Amerikaneren Walter Keane blev berømt og rig på en hel serie malerier af børn med enorme og meget sorgfulde øjne. Han fortalte senere, at han var blevet inspireret af de virkelige efter-krigs-oplevelser, han havde haft i Berlin, hvor pjaltede og magre børn rodede i affaldsbøtter for at finde lidt mad. Det er muligt, at han havde sådanne oplevelser og følte sådan, da han besøgte Tyskland, men inspireret til at male disse billeder blev han nu ikke, for han kunne faktisk ikke male. Den, der havde skabt de vildt populære billeder af de sorgfulde børn, var da også hans kone, Margaret Keane (f. 1927).Børnene i malerierne var ikke realistiske og spillede tydeligvis på det sentimentale, men det forhindrede dem altså ikke i at blive overmåde populære. Noget, der betød, at Margaret nærmest arbejdede i døgndrift for at levere mere og mere til Walters varelager af populære børnebilleder. At det var et varelager, fandt hun dog angiveligt først ud af efter et par års samliv, da hun greb ham i at sælge hendes billeder som sine egne. Da hun konfronterede ham, fik han hende til at acceptere situationen - og hun har senere talt om hans store "charme", så hun har vel ladet sig lede af romantiske følelser - faktisk i flere år.
Desuden var der
hensynet til deres datter, som hun var bange for ikke at kunne forsørge,
hvis hun blev alene, men der var også det ubehagelige faktum, at han fik bildt hende ind, at folk ville
anlægge sag imod dem, hvis de fandt ud af, at de havde købt billeder af
ham, der i virkeligheden var malet af hende. Som et kompromis
forsøgte hun at lære ham at male de populære billeder af børn med
kæmpestore øjne, men det viste sig, at han ikke var i stand til at gøre hende kunsten efter. Han ville gerne være maler, men savnede talent.
Walter var helt uden skrupler i sin fremstilling af sig selv som en stor
kunstner, og han fortalte ligefrem, at "Tomorrow Forever", som han anså for
"sit" mesterværk, var blevet udpeget af Michelangelo som hans
adgangsbillet til malernes himmelske indercirkel. Det havde hans afdøde bedstemor
nemlig fortalt ham i et syn, han havde haft. Senere blev dette billede voldsomt
angrebet af kunstkritikere, der også langede ud efter andre
af de sentimentale Keane-billeder, hvilket sårede Margaret dybt. Jeg vil sige, at nok er de sentimentale og stereotype, men helt uden talent er mange af dem nu ikke.
https://www.keane-eyes.com/about-margaret/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar