onsdag den 7. oktober 2020

Snigløbet af sin egen godhjertethed

 

Gamle myter og legender er det rene guf for dem, der kan lide vilde fortællinger om snart sagt hvad som helst. De har inspireret mange forskellige forfattere, historikere og psykologer til interessante tolkninger. Bare tænk på Joseph Campbell og C.G. Jung, der hver for sig fik fortolket gamle folkeeventyr og myter. Hvis ikke de har taget et af de mest interessante af slagsen op, så burde de have gjort det. Det drejer sig om en af de russiske myter, der lever som ved knopskydning, for ikke bare fremstillingen og indholdet veksler med tidsalderen, men også genren. Således har også flere forfattere af mere moderne art ladet sig inspirere af styrkeprøven mellem prins Ivan og den dæmoniske Koschei.

I en af versionerne, nemlig "The Red Fairy Book" fra 1890, bliver Koschei holdt fanget i et hemmeligt rum i et tårn på prinsesse Maryas slot, hvor hun bor med sin mand, prins Ivan. Hun har pålagt ham at holde sig fra et af tårnene (: i nogle versioner er det en kælder) og aldrig, aldrig gå op til de øverste etager. Da hun drager i krig, (hvilket må siges at være en interessant detalje), keder han sig, og hvad gør han så? Jo, han går selvfølgelig straks op i tårnet og bryder ind i et aflåst rum, hvor han ikke har noget som helst at gøre. Her finder en lænket og udpint gammel mand, der synes at være på dødens rand. Da Ivan er en sød og venlig prins, gør han, som denne halvdøde stakkel beder ham om, nemlig bringer ham et glas vand. Så snart den lænkede gamling har fået dette vand, liver han op og sprænger sine lænker. Intet kan holde ham tilbage, og han udviser ingen taknemmelighed imod Ivan, da han på et tidspunkt bortfører hans hustru, prinsesse Marya.

Nu er der det ved Koschei, at han ikke bare er kendetegnet ved sin hunger efter guld, sin grådighed, men ved sin evne til altid at holde sig i live: han har placeret sin sjæl et sikkert sted og er simpelthen udødelig. Dermed en frygtelig modstander for den unge prins.

Da Koschei bortfører Ivans hustru, Marya, sætter den unge prins af efter ham. Det lykkes dog ikke før efter flere forsøg, for Koschei har en super-hurtig hest, der også er udstyret med forskellige magiske evner. Ivan opsøger derfor Koscheis kvindelige modstykke, (der i nogle af myterne er hans kone eller søster) Baba Yaga for at bede hende om en tilsvarende hest. Det lykkes åbenbart ikke så godt, for han ender med at stjæle en hurtig hest, men i nogle versioner først efter at være blevet dræbt af Koschei og derpå genoplivet af magisk vand. Til sidst lykke det ham dog at finde og befri Marya, og i nogle versioner får han også dræbt den ellers udødelige Koschei. Altså en hæsblæsende historie om mod, tapperhed, kærlighed - og om ikke at være for god, selv når man møder stor elendighed og bare ønsker at lindre den ....




Han spillede detektiv, meeeeen ......

Robert Blake er bedst kendt som TV-detektiven Baretta og for sin flotte præstation i rollen som morderen Perry Smith i filmatiseringen af Truman Capotes roman "In Cold Blood". To modsætninger karaktermæssigt, som Blake havde stor succes med, men faktisk fik han sin debut som 6-årig i filmen "Bridal Suite". Derefter blev den daværende barneskuespiller et kendt og elsket medlem af "Our Gang".

Han var ikke en første-elsker-type, men gjorde det godt inden for sit område. Som "kendis" fik han også sin andel af tilbud fra kvinder med hang til rige, mandlige berømtheder. En af dem, der jagtede ham, var Bonny Bakley, der så at sige levede af sin krop. Hun havde det med at sende nøgenbilleder af sig selv til kendte mænd, hvilket ofte førte til fysisk kontakt mellem dem. Da hun blev gravid, hævdede hun først, at faderen til hendes nyfødte datter var Christian Brando, men en test afslørede, at den lille var Robert Blakes. Hun fik navnet Rose, og på grund af hendes eksistens giftede Robert Blake sig med Bonny Bakley, selv om intet tyder på nogen særlig kærlighed mellem dem. Til gengæld kom han til at holde meget af sin lille datter.
 

Ægteskabet blev kortvarigt og sluttede på dramatisk vis, da den 44-årige Bonny blev fundet død i sin bil foran deres hus. Hun var tydeligvis blevet skudt, men der var ingen tydelige spor efter morderen. Blake blev imidlertid arresteret og sigtet for mordet, bl.a. fordi to stuntmen påstod, at han havde forsøgt at hyre dem til at myrde konen. Juryen troede dem ikke, da de var kendt som et par kokain-vrag, og Blake ikke havde krudtslam på hænderne, da han blev arresteret.

Selv om Blake altså blev frikendt, så slap han ikke for videre tiltale, idet han otte måneder efter frifindelsen blev dømt "skyldig" ved en af disse besynderlige civile retssager, som blev berømt - og berygtet - ved O.J. Simpson-sagen. Han blev dømt til at betale $ 30 millioner til afdøde Bonnys børn.
 

Hvad lille Rose angår, så blev hun overgivet til sin ældste halvsøster, Delinah, der skulle stå for opdragelsen af hende. Selv om der manglede beviser på Blakes skyld, så er der ingen tvivl om, at han regnes for skyldig af de fleste. Han og Bonny levede som hund og kat, og selv efter brylluppet fortsatte hun med at sende kendte, berømte og velhavende mænd nøgenbilleder af sig selv, hvilket han følte udgjorde en trussel imod ham og hans sikkerhed. Det kan man så diskutere logikken i, men det var med til en adfærd, der kastede mistanken på ham ....


 



tirsdag den 6. oktober 2020

Luskerier

 

Som ikke-katolik - men med katolske venner og bekendte - undrer jeg mig på en areligiøs måde over pave Johannnes Paul (1912-1978), der døde efter 33 dage i kirkens højeste embede, som han oprindelig havde planlagt at afslå. Hvis man spørger katolikker, vil de fleste formentlig benægte, at dette dødsfald kan have noget som helst at gøre med denne nye paves planer om at foretage visse forandringer i embedets indhold og i det, der er centrum for den katolske kirke: Vatikanet. Som en stat i staten på globalt plan, (som jeg oplever som en edderkop i sit spind), har dette klerikale hieraki en finger med i spillet steder, som man ikke ville have troet mulige. Med deres effektive hemmelighedskræmmeri giver de indtryk af at være i besiddelse af alle mulige vigtige oplysninger, som de har formået at bevare for sig selv. Mange historikere har erklæret, at de ville ofre både liv og lemmer for at komme i besiddelse af nøglen til de arkiver, der indeholder disse hemmeligheder, ja, nogle taler ligefrem om at bytte deres samlede familie for en udhindret adgang ....

Her ligger han så, manden, der havde planer om at foretage nogle ikke særlig specificerede forandringer af dette hemmelige system. Konspirationsteorierne blomstrer rundt omkring ham, og det er der ikke noget at sige til. Selv tror jeg automatisk mere på lusk (mord!!!) end på det hjerteslag, som den katolske kirke selv har forklaret dødsfaldet med. Hvis det ikke var et naturligt dødsfald, så blev han sikkert offer for de planer om mere åbenhed, som han havde fortalt om. Mange har nævnt, at hvis de store mængder  hemmeligstemplede papirer i Vatikanets bibliotek blev lagt åbent frem for offentligheden, ville mange punkter i det samlede system, vi kalder "historien", men som retteligen burde hedde "valgte højdepunkter" eller noget i den stil, ganske enkelt omskrives. Noget, konservative og rethaveriske mænd som kirkens dignitarer, ikke synes om ....

Var det guddommelig inspiration, der lå bag dette håndtryk? Næppe, og sådan er det med mange andre historiske fænomener: som udenforstående oplever man noget sært, men man mangler at kunne se bag om de ydre begivenheder.

 

https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/vatikanets-fascination-af-diktaturet 

https://connery.dk/top-5-over-vatikanets-moegsager.132115.html 

 

 

 

 


Covid-19 og bøtte-problemet


Jeg indrømmer, at jeg synes, mundbindene er dybt irriterende, især hvis man har briller, for så dugger glassene. Ikke desto mindre er problemet desværre opstået og synes ikke at blive løst med det første. For nogen tid siden skrev jeg et læserbrev om det i Arbejderen, der følger nedenfor:

"Dem, der troede, at covid-19 ville være væk efter nogle få uger, har desværre ikke fået ret. Der er ovenikøbet noget, der tyder på, at der følger længerevarende bivirkninger med, som ingen havde forestillet sig, da det hele begyndte.  Kort sagt, det er alvor, og jeg kan godt forstå, at man nu forsøger at lovgive sig ud af visse indlysende problemer som de steder, hvor der kan ske smittespredning.
Ifølge Sundheds- og Ældreministeriets BEK nr 1221 af 20/08/2020 skal man nu bære mundbind i den kollektive trafik: § 1. For at forebygge og inddæmme udbredelsen af coronavirussygdom 2019 (COVID-19) skal rejsende på 12 år og derover have tildækket mund og næse ved brug af mundbind eller visir ved følgende former for kollektiv trafik m.v., jf. dog §§ 3 og 4. Dette gælder 1) Togtrafik, herunder privatbaner, letbaner og metro, 2) buskørsel, dvs. både lokale og regionale busruter, skolebusser, x-busser, fjernbusser, turistbusser og anden kørsel i bus, der kræver tilladelse i henhold til lov om buskørsel, 3) taxikørsel og anden erhvervsmæssig persontransport, som kræver tilladelse i henhold til taxilov, 4) færgetrafik, herunder indenrigsfærger og færger, der sejler mellem Danmark og havne i udlandet.
Fint nok, selv om ingen kan garantere, at mundbindene altid forhindrer smitte. Når man via lovgivningen koncentrerer sig om beskyttelse af folk, der bruger offentlige transportmidler, så burde man også have tænkt på, hvad der sker, når disse mennesker stiger af bussen eller toget, for hvor gør de af det mundbind, de har haft på under turen? Måske de bliver placeret i de affaldsbøtter, der står ved de fleste stoppesteder, men disse mangler som oftest låg. Det vil sige, at de bind, som folk har båret ifølge forskrifterne i bussen eller toget, nu befinder sig som affald i bøtter uden låg, hvor vinden – og det blæser faktisk temmelig meget – rigtig kan "lege" med dem og føre dem vidt omkring. Nogle kan meget vel havne i hovedet på en medborgere, der for eksempel befinder sig på fortovet eller cykelstien. Andre ryger sikkert ned i kloaksystemet, hvilket aldrig har været godt.
Skal loven håndhæves, så skal der skabes mulighed for at komme af med de brugte mundbind på en rationel måde. Man må ganske enkelt ikke smide dem i bøtter uden låg eller på fortove og cykelstier. Dette bør forbydes én gang for alle. Det er fristende (og nærliggende) at sige, at dette problem nok ikke blev erkendt, fordi de, der har lavet loven, ikke færdes på fortove og cykelstier, men kører i bil. Faktisk tror jeg, at de har været blinde for problemet, fordi det ikke er en del af deres hverdag."

https://arbejderen.dk/idekamp/om-mundbind-og-smittespredning 

Vil det hjælpe??? Tjah, det kan man da håbe, for det nuværende system med åbne bøtter er både til grin og pinligt uigennemtænkt.


mandag den 5. oktober 2020

Den dræbende potens

Næsehorn er en truet dyreart, nemlig fordi nogle mennesker har fået den vanvittige ide, at indtagelsen af pulveriseret horn kan gengive dem deres tabte eller bare nedsatte potens. Det har vi længe været klar over og virkelig undret os over, for det er drab helt uden logik, men hvad med de dyr, der myrder de samme dyr for sex??? At det kan gå hedt til, når hormonerne stiger, er der ingen tvivl om, for det ser vi også hos mennesker, men at unge han-elefanter er begyndt at voldtage næsehorn er åbenbart nyt. Mænd i deres drifters vold har myrdet mange kvinder, men blandt elefanter går det oftest ud over en helt anden dyreart, og det er altså næsehorn. Billedet ovenfor viser et næsehorn, der har måttet forsvare sig imod en skrupskør, liderlig teenage-elefant, hvilket tydeligvis ikke har været nemt, for den er endt med voldsomme sår. 

Det er da muligt, at der er "noget" mellem tykhuder af forskellig art, for dette næsehorn skulle jo være beskyttet bag muren i en zoologisk have, da det bare kan flytte sig, men åbenbart ikke gør det. Meget mystisk ....

Her er der gang i noget, der af vildtbiologer bedømmes som voldtægt, men hvor har elefanten fået den skrupskøre ide fra, at den kan få afløb for sine drifter på et næsehorn? Og hvad med det næsehorn, der står ved siden af, pønser det på angreb, eller er det et resigneret voldtægtsoffer? Det allervigtigste er dog, hvordan kan disse overfald, der ofte ender i næsehornets død, stoppes? Vi vil jo ikke miste næsehorn, så stoppes skal det altså.

Det har vist sig, at udviklingen af disse skrupskøre teenage-banditter er resultatet af, at krybskytter har udryddet så mange store, voksne hanner på grund af deres store stødtænder. Hvis man gen-introducerer denne type voksne hanner i en flok, så kommer teenagerne slet ikke i musth, hvilket er den tilstand, hvor hannens testoron-niveau stiger voldsomt og gør ham momentant sindssyg, voldsomt agressiv og sex-hungrende i ekstrem grad. Teenagernes slette adfærd skyldes simpelthen, at der ikke er nogen til at holde dem i ørerne, så at sige. At det går ud over de i forvejen truede næsehorn er tragisk, men dette får én nu også til at tænke på, om fremkomsten af menneskelige teen-banditter skyldes, at den gammeldags maskulinitet er på retur. Før i tiden var en pater familias en mand med autoritet, og ham ville sønnerne ikke udfordre, men nu ....

 

https://www.straightdope.com/21343886/have-elephants-begun-raping-rhinos-in-the-wild 

 

 


 

Hjerteskærende svindel - måske i dobbelt forstand?

Denne yndige, smilende pige er et sørgeligt eksempel på voksne menneskers tankeløse behandling af børn. En af hendes (anonyme) slægtninge har fortalt, hvordan pigen, hvis navn angives som "Aria", uden at det dog er sikkert, at det er det, hun hedder, forsvandt fra den ene dag til den anden. Det eneste, efterforskerne havde, var et håndskrevet brev, der var en anklage imod pigens far: "Jeg elsker min mor og vil have, at hun er i sikkerhed for min far."

Arias far blev anklaget for at have mishandlet sin kone og datter, bl.a. ved at sulte dem, så han havde tilstrækkeligt med penge til sit narkoforbrug. Han benægtede alle anklager, men blev dømt og sat i fængsel, fordi de billeder af en sund og glad Aria, som han henviste til som et modbevis imod anklagerne, ikke var til at finde nogen steder. Hans påstande om, at hans kone havde sultet sig med vilje, kunne hellere ikke bevises, og Aria var jo altså forsvundet, så hans sag stod meget dårligt. Efter at han var kommet i fængsel, dukkede Aria imidlertid pludselig op, og hun havde mildt sagt en anden historie at fortælle: hendes far havde ikke gjort noget af det, han var blevet dømt for, hendes mor havde sultet både sig selv og hende samt havde truet hende, hvis ikke hun gjorde, som hun sagde. Hvad brevet angik, så havde moderen skrevet det med venstre hånd, så det lignede et barns skrift. Alt sammen som led i en ond plan om at miskreditere sin mand, så han kom i fængsel og hun fik forældremyndigheden. Til sidst indrømmede moderen imidlertid sin onde plan, hendes mand blev frigivet, og hun kom selv i fængsel, medens Aria blev overgivet til sin far.

Som sagt: (angiveligt) fortalt af en anonym slægtning, der ikke har opgivet kilder, så det KAN være digt over et velkendt tema ....

 

 




 


søndag den 4. oktober 2020

Lad os (ikke) mødes ved stenen ....

I det 17de århundrede var det meget farligt at bo i Salem i USA. Havde man noget - eller manglede man alt - så kom man i farezonen for anklager om hekeskunst, der kunne koste én livet. Hvad Giles Corey (1611-1692) angår, så var han en af dem, der havde en hel del. Det gik nemlig ham og hans tredie kone, Martha, godt med den gård, han havde købt efter at være kommet over fra Northampton i England. Han havde ikke bare gjort sig bemærket ved sine besiddelser, men også med visse lovbrud. At både han og hans kone endte med at blive anklaget for hekseri var måske ikke så uventet, da man ikke skulle skille sig ret meget ud, før man blev set som mistænkelig, og det havde hans lovbrud i hvert fald sørget for.  

Ikke alle mistænkte blev ligefrem tortureret før domfældelse, men der er eksempler på skrækkelige ting, som en anklaget kunne komme ud for. Da Corey som 65-årig blev anklaget for at have tævet en af sine arbejdere til døde valgte retten af frafalde anklagen om mord, fordi det var lovligt at afstraffe sine tjenestefolk, etc. korporligt, men han fik dog en bøde. Sagen gik dog ikke i glemmebogen, men som 80-årig blev han og også hans kone anklaget for noget langt mere alvorligt dengang: hekseri. Corey benægtede at være en troldkarl, men kom efterhånden til at tro på anklagerne imod hustruen, Martha. Eftersom den gamle, stejle mand hverken ville erklære sig skyldig eller uskyldig, blev han som den første og også eneste i amerikansk historie udsat for en grufuld tortur, der endte med hans død. 

Han blev lagt udstrakt og fik lagt flere og flere sten oven på sig. Sådan lå han i tre dage, hvor han hårdnakket nægtede at besvare spørgsmålet om skyld eller uskyld. Det eneste, han forventedes at gøre, var nemlig at sige, om han var skyldig eller ej, men nej, sådan var Corey ikke. Når han  blev spurgt, om han efterhånden i torturen var villig til at svare, sagde han "læg flere sten på", og det gjorde man så, indtil han døde. 

Situationen med den gamle mand, der bliver pint, men som ikke lader sig kue, forekommer mig helt absurd. Her kan man virkelig tale om en viljernes kamp, og jeg kan forestille mig, at de frustrationer, det må have skabt for ham, der forestod torturen, må have gjort ham mere og mere grusom. Hvis han havde kunnet få Corey til at tale, ville dennes betydelige ejendomme være tilfaldet Staten, men nu gik de i stedet til Corey-børnene. Det fortælles iøvrigt om tortur-bødlen, at han pressede Coreys tunge ind, da den blev tvunget ud af stenenes vægt. Kort sagt, et utroligt uhyggeligt og modbydeligt sceneri i menneskehedens historie. Tre dage senere blev Coreys kone, Martha, hængt, men dermed var byen Salem nu ikke færdig med familien. Dels krævede - og fik - nogle af børnene erstatning for forældrenes død, dels opstod der et farligt spøgeri, hvor den døde Corey angiveligt dukkede op den ene gang efter den anden.

Det fortælles, at Giles Corey lide inden han døde forbandede Salem og retshåndhæverne, og kort efter kom byen ud for modgang og også adskillige naturkatastrofer. Desuden var der altså flere af beboerne, der sagde, at de blev hjemsøgt af Corey, der f.eks. var dukket op af jorden et sted, hvor man så hans overkrop, men ikke underkrop ....

https://www.writework.com/essay/short-story-puritanism-giles-corey-and-salem-witchtrials