søndag den 11. oktober 2020

Stor succes i en kvindeverden

Tupperware har måske nok mere eller mindre udspillet sin rolle, men hvor har de dog ellers skabt arbejde og lettelser i husholdningen for mange kvinder i 1950'erne og adskillige årtier frem. Deres succes skyldtes ikke mindst Brownie Mae Humphrey (1913-1992), der så et potentiale i de smarte plastik-bøtter og købte et parti, da hendes chef ikke ville have noget med dem at gøre. Hun gik i gang med at sælge de bøtter, hun havde købt, ved home-parties, hvor kvinder mødtes og beså varerne i et hyggeligt samvær i private hjem.

Hendes eks-chef må have ærget sig, for ikke bare gik han glip af et godt produkt, som har bare ikke kunne se noget i, men han mistede også en dygtig medarbejder, der virkelig forstod at sælge. Som fraskilt mor til en søn blev hun også drevet frem af sine forsørgerpligter, hvilket sikkert har været en god drivkraft for den foretagsomme dame. At hendes koncept også gav arbejde til andre kvinder, der blev ansat til at sælge hendes bøtter ved home-parties, var noget, hun altid har udtrykt stor glæde over. Hun troede selv så meget på det, hun gjorde, at hun mente, der var grobund for en sådan udvidelse af medarbejderstaben, hvilket umiddelbart lyder voveligt i denne tidsalder med hjemmegående kvinder.

Hendes succes med salget af de populære plastik-bøtter, vakte  imidlertid Earl Tuppers opmærksomhed. Det var ham, der havde opfundet bøtterne, og han havde blik for hendes potentiale som sælger, så han tilbød hende stillingen som vicepræsident i Tupperware-firmaet. Hun betingede sig dog, at hendes koncept med home-parties blev opretholdt, hvilket blev til stor gavn for de mange kvinder, hun på den måde skaffede arbejde. Selv blev hun en berømthed via TV, ugeblade, etc., og i 1954 blev hun den første kvinde, der prydede forsiden på "Business Week". Når man hører, at hendes koncept omfattede nogle specielle ceremonier og emblemer som f.eks. "Brownie-vinger", så er det dog lige før, man tænker i kult-baner, men også den del af konceptet virkede og var måske ikke andet end en leg for hende og hendes medarbejdere.

Efterhånden som Brownie blev mere og mere berømt, opstod der dog en del "fnidder" mellem hende og Earl Tupper, der ikke brød sig om at se hende optræde i aviser og TV. Måske han heller ikke gik ind for hendes kvindebefrielse gennem salget af hans bøtter? Hvorom alting var, så blev hun tvunget ud af firmaet i 1958 med en godtgørelse på et års løn, men ingen aktier. Kort efter solgte han firmaet for $ 16 millioner, medens hun gik i gang med at opbygge et kosmetikfirma, Cinderella, der imidlertid ikke gik særlig godt. 


https://www.smithsonianmag.com/smithsonian-institution/story-brownie-wise-ingenious-marketer-behind-tupperware-party-180968658/ 

 

http://historyoftech.mcclurken.org/tupperware/uncategorized/who-was-brownie-wise/ 


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar