lørdag den 10. oktober 2020

Følepunkter for den kropsbevidste


Det kan umuligt være behageligt at gå med sådanne anabel-sko. De fleste ville nok snuble eller udvikle fysiske gener i form af muskelspændinger i ben og ryg. Desuden er de nu heller ikke særlig pæne.

Korsetter af den understøttende art, der formentlig ikke ligefrem deformerer kvindekroppen, er efter min mening OK for dem, der absolut vil have styr på formerne. Det var noget andet endnu længere tilbage i tiden, hvor de meget forfængelige (og velbeslåede) kvinder kunne finde på at få fjernet det nederste ribben, så de kunne få den super-tynde talje, der blev regnet for et "must", hvis man ville regnes for smuk. Det skete altså i en tidsalder, hvor korsettet ikke bare støttede, men også snørede kroppen ind til det, man har kaldt en "hvepse-talje"

Det har altid undret mig, men billedet af manden med snabelskoene fik mig til at tænke over selvskabte kropslige gener. Moden - eller moralen - foreskriver det måske nok, men det forklarer nu ikke fuldstændig, hvorfor folk udsætter sig selv for den slags. Eller sagt på en anden måde: hvad får det enkelte individ til at acceptere disse og mange andre smertefulde skønheds-påbud? Da jeg selv ville finde både skoene og de helt vilde korsetter meget ubehagelige, men ved, at andre har brugt dem, så vil jeg komme med en forsøgsvis tolkning: de gør det, fordi det giver en form for ubehag, der gør, at de på en bagvendt måde tvinges til et bevidst fysisk og psykisk samarbejde med deres krop og klæder. Skoene gør det nødvendigt at beregne hvert skridt samt jorden, hvor fødderne træder. Den, der går med dem, er nødt til at pejle sig frem på en langt mere bevidst måde end andre, der aldrig ville kunne finde på at gå med dem. Det samme gælder de super-stramme korsetter, hvor man også tvinges til en konstant kropslig bevidsthed, der giver en form for tilfredsstillelse, fordi den bygger på fornemmelsen af at have et specielt herredømme over kroppen. Hvis jeg har ret i min tolkning, så er brugen af disse sko og beklædningsgenstande langt mere interessant end bare et tilfældigt modepåhit ....

  



Ingen kommentarer:

Send en kommentar