tirsdag den 13. oktober 2020

Vilde former for kreativitet


Det påstås, at dette fint udskårne græskar fik kunstneren banlyst fra kirkens Halloween-konkurrence. Noget, jeg såmænd ikke betvivler, da vi i dette tilfælde befinder os i det puritanske Amerika, hvor numser angiveligt kun accepteres i tildækket form.  

Her går vi fra "numse-græskar" til "poop-kage" (: kage med bæh), hvilket ret beset er eoptrapning af motivet, men det er acceptabelt, for her er der ingen nøgenhed. Nok kan man vise sex og sexethed, men kun i romantisk form. 

Sex kan dog også antydes som en spøg, men der er afgjort visse grænser, der ikke må overskrides.

Hvad det ulækre angår, så er der vist ingen grænser, og ingen forargelse, hvis det er det, man vælger som motiv for sin kage.

Poop-motivet ses som morsomt og i hvert fald dekorativt. Her udstyres poopet tilmed med spyfluer, hvilket vel skal tjene til at gøre det "autentisk". 

Og hvad har vi så hér? Jo, en "lig-kage", der beviser, at folk som f.eks. Ed Gein ikke har levet forgæves. Også lig i hel figur anses for passende som kage-motiv.


Her er det Lenin, det er gået ud over, men der er også kage-motiver med bare én enkelt legemsdel

En kage med bortløbne øjenæbler, jamen er det dog ikke flot?! (Jeg vil dog give et point for kreativitet, for det motiv har jeg dog aldrig set før - og kan også undvære på kaffebordet).

Svulmende former, men tildækkede, så det går nok, selv om fødselsdagsbarnet kun er 16 år. Sex og legemspragt er imidlertid ofte brugt som motiv, men hvor der nok før kun var noget, der signalerer romantik og forlovelse/ægteskab, så er der også et populært nyt design: skilsmissekager!

Denne type kage siges at være blevet meget populær, og der lægges ikke fingre imellem, for motivet er ofte blodig og temmelig barskt.

Hvor jeg ser græskar-numsen som (til en vis grad) morsom, så forarger den altså i amerikanske kirkekredse. Poop-kagerne kan de godt beholde "over there", for selv om poop'et er lavet af chokolade, så finder jeg motivet infantilt og ulækkert. Hvad skilsmisse-kagerne angår, så kan de vel være et udtryk for "bagvendt glæde", men jeg er ikke så vild med det meget voldelige perspektiv. Sjovt nok findes dette også i nogle bryllups-kager, men ikke i en morderisk form.

Dette motiv må kaldes et "gom-rov", hvor bruden bortfører gommen og slæber af med ham. Morsomt? Tjah .... Hvorom alting er, så har kage-branchen fået en renæssance med alle disse nye motiver. Det gælder åbenbart også græskarrene for Halloween, og nogle af motiverne er faktisk flotte.

Kreativiteten blomstrer, og det er jo dejligt. Hvad valget af motiver siger om os er desuden meget interessant, og man kan tolke og tolke, men næppe blive enige ....






Gift ....

Det er ikke engang umuligt, at det kan ske, samtidig med at det ikke er sikkert, at man selv opdager det, fordi man dør for hurtigt. Mange ganske almindelige midler er blevet brugt ved giftmord Der er et par sager, der springer i øjnene, bl.a. en sag, hvor en klinikassistent forgiftede sin chef og hendes søn med en medicin mod Podagra. moderen døde, men sønnen overlevede. Den ansvarlige for disse forgiftninger blev - til sin egen enorme overraskelse - sat fast for sin dobbelt-udåd, der faktisk var et forsøg på hævn over sønnen, der var hendes eks-kæreste. Hun ønskede ham anklaget og straffet for mordet på sin mor, og da den plan ikke fungerede, ønskede hun i stedet også at dræbe ham. En anden sag var længe uopklaret, fordi morderen havde brugt et almindeligt ukrudtsmiddel, som ingen anede, hvordan virkede på den menneskelige organisme. 

I det hele taget optræder almindelige husholdningsmidler alt for ofte i sager med giftmord.Det er derfor, det er mange forældres skræk, at deres små pilfingrede poder får fat i disse midler.

Det interessante er, at der ifølge logikkens love må være langt flere giftmord, end der er straffede giftmordere. Hvis de er dygtige, er der jo ingen, der opdager, hvad de har gjort ....

Man kan blive forgiftet på utallige måder, også fordi det, nogen kan tåle, er gift for andre, der er allergikere. Den værste form for forgiftning er dog efter min mening den, der sigter på det, man har mellem ørerne. Måske det ikke dræber fysisk, men sjælen og forstanden bliver ramt, og det er meget, meget sørgeligt. Her tænker jeg ikke mindst på forskellige politikere, der har både den fysiske og den sjælelige ødelæggelse af deres medmennesker på samvittigheden. Noget, de formentlig nægter at se i øjnene, for de er jo selv forgiftet af deres egne ideer ....


https://www.newyorker.com/magazine/2013/10/14/murder-by-poison

 

https://www.redorblue.us/life/8-types-of-toxic-people-who-poison-your-life.html 


https://www.humanexplore.com/6-signs-friends-toxic-people/

 



 

 

 

 

 

 

 

mandag den 12. oktober 2020

Eskimo-vennen "Hell Roaring Mike"

Michael Healey ligner i høj grad sine irske forfædre, og umiddelbart kan jeg ikke se spor efter hans mødrene ophav, slavepigen og mulatten, Mary Eliza Smith, der levede sammen med den mand, der havde købt hende, da hun blev solgt som 15-årig. Ikke desto mindre var den irsk udseende Michael Healey i lovens øjne både slave og mulat, hvilket vil sige nederst i det sociale hieraki.  

Hvor hans brødre på elegant vis snoede sig igennem fordomme og love, der begrænsede mennesker af blandet race, reagerede han med vrede og oprør på sin families velmente forsøg på at få ham til at gå samme vej som sine brødre (: se blogindlægget i går = "Sort-hvid karriere"). Han ville aldeles ikke på  de skoler, der havde givet hans brødre, James Augustine Healey, Patrick Francis Healey og Sherwood Healey succesfulde  karrierer i de hvides verden. Nej, efter et år på en fransk skole stak han af til England, hvor han fik en tjans som kahytsdreng på skibet "Jumna". Åbenbart et glimrende valg, for han fik efterhånden også hyre som skibsofficer på forskellige handelsskibe.
I 1864 - midt under Borgerkrigen - vendte han tilbage til USA, hvor han søgte en stilling på en toldkrydser. Hans ansøgning blev imødekommet - og underskrevet af ingen ringere end præsidenten, Abraham Lincoln.
Den 29. marts 1867 blev Alaska købt og indlemmet som en stat, selv om der var mange kritiske røster, da ingen kunne se, hvad man ville med disse enorme "is-marker". Transporten til Alaska af læger, handelsfork, osv. foregik som regel med de toldkrydsere, der allerede var i gang, og sådan gik det til, at Healey blev involveret i et andet mere eller mindre misforstået og ikke værdsat folkeslags skæbne.

Kort, der viser Alaskas position

Man kan sige, at Healey, der altså stod for en del forsyninger til Alaskas befolkning, også fungerede som en art vildt- og politibetjent. Ud over dette måtte han ofte træde til som assistent for læger, foruden at han også blev "postbud" og meget mere. Der er altså ingen tvivl om, at han virkelig var i kontakt med både den indfødte befolkning og de forskellige tilflyttere: han kendte området og kunne se, når noget ikke rigtig fungerede. 

Folk syntes, at Healey var "vanskelig", da han havde temperament, hvilket måske hænger sammen med hans drikkevaner. Han kan formentlig karakteriseres som alkoholiker, men udøvede sine pligter og havde også mange beundrere, da han var kendt for sit personlige mod. Der var dog et par "episoder", der førte til anklager imod ham, bl.a. for grusomhed imod et uregerligt besætningsmedlem. De fleste erkendte dog hans generelle humanisme. Det sidste viste sig ikke mindst, da han opdagede, at det gav den indfødte befolkning store problemer, at der var færre sæler og hvaler end før. Da dette problem gik op for ham, fik han indført rensdyr fra Sibirien for at kompencere de indfødte eskimoer for manglen på det sædvanlige jagtbytte. Eskimoerne nærede også stor respekt for ham og gav det skib, han havde kommandoen over, hædersnavnet "Healeys kanon". Hans stående ordre til alle, han arbejdede med, var: "Giv aldrig en indfødt et løfte, du ikke kan opfylde til punkt og prikke!" Sådan var han selv, og han tålte ikke uretfærdigheder imod disse indfødte folk.


En af disse damer er Mary Jane Roach, der giftede sig med Healey i 1865. Hun fødte en søn, Frederick, i 1870, og han førte senere slægten videre. Sørgeligt nok var Frederick det eneste ud af ialt atten graviditeter, der lykkedes for hende ....

 


 


Skind og samvittighed


Greta Garbo i en mink-pels 

Som datter af en buntmager er jeg vokset op med et afslappet forhold til pelse samt andre skind-produkter, men det har ændret sig med tiden. Jeg er jo nemlig også dyreven, og dyrevenner går ikke ind for forbruget af dyr, der opdrættes og dræbes på grund af det, vi mennesker også har: huden. Ergo har jeg efterhånden gjort mig fri af de fleste skindprodukter, (men dog ikke alle), og det er meget, meget sjældent, jeg spiser kød. (Fiskeretter har jeg dog stadig et ømt punkt for, så jeg har alså ikke nået logikkens højder endnu ...) 

Denne fint udsmykkede krokodille blev 130 år, og da den var et æret og elsket medlem af den indiske landsby, hvor den boede, hædrede beboerne den som ved en menneske-begravelse. Krokodillen er nok ligeglad, men det er da rørende, også at man havde givet den navnet Gangaram, så den forvandles fra et anonymt uhyre til en person eller i hvert fald et individ. Jeg er dog lidt forbeholden over for beboernes udnævnelse af den til "beskytter" af landsbyen, for det den slags ligger nu ikke rigtig til krokodiller eller alligatorer.

Andre personer - som f.eks. buntmagere - ville have betragtet afdøde Gangaram med grådige øjne, for krokodilleskind er altså mægtig flot. Da jeg ryddede op i mine gemmer forleden, fandt jeg en kvittering på hele tre krokodilleskindstasker og to slangeskindstasker, som jeg åbenbart har købt i et øjebliks vanvid for 10-15 år siden. Det var vintage-tasker, så det er altså ikke mig, der har givet ordren til at myrde dyrene for deres skind, men alligevel: slem Else! 

Selv som brugt er sådan en taske dyr, og det bør den også være, for dyrene skal ikke misbruges som pynt og/eller statussymbol for os. 


Hvad mine indkøbte vintage-tasker angår, så havde jeg helt glemt, at jeg i sin tid har købt dem. Faktisk kom beviset i form af kvitteringen med pris og salgsdato helt bag på mig, for den slags gør jeg jo bare ikke .... Med hensyn til taskernes videre skæbne, så er de - som så meget andet, jeg har købt i tidens løb - havnet hos en velgørende organisation i stil med Røde Kors. Jeg kunne selvfølgelig have begravet dem med en ægte begravelsesceremoni, som var de døde kæledyr, men det gjorde jeg altså ikke ....

 






søndag den 11. oktober 2020

Stor succes i en kvindeverden

Tupperware har måske nok mere eller mindre udspillet sin rolle, men hvor har de dog ellers skabt arbejde og lettelser i husholdningen for mange kvinder i 1950'erne og adskillige årtier frem. Deres succes skyldtes ikke mindst Brownie Mae Humphrey (1913-1992), der så et potentiale i de smarte plastik-bøtter og købte et parti, da hendes chef ikke ville have noget med dem at gøre. Hun gik i gang med at sælge de bøtter, hun havde købt, ved home-parties, hvor kvinder mødtes og beså varerne i et hyggeligt samvær i private hjem.

Hendes eks-chef må have ærget sig, for ikke bare gik han glip af et godt produkt, som har bare ikke kunne se noget i, men han mistede også en dygtig medarbejder, der virkelig forstod at sælge. Som fraskilt mor til en søn blev hun også drevet frem af sine forsørgerpligter, hvilket sikkert har været en god drivkraft for den foretagsomme dame. At hendes koncept også gav arbejde til andre kvinder, der blev ansat til at sælge hendes bøtter ved home-parties, var noget, hun altid har udtrykt stor glæde over. Hun troede selv så meget på det, hun gjorde, at hun mente, der var grobund for en sådan udvidelse af medarbejderstaben, hvilket umiddelbart lyder voveligt i denne tidsalder med hjemmegående kvinder.

Hendes succes med salget af de populære plastik-bøtter, vakte  imidlertid Earl Tuppers opmærksomhed. Det var ham, der havde opfundet bøtterne, og han havde blik for hendes potentiale som sælger, så han tilbød hende stillingen som vicepræsident i Tupperware-firmaet. Hun betingede sig dog, at hendes koncept med home-parties blev opretholdt, hvilket blev til stor gavn for de mange kvinder, hun på den måde skaffede arbejde. Selv blev hun en berømthed via TV, ugeblade, etc., og i 1954 blev hun den første kvinde, der prydede forsiden på "Business Week". Når man hører, at hendes koncept omfattede nogle specielle ceremonier og emblemer som f.eks. "Brownie-vinger", så er det dog lige før, man tænker i kult-baner, men også den del af konceptet virkede og var måske ikke andet end en leg for hende og hendes medarbejdere.

Efterhånden som Brownie blev mere og mere berømt, opstod der dog en del "fnidder" mellem hende og Earl Tupper, der ikke brød sig om at se hende optræde i aviser og TV. Måske han heller ikke gik ind for hendes kvindebefrielse gennem salget af hans bøtter? Hvorom alting var, så blev hun tvunget ud af firmaet i 1958 med en godtgørelse på et års løn, men ingen aktier. Kort efter solgte han firmaet for $ 16 millioner, medens hun gik i gang med at opbygge et kosmetikfirma, Cinderella, der imidlertid ikke gik særlig godt. 


https://www.smithsonianmag.com/smithsonian-institution/story-brownie-wise-ingenious-marketer-behind-tupperware-party-180968658/ 

 

http://historyoftech.mcclurken.org/tupperware/uncategorized/who-was-brownie-wise/ 


 

Sort-hvid karriere

Patrick Francis Healy (1834-1910) var først med mange ting. Ikke bare blev han jesuit og katolsk præst, men han fungerede også som den 26de præsident for det hovedsagelig "hvide" Georgetown Universiy i årene 1874-1882, skønt han som søn af en farvet kvinde selv blev regnet for farvet - og slave ....

Det var noget af en præstation dengang og hang måske også sammen med hans selvforståelse som "hvid" samt hans ydre, for han lignede en europæer. Ikke desto mindre blev han ved sin fødsel juridisk set ikke bare klassificeret som sort, men altså også som slave, da han arvede sin mors sociale status, og hun var slave. Hun var som 15-16-årig blevet købt af en irsk indvandrer, der blev far til hendes ti børn. Selv om de holdt sammen, så kunne de på grund af lovene i Georgia ikke blive gift. Healey senior gjorde dog meget for sine børn og ikke mindst Patrick Francis, der blev sendt til New York for at studere, og som senere blev dr.phil. efter studier ved et fransk universitet.

Hvordan Patrick Francis Healey end oplevede sig selv, og hvordan han end så ud, så regnes han af eftertiden for den første sorte, der fik en akademisk uddannelse, og som blev præsident for et universitet samt fik et af de fornemste af dettes bygninger opkaldt efter sig. Hans tre søstre blev nonner, men en af dem forlod senere klostret for at gifte sig med en irer. To af hans brødre blev også katolske præster, og en af dem, James Augustine Healey, blev biskop af Portland, hvilket vil sige, at han blev den første farvede biskop i USA. Hver især fik disse slave-fødte irsk-amerikanere altså en karriere, hvor man kunne have frygtet, at de gik til på grund af racefordomme og forfølgelser, men det skyldtes formentlig, at de ikke umiddelbart fremstod som farvede. De udgjorde en form for "Trojansk hest", der fandt vej ind i det hvide samfund ved at ligne noget, de ikke egentlig blev regnet for at være.

(Endnu en meget markant, men helt anderledes bror vil blive omtalt i et andet blog-indlæg)

 

 

 

 

lørdag den 10. oktober 2020

Aaron, var det dig?


Det var vist ikke helt den begivenhed, det burde have været, da den tyske anatom Johan Christoph Andreas Mayer i 1788 som den første fandt ud af, at alle mennesker har fingeraftryk. Måske man så det mere som en pudsighed end som et nyttigt værktøj for politiet. Det tog i hvert fald et godt stykke tid, før man brugte det til at identificere mordere og andre forbrydere. Da kvindemorderen Jack the Ripper huserede i London i 1888, var metoden i hvert fald endnu ikke i brug. 


At man så senere finder frem til DNA er endnu bedre, selv om der dog er visse forbrydere, der benægter dets relevans. For nogen tid siden så jeg således en udsendelse, hvor en morder mente, at hans DNA var havnet på den myrdede, fordi en myg havde stukket ham og derefter havde sat sig på den døde. Den gik selvfølgelig ikke, men bare det, at en forbryder kan finde på at forsøge sig med sådan en forklaring er tankevækkende ....

I 2018 blev der publiceret enbog, hvor det blev hævdet, at NU vidste man, hvem Jack the Ripper var, for man havde fundet hans DNA på et tilsølet tørklæde eller sjal, der lå tæt ved et af hans ofre og formodedes at tilhøre hende. 

En klat sperm og noget blod blev analyseret, og resultat var meget spændende, fordi det pegede på en af de mænd, der var blevet mistænkt, da mordene blev begået. Desværre virker dette interessante resultat alligevel usikkert, fordi prøven var blevet forurenet både på gerningsstedet og senere i forløbet. Det går selvfølgelig ikke, for så er vi ovre i en form for "mygge-beviser". 

Det kan dog ikke benægtes, at analysen af DNA'et utvivlsomt peger på frisøren Aaron Kosminski, der var en notorisk kvinde-hader. Især kunne han åbenbart ikke lide prostituerede eller kvinder, som han antog var prostituerede. (Dengang blev mistanken om en kvindes "usædelighed" hurtigt vakt, hvis hun færdedes alene eller virkede lidt vel selvsikker). 

Her har vi så nogle af Ripper-ofrene, myrdede, mishandlede og nedværdigede. Man kan spørge sig selv om, hvad Aarons forskruede ideer om kvinder og grænserne for deres virke i mandssamfundet angik netop disse på sørgelig vis afdøde individer. Hvis det kom dertil, så har kvindekønnet en god sag imod det mandlige køn, for de har gjort frygtelige ting imod dem, selv om de ikke har ansvaret for deres besvær med at holde styr på potensen. Ser man så kvinder, der aber efter og ligger på lur for at overfalde og evt. myrde mænd på grusom vis? Næh, men sådan noget ville kunne forsvares, hvis man ser på tankegangen bag utallige kvindemord, der ofte forklares - dvs. undskyldes - med den uacceptable Kosminski-forklaring, at "han hadede kvinder". Hvis man skifter den kønsmæssige synsnvinkel, bliver det tydeligt, at sådan et argument ikke hverken forklarer eller forsvarer noget som helst. 

"Fun Fact"? Det er, som man tager det, for morskaben er nu hurtigt overset for ofrene samt for de fleste af os andre. Derfor er det også så frustrerende, når en morder går fri i så mange år som netop Jack the Ripper, men det har sin forklaring. Da han huserede var metoderne til indsamling af beviser meget lidt udviklede, og der er ikke noget at sige til, at de blev forurenet. Fingeraftryk var spildt på politifolkene, for den metode kendte man som sagt først til senere. Whitechapel, hvor de fleste af Ripper-mordene fandt sted, var ikke bare direkte beskidt, men også overbefolket med skumle personer, der kan have gjort politiarbejdet vanskeligt. Hvad den lægelige - og dermed retsmedicinske - indsigt angik, så gik den mest ud på at tjekke, om liget nu også var et lig og ikke bare en besvimet eller såret medborger. Alt i alt ikke noget godt udgangspunkt for et seriøst detektivarbejde, og desuden var langt mellem de ægte Sherlock Holmes'er.  


https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1556-4029.14191

https://www.jack-the-ripper.org/kosminski.htm 

https://www.sciencemag.org/news/2019/03/does-new-genetic-analysis-finally-reveal-identity-jack-ripper