onsdag den 14. august 2019

Hvad er godhed?


Normalt ønsker jeg faktisk at være god, selv om jeg tager for givet, at det aldrig lykkes 100% for nogen af os. Selv gode mennesker med en masse idealer svigter som regel på et eller andet tidspunkt, men det skyldes nok, at vi er for løse i vore definitioner: hvad ER godhed - altså ægte godhed - egentlig? Hvis man stiller nogen dette spørgsmål, så får man næsten automatisk en beskrivelse, der er 99,9 % lig med begrebet selvopofrelse. Man er ifølge disse mennesker god, hvis man ofrer sig selv og kun ser på sine medmenneskers tarv, hvilket Jesus formodes at have gjort. Han foretog noget, der kaldes blodsoning, hvor én ofrer sit liv for andre.
Se, det tror jeg er en fejltagelse, medmindre vedkommende i bogstaveligste forstand frelser en anden, f.eks. ved at skærme ham/hende imod en kugle eller en morders kniv. Det dér med at ofre sig for ALLE har jeg meget, meget svært ved at relatere til. For mig at se tyder det på en ganske bestemt form for hovmod, der ikke virkelig kan forbindes med godhed. Noget, der også kan ses af det sørgelige faktum, at intet har ført til så mange vildfarelser og onde gerninger som religion.
I stedet for drømmen om den ambitiøse, konstante godhed så tror jeg mere på en form for hverdagsgodhed, hvor man i det store og hele er "god som en engel", men også formår at lægge vingerne fra sig i ny og næ ....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar