Da jeg læste om den afghanske kvinde Bibi Hakmeena for et halvt års tid siden, var det sjovt at se sådan en "skrapsak" med våben og egne meninger blandt det, vi vesterlændinge forstår ved hendes kvindefjendske mandlige landsmænd. Hvordan bærer hun sig dog ad med at hævde sig blandt disse mænd, der nærer helt andre forventninger til kvinder end det, hun repræsenterer?
Ifølge diverse rapporter lever hun som en mand blandt dem, men er altså kvinde, hvilket man skulle forsværge var muligt. Efter de sidste politiske omvæltninger gad jeg nok vide, hvad der er blevet af Bibi Hakmeena. Lever hun stadig frit, eller er hun blevet gemt væk i en af de burqas, der bl.a. er forbudt her i landet?
Bibi Hakmeena er feminist i et land, hvor kvinder automatisk gøre usynlige ved påklædning og begrænsede muligheder for en selvstændig karriere eller mere personlig livsstil. Det startede angiveligt med hendes fars ønske om at få hjælp til at forsvare familien. Noget, en søn ville have gjort, fordi det er en del af mandens kønsrollemønster. Sagen var dog den, at han ikke havde nogen søn, så han måtte "trylle" med sin ældste datter og gøre hende til den dreng, hun ikke var, selv om det samfund, de levede i, var ekstremt kønsopdelt med en klar angivelse af kønsroller.
Sammen med mænd bekæmpede hun sovjetiske soldater, der invaderede Afghanistan, og det har på en vis måde forvandlet hende til en mande-kvinde, der tager del i mandlige aktiviteter. For nogle år siden blev hun valgt ind i provinsrådet, og det er bl.a. dér hun slås for forbedringer af kvindens stilling. Er hun feminist? Ikke i traditionel forstand, men hun udviser en styrke og gåpåmod, der ville kunne gøre hende til et aktiv i enhver vesterlandsk feministisk kreds.
Da hendes far forvandlede sin 10-årige datter til den søn, han ikke havde, udførte han det, der kaldes "bacha posh", der betyder "klædt som en dreng". At der findes en speciel benævnelse for fænomenet må betyde, at det var kendt i forvejen: døtre kan blive sønner, hvis ikke der er nogen drenge. Når Bibi Hakmeena i visse sammenhæng med vestlige journalister kalder sig selv "feminist", virker det som en forvirring omkring en bevægelse, vi har haft her i mange år. Således fortæller hun, at hun føler sig som mand, men at hun f.eks. må sove med kvinderne, da hun jo er kvinde. Dvs. at det, hun udretter som mand, ikke tælles som en kvindelige, men som en mandlig bedrift. På den måde snyder denne kvinde - formentlig uden at vide det - sine kønsfæller for beviser på, at kvinder kan lige så meget som mænd. Hun kalder sig selv "kvindernes konge" og kæmper på forskellige måder for at forbedre deres liv, men uden en egentlig ideologi, der kan skabe store og tilbundsgående omvæltninger.
Jeg har forsøgt at finde opdaterede informationer om Bibi Hakmeena, men det er ikke lykkedes, så hvad er der blevet af hende? Er hun blevet detroniseret som "konge", eller regerer hun stadig på sin egen måde? At hun efter eget udsagn altid er bevæbnet er jo ikke rigtig nogen garanti for, at hun og hendes liv er beskyttet i et ekstremt patriarkalsk samfund. Noget, der måske kan skaffe hende en særlig respekt - og dermed beskyttelse - er hendes to pilgrimsrejser til Mekka. Ingen kan komme og sige andet, end at hun er en god muslim i et muslimsk land.
https://imuslim.name/5973-meaning-Hakeema-muslim-arabic-names.html
https://www.dw.com/en/king-of-the-women-an-unlikely-afghan/a-15457529
https://www.theguardian.com/world/2018/may/31/denmark-passes-law-banning-burqa-and-niqab
Wikipedia