onsdag den 11. november 2020

Dødsdom og foragt

Den franske aristokrat, Thomas de Mahy, marquis de Favras (1744-1790) var royalist med liv og sjæl, hvilket selvfølgelig var farligt under Den Franske Revolution. Han endte da også med en dødsdom for at være med til at "lægge planer imod det franske folk". Noget, han da sikkert har gjort, for han gik jo altså ind  for kongedømmet. Da han fik dommen udleveret, hverken protesterede eller bad han om nåde. Vanen tro - vil jeg tro - kom han bare med en nedsættende bemærkning om, at dokumentet indeholdt hele tre stavefejl. Højrøvet og blasert, men samtidig tapper blev han henrettet den 19. februar 1790 ligesom så mange fra det kongehus, han havde forsøgt at befri.


Han var måske særlig kongetro, fordi han var gift med Victoria Hedwig Karoline, Princess of Anhalt-Bernburg-Schaumburg. Nok var han selv fornem af fødsel som marki, men prins var han dog ikke, så det virker som et lykketræf, at han skulle få en prinsesse som kone. 

https://www.history101.com/thomas-de-mahy-marquis-de-favras-famous-last-words/ 

 

 

 


Et mange-facetteret begreb

Denne verden er afgjort ikke for de sarte. Man bliver hurtigt skubbet af pinden, hvis en, der er stærkere, mere pågående og nådesløs, beslutter sig for det. Ergo: begrebet "Alles kamp mod alle" dækker over en virkelighed, der nærmest er til at tage og føle på, medens den modsatte altruistiske holdning er langt mere luftig. At være god og ydmyg forekommer mig derfor som et suspekt ideal, der umiddelbart ligner et postulat eller en utopi, der ikke rigtig kan virkeliggøres i vores verden. Ikke desto mindre er det et ideal, som vi forventes at leve efter, og - hvad der er endnu mere interessant, som vi ser bevist, i hvert fald en gang imellem.


Historisk set er der afgjort flere onde og egoistiske mennesker, der markerer sig, for det lægger vor samfundsform ligesom op til. "Klar dig selv, og lad ingen træde på dig, for så er du et fjols - etc., etc." Man kender remsen, og den er lang. Hvis man kigger på billedet ovenfor, så er det sørme svært at få øje på nogen, der levere efter devicen "lev og lad leve", for her er det alles kamp imod alle. Mange vil hævde, at det er et realistisk billede af dagens samfund, - og at det er noget naturligt, der altid har været sådan .... 

Begrebet "godhed" har imidlertid altid fascineret mig, for hvad står det egentlig for? Er man god, fordi man ikke gør nogen noget ondt eller skal der mere til? Og hvad med den tilsyneladende medfødte godhed, der gør, at nogle mennesker møder andres ondskab med overbærenhed og i hvert fald forsøger at glatte ud, hvor de fleste ville eksplodere eller indlede et modangreb? Er det godhed? Kan man kaldes god, fordi man giver en tigger en 20'er eller mere? Når jeg eksploderer, fordi noget i den grad går mig på, så er det altså ikke godhed, der fylder mine tanker, hvis mit raseri skyldes noget, en eller anden har gjort imod mig. Derfor kan jeg jo godt være god i andre sammenhæng, og det er det, der er så besynderligt. Når diverse nazi-forbrydere med masser af horrible mord på deres (vist ikke-eksisterende) samvittighed forsvares af børn, koner og andre, der "kendte dem som mennesker", så er det forvirrende for os andre. Ikke desto mindre kan de jo godt være vidunderlige hjemmemennesker, selv om de er uhyrer på det, der er deres arbejdsplads. Det er det, der er så forbavsende for os, der ikke har planer om at myrde nogen. At gribe til kniven eller pistolen ville være aldeles grænseoverskridende for de fleste af os. Vi skelner umiddelbart mellem folk, der kan finde på den slags og os andre, men forskellen er måske ikke så stor endda. Man skal "bare" skubbes ud over visse grænser og f.eks. være tilstrækkelig truet af omstændighederne ....

De fleste af os ønsker nok at være - eller opfatte os selv - som gode, og det kan være ud fra dette ønske, vi giver penge til foreninger for dyr eller nødstedte mennesker. Spørgsmålet er så, om vore motiver er så rene, som vi selv tror. Ønsker vi at være gode, for at føle os som bedre mennesker, eller fordi vi erkender en nød, som vi bare må afhjælpe? Godheden har nemlig også et egoistisk perspektiv, og ja, den har flere facetter, end man skulle tro, og jeg vil mene, at den ikke er så ligetil at definere, som man måske umiddelbart tror. Jeg tænker i hvert fald videre over godheden og dens natur samt funktion i samfundet, men samtidig er jeg godt klar over, at jeg måske aldrig finder det endegyldige svar på mit eget spørgsmål: "Hvad er godhed?"

tirsdag den 10. november 2020

Der røg den teori!

Man kender det med, at man har en ide, man selv er helt vild med. Ja, man ser denne ide som noget fuldstændig enestående, der bare er SANDHEDEN, og så viser det sig sørme, at det er den aldeles ikke - ØV!!! 

Det var, hvad der skete for Benjamin Lee Whorf (1897-1941) og hans Hopi-teori. Han mente, det var stensikkert, at menneskets ideer om og opfattelse  af universet var afhængigt af det sprog, de talte. Uden en sproglig forståelse er der efter hans mening slet ikke nogen forståelse. Hans afhandling fra 1936 “An American Indian Model of the Universe” bygger på hans analyser af Hopiernes sprog, som han hævder er uden ord eller begreber, der viser en forståelse for tiden som begreb. De ville derfor ikke være i stand til at forstå, hvad tid er. Denne teori er senere blevet afvist af andre lingvister, der siger, at dette ikke er et bevis på hopiernes manglende forståelse af tidsbegrebet. I 1983 udgav Ekkehart Malotki en kæmpestor afhandling, "Hopi Time: A Linguistic Analysis of the Temporal Concepts in the Hopi Language", hvor han kommer med masser af eksempler på hopiernes forståelse af tid og tidsbegrebet, som Whorf på en eller anden måde havde overset (???) eller set bort fra (???). Kort sagt: pinligt, så det var vist heldigt, at Whorf var død mange år tidligere .... 

 

 

Den nordiske overgud, Odin


Flot fyr - svært bevæbnet, men med kæledyr, så han er sikkert god nok på bunden - alt andet ville heller ikke være godt, da han som asernes øverste guddom har stor magt. Hans navn er selvfølgelig Odin, og han kendes bl.a. på sine to ravne, Hugin og Munin, men også på sit udseende, for han har kun ét øje. Det andet har han mistet, da han bøjede sig ned over Mimers brønd for at få sig en slurk visdom. Mimer var en utrolig klog jætte, der kun bestod af et hoved, og han var overmåde klog. Ved at drikke af hans brønd kunne Odin opnå noget af hans klogskab, men den plan var Mimer ikke med på: han lod ham ikke drikke af visdommens kilde, hvis ikke han gav ham sit ene øje. Det gjorde Odin så og dermed blev han alvis. 


Også hans ravne, Hugin (: "Tanken") og Munin (: mindet), er en del af hans klogskab, idet de symboliserer dele af hans sind. Hver morgen sender han dem ud i verden, så han kan indhente oplysninger om alt, hvad der foregår i gudernes og menneskenes verden, når de vender tilbage om aftenen og fortæller, hvad de har set. 

Odin regerer i Valhalla, men holder sig ikke altid hjemme. Somme tider begiver han sig ud på vandringer, og så er det ikke sikkert, at han optræder i sin egen skikkelse. Faktisk har han både flere identiteter og navne. De gamle nordboere så ham som Alfader, men han var også kendt som Ygg (: den frygtelige). Noget, der vel stemmer godt med en af hans mange roller, nemlig som krigsgud.
 

mandag den 9. november 2020

Ripper-mistænkt


Hvem kan dog mistænke denne nydelige, men tørvetriller-agtige mand for at være Jack the Ripper? Det kunne en af hans største (men for eftertiden ukendte) fans faktisk, for han/hun så ham optræde som den uhyrlige videnskabs-fusker i "The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde" i London og blev så overvældet af hans evner som skuespiller, at han/hun meldte ham til politiet som en sandsynlig Ripper-mistænkt. En person, der kunne skifte fra god til ond på et splitsekund, måtte simpelthen være en ægte skurk!


Skuespillerens navn var Richard Mansfield (1857-1907), og han var en meget berømt Shakespeare-fortolker, men han spændte vidt, for han havde også stor succes i Gilbert og Sullivan-stykker, der jo hører til i den lettere genre. Man kan sige, at det på en vis måde var hans ulykke, at han var så god til sit fag, for intet andet end hans skuespilkunst gav anledning til mistanken imod ham. Politiet fulgte dog op på tippet og undersøgte ham som en mulig Ripper-morder. 

Her ses han som Shakespeares "Richard III", en af hans glansroller. Det lader dog til, at ligegyldigt, hvad han lavede, så brillerede han, og sorgen var stor på begge sider af Atlanten, da han døde.The New York Times skrev: "As an interpreter of Shakespeare, he had no living equal in his later days, as witnessed by the princely grace, the tragic force of his Richard, his thrilling acting in the tent scene of "Caesar", the soldierly dignity and eloquence of his Prince Hal, and the pathos of the prayer in that play. He was the greatest actor of his hour, and one of the greatest of all times." Det er sikkert rigtig nok, men han huskes nu først og fremmest, fordi han blev efterforsket som Ripper-mistænkt ....




Hans skytsånd var AFGJORT en skiderik

Yndig som sin mor, den franske konge Ludvig XVI's dronning, Marie-Antoinette, og endnu mere uheldig end hende samt andre medlemmer af den franske kongefamilie: kronprins Louis Charles (1785-1795). Hans storebror, kronprins Louis Joseph, var den heldige af brødrene, for han døde en måneds tid inden starten på Den Franske Revolution i 1789, så han slap for alt det forfærdelige, der blev hans lillebror til del..

Dronning Marie-Antoinette

Da Ludvig XVI blev henrettet, skiftede Louis Charles status fra kroprins til konge for de kongetro franskmænd, der stadig støttede monarkiet. Den lille konge sad imidlertid i et uhumsk fængsel, hvor han ikke bare blev udsat for vanrøgt, men også for decideret psykisk og fysisk mishandling. Barnet havde ufrivilligt - og sikkert også uforstående - spillet en rolle i dødsdommen over sin mor, dronning Marie-Antoinette, da en af anklagerne imod hende gik ud på, at hun og hendes mindreårige søn havde haft et såkaldt usømmeligt forhold. Altså vilde og vanvittige anklager uden grund i virkeligheden, men nødvendige for at sikre dronningens henrettelse.

Barnet blev overgivet til rå og grusomme fangevogtere samt angiveligt sat i et mørkt og snævert fangeful med tremmer for. Alle mulige velmenende og kongetro patrioter udtænkte forskellige planer til at befri den lille konge, men de mislykkedes.Konge eller ej, så var han også en lille dreng, der blev behandlet som et dyr. Hans mad blev rakt ind til ham, og det foregik - hvis han var heldig - uden kontakt med fangevogterne. Når han ikke var heldig, fik han rigelig kontakt, især med visse grusomme individer, der åbenbart fandt fornøjelse i at pine ham.

På et tidspunkt holdt han helt op med at tale. Han sygnede mere og mere hen og udviklede forskellige sygdomme på grund af den ringe kost og det psykologiske pres, han var udsat for. Først da en af Den Franske Revolutions mest spændende mænd, adelsmanden Paul Barras, der senere spillede en stor rolle under Napoleons regime, besøgte ham i fængslet, modtog han en vis pleje. F.eks. blev han vasket, hvilket åbenbart ikke var sket tidligere, og han fik også lov til at trække frisk luft på taget af fængslet et par gane. Syg og ødelagt var han dog, og det er uendelig trist at tænke på, at et barn kunne blive mishandlet på den måde for noget, han ikke havde nogen skyld i.

Da han døde, 10 år gammel, var han i en sølle forfatning. Han var dækket af sår, forekom at være stum og tilbagestående, hvilket der ikke havde været tegn på tidligere. Faktisk må han have set nogenlunde sådan ud:


 

Efter sin død blev han obduceret, og lægen, der foretog denne obduktion, Dr. Pelletan, blev chokeret over mængden af ar, som han fandt på drengen. De stammede fra mishandlingen i fængslet og er den dag i dag et stærkt bevis på det, barnet gennemgik i grusomme fangevogteres hænder. Inden begravelsen i en umærket grav, tog Dr. Pelletan drengens hjerte ud. Det blev opbevaret og eksisterer stadig som en del afbarnekongen Ludvig XVII's sørgelige eftermæle.

Senere har adskillige personer hævdet, at de var den afdøde konge, hvilket selvfølgelig er blevet tilbagevist i hvert enkelt tilfælde.

 

 

 

søndag den 8. november 2020

Når politibetjenten ikke er betjent

Seriemorderen John Wayne Gacy (1942-1994) boede sammen med sin mor + mere end 30 lig af de unge mænd og drenge, han havde myrdet i et sygt spil om magt og sex. De myrdede befandt sig neden under huset i krybekælderen, og det var typisk for ham, at han tilsyneladende ikke beklagede deres død, men det faktum, at deres lig blev opdaget. "Gid jeg dog havde cementeret gulvet dernede," som han sagde til sin søster.


 Han opfattede sig selv som en samfundsstøtte og blev meget fornærmet, hvis man kaldte ham det, han var, nemlig et monster. Der er beretninger om, at han nærmest omtalte sine forbrydelser som noget, han gjorde "for samfundets skyld". Unægtelig en vanvittig tolkning ef disse tragiske overfald og mord på unge mennesker. 

Spørgsmålet er så, HVORDAN han bar sig ad med at lokke sine ofre til, og hvordan han fik dem til at spille med, så han kunne misbruge og dræbe dem. Tjah, det var nemt nok, for nogle var ansat hos ham g andre fik han indfanget ved at spille politimand. Han havde udstyret, bl.a. en bil med lys ligesom på en politibil, og når så han fik lagt de "anholdte" i håndjern, så klappede fælden. Nogle gik med til frivilligt at prøve hans håndjern, fordi de angiveligt var nemme at få af igen - og det var de så ikke ....

 
Også her i landet er der forbrydere, har har drevet deres spil som falske politifolk. De sigter ofte på ældre eller folk med mentale handicaps og tilbyder deres "hjælp" med et eller andet problem, der er opfundet til lejligheden. Trist nok falder mange for dette trick, og så ender de med en drænet bankkonto. 

Er det mon det sidst kendte internet-røveri af et naivt offer, de diskuterer? Dem er der især mange af i denne Corona-tid, hvor mange folk ikke vover sig ud af frygt for at blive smittet. Gad vide, hvordan man får den slags standset, for pæne og ordentlige mennesker tror ikke noget grimt om politiet. Hvis de ser dem som helte, så åbnes der op for en forbrydelse, og d et e r noget møg!

 

https://www.bostonstandard.co.uk/news/crime/scam-alert-criminals-posing-police-officers-continue-plague-county-2941042