt 15-årige Emma til at danse nøgen på sit spisebord som underholdning for sine jagt- og drukkammerater. Det var dog værre, at han gjorde hende gravid med hendes første datter, Emma Carew, som hun måtte sætte i pleje, fordi hendes livsstil ikke levnede plads til et barn. Den lille blev overgivet til Emmas bedstemor i de første tre år af sit liv og kom senere til et engelsk ægtepar, men derefter er det usikkert, hvor hun havnede efter at være rejst udenlands som enten selskabsdame eller guvernante. 

Da den seneste af hendes elskere, Charles Francis Greville (1749–1809), var nødt til at finde sig en rig kone, sørgede han for, at hun mødte hans onkel, Sir William Hamilton, der på det tidspunkt var 55 år gammel og nylig enkemand. På det tidspunkt var hun og hendes skønhed blevet meget berømt på grund af George Romney's mange malerier og tegninger af hende, og denne berømmelse lokkede nok Hamilton til, fordi den pirrede hans samler-instinkt, der omfattede alt smukt eller antikt. Man kan sige, at hun blev en trofæ-hustru, men de kom til at stå hinanden meget nær, og Sir William var nok hendes bedste ven i livet.

Charles Francis Greville, britisk politiker, der sad House of Commons fra 1774 til 1790

Hvorom alting er, så blev Emma altså gift med Sir William Hamilton efter at være taget til Napoli på noget, hun troede var en ferie, som Charles Greville havde sørget for. Hun vidste således ikke, at hendes elskers plan var at gøre sig fri af hende, så han uhindret kunne forfølge den rige pige, han havde udset sig som sin kone og økonomiske redningsmand. I det hele taget lader det til, at hun på nogle punkter var meget naiv og ofte blev snøret af de mænd, hun plejede omgang med.

Napolis dronning, Maria Carolina, levede et langt rigere og mere nyttigt liv end sin søster, Marie-Antoinette, idet hun fik gennemført reformer og forbedringer i sit nye land. Efter udbruddet af Den franske Revolution, der kostede hendes søster og svoger livet, fik hun imidlertid forvandlet Napoli til noget af en politistat som beskyttelse imod lignende revolutionære tanker i det kongedømme, hun rent faktisk regerede som kong Ferdinand I's dronning. At Emma gjorde indtryk ved hendes hof skyldtes ikke bare hendes berømte skønhed, men også de talenter, hun efterhånden åbenbarede. Selv uden en formel uddannelse klarede hun sig godt, da hun hurtigt lærte sig både fransk og italiensk samt sang så godt, at hun ligefrem fik tilbud om engagement ved operaen. 

Emma, der opfører sine "attituder"

Noget af det, der også vakte begejstring i de finere kredse i Napoli, var Emmas succes med sine "poseringer" som klassiske kvindefigurer. Dette blev i realiteten til en ny kunstform, som bl.a. Ida Brun fra Danmark var med til at gøre berømt.

Da Emma jo var gift med den engelske ambassadør, Sir William Hamilton, var det hendes pligt at byde den berømte admiral Horatio Nelson velkommen, da han besøgte Napoli. Han havde på det tidspunkt været gift i seks år med enken Frances "Fanny" Nisbet, men det blev bemærket, at han allerede ved sit første møde med Emma blev meget betaget af hende. 

Frances "Fanny" Nelson (1758-1831), hvis første ægtemand var lægen Josiah Nisbet. Efter hans død giftede hun sig med admiral Horatio Nelson. Selv da hans voldsomme forelskelse i Emma og den måde, den kom offentligt til skue, udviklede sig til en markant og ofte direkte grusom samt ufortjent afstandstagen fra hende, forblev hun en tro og hæderværdig hustru, der tilmed tog sig af sin utro ægtemands syge og aldrende far. 

Anden gang Nelson kom til Napoli var det som en levende legende på grund af sine mange sejre. Efter at have slået den franske flåde ved Abukar i Egypten var han blevet adlet som baron af Nilen. Til gengæld var han et fysisk vrag, da han havde mistet sin ene arm og de fleste af sine tænder samt led af voldsomme hosteanfald. Noget, der dog ikke afskrækkede Emma, og da hun trådte til som hans sygeplejerske, sekretær, oversætter, osv. fik de to hurtigt en affære. En af hendes vigtigste roller blev som mellemmand mellem ham og dronning Maria Carolina, der var trængt af de revolutionære oprørere i landet. 

Da Nelson blev kaldt tilbage til England efter sin rekonvalescens i Napoli, faldt det sammen med regeringens accept af Sir William Hamiltons ønske om at forlade sin stilling som ambassadør. Emma, der på dette tidspunkt var gravid med Nelsons barn, rejste derfor tilbage til England sammen med både sin mand og sin elsker. Sir William tog tilsyneladende den trekantede situation med stoisk ro, men det gjorde Fanny Nelson ikke. Der opstod den ene ubehagelige situation efter den anden, bl.a. fordi Nelson ikke var spor sød imod sin kone, men også fordi affæren blev beskrevet i aviserne. Kort sagt, det var en offentlig skandale, der ikke blev mindre af Emmas fødsel af datteren Horatia den 29. januar 1801. Barnet blev sat i pleje hos en Mrs. Gibson, men i modsætning til hendes ældre halvsøster, Emma Carew, så var hendes eksistens velkendt af offentligheden, selv om hendes forældre gjorde alt, hvad de kunne for at fremstille hende som et barn, de havde taget til sig og ikke som deres eget biologiske barn. Den var der selvfølgelig ingen, der hoppede på, også fordi den lille pige jo var opkaldt efter sin far med navnet Horatia Nelson Thompson.  

Horatia Nelson

Nogenlunde samtidig faldt den unge kronprins, den senere George IV, totalt for Emma, hvilket gjorde Nelson voldsomt jaloux. Sært nok var det Emmas mand, Sir William Hamilton, der beroligede sin kones bekymrede elsker ved at forsikre ham om hendes kærlighed. Bekymringer var der dog nok af, for da den fortvivlede Fanny gav sin ægtemand et ultimatum om enten at vælge hende eller Emma lige inden han skulle af sted på en ny militær mission, blev han rasende, hvilket faktisk er underligt, da han på det tidspunkt havde presset hende langt mere, end man overhovedet kan finde undskyldninger for. Man mener imidlertid, at Fannys ultimatum fik ham til endelig at beslutte sig for en skilsmisse, men at dette var for sent, da han midt i sin næste store sejr i slaget ved Trafalgar blev dræbt på sit flagskib Victory i 1805. Som national-helt blev han begravet i St. Pauls Cathedral i London.
 

Emmas situation var forværret på dette tidspunkt, da hendes ægtemand og - på overraskende vis - store støtte, Sir William Hamilton, var død i 1803. Mange velhavende og fornemme mænd ønskede at erstatte ham, men hun troede stadig på, at hun og Nelson havde en fremtid sammen. Da han døde, havde hun næsten lige født deres anden datter, men hun levede kun i seks uger, og hun blev ramt af chok efter chok med disse dødsfald, men også med økonomien, der ramlede for hende. Som minimum burde Nelson have sørget for hende og deres datter økonomisk, inden han tog ud på den farefulde aktion, der slog ham ihjel, men det havde han ikke. For mig at se står nationalhelten på mange måder tilbage som en typisk "nøler", der udsatte og udsatte, hvor han burde have handlet. Den note, han skrev om bord på Victory, skulle tjene som en kodicil til hans testamente, og det gik ud på at sikre Emma og deres datter økonomisk, men var alt for vag til at kunne tjene som andet end en påmindelse til nationen som sådan.
På den måde var han ikke meget bedre end de andre mænd i hendes liv, der havde udnyttet hende på forskellig vis.
 

Emma som Cassandra 

Man kan sige, at korthuset væltede, da de to vigtigste mænd i hendes liv døde, for ingen tog sig af hendes problemer, heller ikke hverken Nelsons familie eller staten, som han havde appelleret til. Derfor kastede hun sig nogle gange ud i vilde mad- og spiritusorgier samt spillede hasard i håb om at kunne vinde, så økonomien kunne reddes, inden hun gik fallit. Til sidst opgav hun og besluttede sig for at flygte fra gælden og minderne. På det tidspunkt havde hun en gæld på mer end £15,000, og hun havde også mistet sit gode helbred.

Flugten var en desperat kvindes eneste udvej, og i sin nød vendte hun sig imod den katolske kirke, men desværre også alkohol og sovemedicin. På det tidspunkt havde hun forskellige helbredsproblemer i form af uforklarlige mavesmerter, diarre, kvalme og svimmelhed. Det var den rene ynk, og en sørgelig afslutning på hendes liv, da hun døde den 15. januar 1815 og blev begravet i en beskeden grav i Calais, som en god ven havde betalt, og som forsvandt under krigen. Femten år inden sin død havde hun ellers fået den store ære at blive udnævnt til "Dame Emma Hamilton" som et medlem af "The Order of Malta". Den, der stod for denne udnævnelse, var zar Paul, der ønskede at ære hende for hendes bidrag til Maltas forsvar imod franskmændene. Man kan sige, at dette var endnu en ironi i et liv, der sendte hende til hendes nu forsvundne grav i Frankrig.

Horatia Nelson

Nelsons kodicil til det oprindelige testamente havde givet Emmas og hans datter, Horatia (1801–1881), (der i langt højere grad lignede sin far end sin smukke mor), lov til at bære hans efternavn samt tildelte hende en årlig sum. Indtil sit bryllup med præsten Philip Ward (1795-1859) var hun således Horatia Nelson. I ægteskabet fik hun 10 børn, tre piger og syv drenge. Eftertiden har sikkert gjort sig mange flere tanker om hende end hendes samtid, der svigtede hendes far ved ikke at opfylde hans ønsker om at sikre hans datter økonomisk.


Emma Hamilton som Circe



onsdag den 1. september 2021

Da suffragetten med klokken fik lukket munden på Churchill


Hvad sker der dog her? Alle disse mennesker og Churchill i en yngre udgave fra før han blev den engelske "bulldog", vi kender fra verdenshistorien, men også en stående kvinde med et eller andet i hænderne! Jamen, hvad laver de dog??? Hvis man får at vide, at den stående dame til venstre er Mary Maloney (egentlig: Horatia Dorothy Malony (1884-1921), så siger det ikke nutidsmennesker så meget, men dengang i 1908 var hun skam ret kendt for sine markante meninger om kvinder og mænd samt deres stilling i samfundet. 

En af dem, hun havde set sig gal på, var netop Winston Churchill, der havde tilladt sig at komme med nogle nedsættende bemærkninger om kvindebevægelsen og "suffragetterne". En af hans udtalelser lød: "I have seen with some regret some most earnest advocates of the cause allying themselves with the forces of drink and reaction. They were carried shoulder-high, I am informed, by the rowdy elements, which are always to be found at a publichouse-made manifestation.” 

Han er også blevet citeret for denne ret grove bemærkning, men jeg er nu ikke sikker på, at han virkelig har sagt sådan noget. Lige netop denne bemærkning stiller jeg mig altså tvivlende overfor, men der har været mange andre, hvor han har sig som en mandschauvenist. Ovennævnte bemærkninger om suffragetternes værtshus-manerer fik Miss Maloney til at true den på det tidspunkt ret klejne Churchill med ordene "Who is the strongest — an Irish woman or Mr. Winston Churchill?” Samtidig truede hun ham med en knytnæve. Da han ikke ville hverken undskylde eller tilbagekalde sine ytringer, jagtede hun ham under hele hans valgkamp for at genvinde sin plads i parlamentet. Hver gang han stillede op til et vælgermøde for at tale sin sag, afbrød hun ham ved at ringe med den store klokke, hun havde med, og det virkede faktisk glimrende. Ifølge datidige aviser fik han ikke et ord indført, når hun var til stede, og ingen kunne stoppe hende, heller ikke Churchill.

Sjovt nok fik en klokke også en prominent rolle i en dansk kvindesagskvindes angreb på nogle formastelige politikere. Den iltre dame var såmænd Karen Blixens moster, Mary Bess Westenholz, der skaffede sig adgang til folketingets talerstol den 19. august 1909 og skældte de forsamlede herrer ud: "Her sidder I danske mænd og sjakrer i jeres magtbrynde og egennytte om landets ve og vel, men det skal siges fra denne talerstol, at Danmarks kvinder foragter jer og brændemærker jer som en hob fædrelandsløse lejesvende, der forråder Danmarks ære." Det eneste den forvirrede formand kunne stamme som svar på denne svada var: "Hun har taget min klokke! Hun har taget min klokke!!!" og det var så sandt, som det var sagt, hvilket indikerer, at kvinder med klokker er farlige og bør respekteres som sådanne.

Med hensyn til Miss Maloney, så var hun, som navnet antyder, irsk, men de valgmøder, hun ødelagde for Churchill, foregik i Skotland, hvilket viser hendes ildhu: hun rejste et godt stykke vej for at gøre, hvad hun kunne for at spænde ben for den ærgerrige politiker - og mandschauvenist. Samtidig var der andre kvinder, der gjorde alt muligt andet for at skabe opmærksomhed omkring deres sag. Kort sagt, der var kamp og strid til alle sider for Mr. Churchill under hans besøg i Skotland, men Miss Maloney var nok den, der fik mest ud af sin protest, da hun jo ved flere lejligheder lukkede munden på ham.

På det tidspunkt var kvindernes eneste våben ellers sultestrejker, men det blev ødelagt af mere eller mindre velmenende autoritespersoner, bl.a. inden for fængselsvæsenet. Kvinder blev tvangsfodret, latterliggjort eller direkte overfaldet. Tanken om "husets engel" som en militant angriber, der ønskede at skaffe kvinden ind i samfundet som andet end en pyntegenstand eller et foragtet og misbrugt stykke legetøj, var ubegribelig for mange. De mest radikale suffragetter fandt man i England, og de samt deres ideer fik stor betydning uden for landets grænser. Dog kun for dem, der i forvejen var positive over for de forandringer, de ønskede. Andre grinte ad dem eller bekæmpede dem på forskellig vis.

"Black Friday", 1910, hvor suffragetter blev overfaldet og korporligt afstraffet af politi samt tilfældige mandspersoner i folkemængden. Ikke at det stoppede dem, meeen .....

Winston Churchill, der på dette tidspunkt var 34-35 år gammel, var åbenbart i særlig grad i fokus, for året efter klokke-episoden blev han sørme pisket offentligt af en anden rasende suffragette. Noget, der ifølge avisreferater, gjorde ham tydeligt rystet og bleg i påfaldende grad. Dog var det ham, der fik hende overmandet og derpå overgivet til politiet.

Hundepisken var nok et særligt budskab, for "bulldoggen" Churchill vakte altså flere gange damernes vrede med sine nedsættende bemærkninger. Hang hans syn på "det svage køn" sammen med det faktum, at han i 1908 var blevet gift med en stærk dame, nemlig Clementine Hozier? Hun var datter af en kvinde, der var notorisk utro, sådan at Clementine i virkeligheden kunne være datter af en af hendes utallige elskere, selv om hendes mand, Sir Henry Hozier, officielt lagde navn til. Hvordan det end hang sammen, så udførte Clementine livet igennem masser af nyttigt arbejde i forbindelse med en lang række humanitære sager, og efter Winstons død i 1965 fik hun en speciel, individuel adelstitel som en anerkendelse af sin indsats. Der er måske ikke noget at sige til, at Winston Churchill, der på dette tidspunkt er hendes forlovede, ser lidt forknyt ud ved siden af sin flotte og ranke kæreste, for hun var ikke noget mæhæ ....

Damen, der piskede den betuttede politiker i 1909, var Miss Theresa Garnett fra Leeds. Hun må have haft en plan om virkelig at få et budskab igennem til den stædige og mandschauvenistiske fyr, for hun sigtede på hans hoved, så han fik et sår i ansigtet, før hun blev overmandet og ført bort. 

 
Theresa Garnett (1888–1966)

Hun er flere steder omtalt som en "serie-protester", som var hun en seriemorder, men det var såmænd tanken om mord på mænd, der fik hende til at stoppe sin militante facon. Da suffragetterne begyndte at tale om at forgifte særlig stygge eksemplarer af deres mandlige modstandere, meldte hun fra. Det var trods alt for meget, selv om hun gik helt ind for det, suffragetterne ellers stod for. Hendes øgenavn - eller hædersbetegnelse? - var "Annie O'Sullivan"

De voldsomme tiltag imod de protesterende kvinder fik dem forståeligt nok til at lære visse, dramatiske selvhjælpskneb. Noget, herrerne ikke var vant til ....

 

https://womenssuffragescotland.wordpress.com/tag/mary-maloney/ 

 

https://www.irishcentral.com/roots/history/mary-maloney-churchill-bell 

 

https://www.bbc.com/news/magazine-34425615 

 

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/nov/15/winston-churchill-struck-with-dog-whip-suffragist-1909 

 

Wikipedia

 

tirsdag den 31. august 2021

Tanker omkring fænomenet hulemalerier

17.000 år gamle hulemalerier fra Lascaux-grotterne

Når jeg ser billeder af de ældgamle hulemalerier, der findes rundt omkring på vor jordklode, så gribes jeg af forbløffelse, for meget af dette er høj kunst og kan sagtens måle sig med vor moderne tids kunstproduktion. Hvordan i alverden kunne det lade sig gøre at skabe noget så smukt som f.eks. dette dyre-billede for så mange år siden? Forklaringen plejer at være noget med religiøse eller magiske forestillinger, som man kun kan tænke sig til, for vi ved ikke præcis, hvad disse gik ud på. Noget med at bede guderne om jagt-lykke til nedlæggelse af de prægtige dyr? Eller kan det tænkes, at billederne er en mindre blodig hyldest til disse imponerende skabninger, og at de måske ses som guder? Alt er muligt, når vi går så langt tilbage og ikke har skriftligt materiale at læne os op ad.

Verdens allerførste kunstværk er måske dette formentlig 42.000 år gamle billede, der antages at forestille en sæl. Det er fundet i en spansk drypstenshule i Cueva de Nerja på Spaniens sydkyst, hvor der før var sæler.


Det ældste "kunstværk" i Danmark er sandsynligvis denne helleristning, der er fundet på Bornholm et sted under vandoverfladen.


Den hører til de specielle helleristninger, der kaldes skåltegn, og de er faktisk virkelig interessante, fordi de anses for at være symbolske afbildninger af det kvindelige køn.

Når det gælder hulemalerier, helleristninger, osv., så kan man lege med tanken om alle mulige kombinationer af kunst og kunstnere, og det kan såmænd være lige så meningsfuldt som historikernes udredninger. Jeg mener i hvert fald, at når vi bevæger os i tidsaldre så langt tilbage, så er vi i en eller anden form for fantasiland, hvor fortiden tilskrives vore normer og samfundsformer. Ideen om den muskuløse stenaldermand, der nedlægger kæmpestore dyr med spyd eller kølle, kobles automatisk sammen med nutidige forestillinger om den hjemmegående hustru, hvis dag går med at samle urter, passe børn og så ellers bare vente på sin forsørger. Dette er op igennem tiden simpelthen blevet anset for naturligt, men det var det ikke nødvendigvis i f.eks. stenalderen. At der er sket en social ændring i de sociale roller i bronzealderen er tilsyneladende generelt anerkendt i vore dage. Disse ændringer afspejler sig f.eks. i gravfund både før og senere i det historiske forløb, og - da jeg jo er mig - åbner det op for ét bestemt spørgsmål, der dog desværre mødes mere af gætterier end en egentlig videnskabeligt funderet viden. Noget er der dog sket på området, for nu er videnskabsmænd begyndt at stille spørgsmålstegn ved de hidtidige kønsrolle-forklaringer.

arg cueva de las manos 001 - Hulemalerier verden rundtCueva de las Manos (på dansk: Grotten med hænderne) er ikke den eneste af denne type hule med håndaftryk. Denne specielle hule ligger ved Rio Pinturas i Patagonien, Argentina. Her er der afbildet flere hundrede hænder, men også et vist antal dyr. Man mener, at billederne er mellem 13.000 og 9.500 år gamle. Hvis man ser sådanne håndaftryk som en art signatur, spørger man uvilkårligt sig selv, hvem satte dem? Wikipedia: "There are over 2,000 handprints in and around the cave. Most of the images are painted as negatives or stencilled, alongside some positive handprints. A survey in the 1970s counted 829 left hands to 31 right. This suggests that painters held the spray pipe (possibly made from a bird bone) with their right hand. Some hands are missing fingers, which could be due to necrosis, amputation, or deformity, but might indicate the use of sign language or bending fingers to convey meaning"

Nu er der så det interessant ved hænder, at de har kønsbestemte mål og dimensioner, og på grund af dette har man kunnet se, at omtrent 75% af håndaftrykkene er sat af kvinder. Som signatur betragtet er der altså som regel tale om 1) kvindelige hænder og dermed formentlig også 2) kvindelige kunstnere. Nu er man så småt gået i gang med at tænke ud af boksen, der gør stenalder kvinder til hjemmegående hustruer, der forsørges af deres superstærke mænd med kølle og spyd.

"Traditional explanations for the hand prints have focused on hunting or perhaps shamanism, but the prevalence of women's hands has reopened the question of what they mean. One researcher has suggested that these could relate to midwifery or fertility, either of humans or the animals drawn on the cave walls. But it could be that women were more involved in hunting and religious rituals than previously thought." ( https://www.csmonitor.com/Science/2013/1016/Were-most-cave-painters-women-Their-hand-prints-say-yes )

Hvis man forestiller sig hulerne som kunstgallerier, så fyldes de med sjove situationer. Sådan har det næppe været, men tanken er sjov. En mindre sjov, men langt mere perspektivrig tanke er imidlertid fantasien om den kvindelige kunstner, hvis håndaftryk sladrer om hendes bidrag til kunsten. Var det sådan, det foregik, eller var hendes status helt anderledes, end vi hidtil har forestillet os, fordi vi har hængt fast i nutidens kønsrollemønster, når vi har tænkt baglæns?


Samtidig med at jeg morer mig over denne vittighedstegning, så gribes jeg af irritation og vrede, for selv om det måske ikke var sådan i fortiden for længe, længe siden, så har det så sandelig været det i den langt mindre fjerne fortid, nemlig i historisk tid, der har dokumenteret fordomme og forfølgelse for "ukvindelighed". Grove løjer og noget, der bør udforskes nærmere ved hjælp af en anden mindre fordomsfuld synsvinkel .....

manos 05 - Hulemalerier verden rundt












https://www.csmonitor.com/Science/2013/1016/Were-most-cave-painters-women-Their-hand-prints-say-yes






https://videnskab.dk/kultur-samfund/verdens-aeldste-hulemalerier-blev-skabt-af-neandertalere 

 

https://videnskab.dk/Kultur-samfund/kvaeg-mennesker-og-haandaftryk-verdens-aeldste-hulemaleri-fundet-paa-borneo 

 

https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/overraskende-fund-verdens-aeldste-dyremaleri-dukker-op-i-grotte 

 

https://www.sciencemag.org/news/2020/01/archaeologists-unearth-graves-ancient-warrior-women-russia?fbclid=IwAR0byto0BZaI57FiGbrdQl-XsWN-25n7ExzPIxIGYv-U2hn9Hmh7PEigypg 

 

17.000 år gamle hulemalerier i Lascaux-hulerne 

 

https://jyllands-posten.dk/nyviden/ECE9476291/kode-gemt-i-hulemalerier-kan-vaere-oprindelsen-til-skriften/ 

 

https://netspirit.dk/emner/maleri-og-tegning/hulemalerier-verden/ 


https://videnskab.dk/kultur-samfund/pokkers-kvinder-med-oekser-et-fokus-paa-fortidens-koensroller-kan-skabe-ny

 

Wikipedia 

 

mandag den 30. august 2021

Når forældre tror, de EJER deres børn .....

 

Hvorfor adoptere seks børn for derefter at myrde dem? Sarah og Jennifer Hart, der var gift med hinanden, havde åbenbart haft en drøm om en stor børneflok, og det skaffede de sig så gennem adoptioner. I det, der blev familiens skæbneår, nemlig 2018, havde de seks adoptivbørn på mellem 12 og 19 år, men da det kom til stykket formåede de ikke at skabe et varigt hjem for dem. Hvad var grunden, og hvorfor var der ingen, der greb ind meget før, da børnene desperat søgte hjælp hos folk uden for familien? Ganske vist var der mange idylliske billeder af de to mødre og de seks børn på de sociale medier, men det stemte nu engang ikke med børnenes gentagne forsøg på at skaffe hjælp imod deres adoptivmødre, der angiveligt misbrugte, sultede og mishandlede dem, bl.a. med strikse, nærmest militaristiske opdragelsesmetoder. Ifølge nogle af børnene var der også tale om visse former for racisme.

Flere af børnene opsøgte ligefrem naboer midt om natten, fordi de var sultne, eller der var noget andet galt, og det burde helt afgjort have ført til en grundig udredning tidligt i forløbet. Da myndighederne endelig langt om længe kom ind i billedet, var det for sent, da forældre og børn var forsvundet. De sociale myndigheder havde en aftale om at komme på hjemmebesøg den 26. marts 2018, og det var nok derfor, de to mødre valgte netop denne dag til at køre deres børn fra hjemmet i Woodland, Washington, til Mendocino County i Californien, med det formål at dræbe hele familien ved at køre ud over en stejl klippekant. Noget, de på sørgelig vis gennemførte efter at have indtaget alkohol, der vel sagtens skulle dulme angsten, når det skete. 


I begyndelsen blev dette frygtelige styrt ned i havet set som en ulykke, men det varede nu ikke længe, før sandheden gik op for myndighederne: dette var et kombineret, planlagt selvmord og mord, sandsynligvis fordi de to mødre vidste, at den idyl, de havde forsøgt at illudere i årevis, ikke holdt for et nærmere eftersyn, og at myndighedernes besøg sandsynligvis ville føre til en fjernelse af børnene og kriminalitetsanklager imod dem. Syv år før havde der været en sag imod Sarah, hvor hun blev erklæret skyldig i en vis mishandling af en af pigerne, da hun havde smækket hende på en særlig ubehagelig måde. Dvs. at de vidste, hvordan det kunne blive med en ny sag, og det har de ikke kunnet udholde tanken om.

Alle - både mødre og børn - omkom i styrtet, men det er en sær tanke, at de voksne, der havde planlagt og derpå gennemført denne tragiske handling, ikke har haft helt styr på metoder og resultater, for så sent som på vej i bilen sad Sarah og søgte på håndkøbsmedicin som f.eks. Benadryl og dets virkning ved en overdosis samt steder, hvor man tog imod hunde uden en automatisk aflivning. En anden ting, hun søgte på, var druknedøden i en bil. Hun ønskede oplyst, hvor lang tid det ville tage, så hun og hendes hustru, Jennifer, må virkelig have tænkt meget over brugbare metoder. 

Trist nok lader det til gengæld ikke til, at de har gjort sig mange tanker om alternativer. Hvorfor? Havde de virkelig gjort det, som nogle af børnene havde klaget over? Var de racister, som de sagde, og havde de mishandlet dem? Og hvorfor skulle seks børn, men ikke familiens hunde dø, fordi de selv begik selvmord? Det forekommer mig både inkonsekvent og utrolig egoistisk. Børnene havde jo ikke ytret noget ønske om at dø, men forsøgte tværtimod at få bedre vilkår gennem deres henvendelser til folk uden for familien, som de håbede ville hjælpe dem. At det tog så lang tid, før der kom skred i sagerne, var jo ikke deres skyld. De ønskede bare bedre vilkår i livet, hvilket de havde al mulig ret til at forvente, når nu de klagede.

Politiefterforskningen har peget på et motiv, der bare ikke er moralsk acceptabelt: Sarah og Jennifer følte sandsynligvis, at hvis de ikke kunne få lov til at beholde de seks adoptivbørn, så skulle andre i hvert fald ikke have dem. Det er samme tankegang som nogle - især mænd - udviser, når deres kæreste eller ægtefælle forlader dem. Sagen er dog, at det nu engang ikke er sådan, at man ejer andre mennesker og kan skalte og valte med dem efter forgodtbefindende. De to kvinder kunne selv vælge deres skæbne, men ikke børnenes. Da de adopterede dem, havde de forpligtet sig til at give dem en god opvækst, men det glemte de formentlig undervejs, måske fordi opgaven viste sig at være for stor for dem.



https://edition.cnn.com/2018/04/04/us/hart-family-search/index.html

 

https://edition.cnn.com/2019/04/06/us/hart-family-crash-inquest-searches/index.html 

 

https://www.yahoo.com/entertainment/horrifying-true-story-hart-family-100000604.html