mandag den 26. oktober 2020

Joe Biden

Demokraternes præsidentkandidat, Joe Biden (født den 20. november, 1942) er ingen årsunge, men det er hans modstander, den siddende præsident, Donald Trump (født den 14. juni, 1946) heller ikke. Joe Biden har ikke bare en langt større erfaring som politiker end Trump, men også med livets hårde side, idet han mistede sin første kone og lille datter i en bilulykke, hvor også hans to sønner blev skadet, men kom sig. En af disse sønner, Beau Biden, er dog død af cancer for nogle år siden. Selv har han gennemgået to hjerneoperationer for aneurismer. I sit andet ægteskab fik han endnu en datter. Når mange af hans modstandere referer til ham som "Sleepy Joe" skyldes det måske mén efter operationerne, men hans diskussioner med Trump har nu vist ham som en skarp og klarttænkende mand, og medicinske undersøgelser har støttet hans forsikringer om, at han er rask.

Joe Biden og hans søn Hunter, der har skabt problemer for sin far med sine Kina-aktiviteter

Noget meget afgørende i denne præsidentkampagne vil være et par af de ting, Trump har skubbet fra sig som uvæsentlige, nemlig først og fremmest sundhedsvæsenet. Han skrottede mere eller mindre Obamacare og har ikke leveret et alternativ, hvilket ikke ligefrem gør Corona-situationen nemmere. Bidens bud på et alternativ eller udbygning virker realistisk. 

En af Bidens store fordele i valgtkampen er, at han ikke er præsident, men at han var den 47de vicepræsident under Obamas styre. Trump er den siddende præsident, så man ved ligesom, hvad han står for, ikke bare ved løfter, man kan håbe bliver holdt som ved Biden, men ved en embedsførelse, hvor han ikke har leveret varen som "landsfader". 

Joe Biden er en mere "normal" præsidentkandidat end "klovnen" Donald Trump var, da han vandt over Hillary Clintorn i 2016. Netop det kontroversielle og pop-kulturelle præg var nok det, der tiltrak mange af hans vælgere, der elskede hans gadedrenge-manerer, der var blandet op med hans image som rigmand og TV-personlighed. Han har nok ret, når han har sagt, at folk valgte ham, fordi han ikke var politiker, men noget andet, nemlig i dette tilfælde en kendt reality-star og byggematador med en kedelig tendens til at gå konkurs med sine mange projekter. 

De to kandidater kan kaste mudder efter hinanden fra nu af og til Dommedag, og jeg vil stadig foretrække Joe Biden frem for Donald Trump, selv om ingen af dem står fuldstændig pæn og ren tilbage oven på sådan en omgang. At Trump har betalt langt mere i skat til Kina end til sit hjemland, hvis præsident han er, kom dog bag på mig og kvaste den sidste form for tiltro til ham, jeg har haft.

Selv om jeg ikke kan lide manden, så ville jeg aldrig have troet på sådan en anklage, men det lader til at være sandt. Samtidig med dette har Trump gabt op om Biden og hans søn, der har noget, der vist må kaldes suspekte forbindelser i Kina. Det har Trumps børn også, så Kina spiller åbenbart ind på en måde, der i hvert fald kommer bag på mig. Også fordi Trump direkte har beskyldt Kina for at have frembragt den sygdom, Corona, der har kostet så mange mennesker livet, og som der stadig ikke er nogen vaccine imod. Sådan noget afslører min egen mangel på DYB politisk indsigt, men den er også blevet røbet hos andre, der gælder som politiske eksperter: der foregår "noget" i kulisserne, og ingen lader til virkelig at vide, hvad det er. Intet tyder dog på, at Biden er "Kinas mand", som det også er blevet hævdet af hans modstandere. Som almindelig dansk skatteborger hæfter jeg mig mere ved dette regnskab, som jeg finder ret rystende.

Også tanken om, at 70% af folk, der ikke betaler skat i USA, hører til landets rigeste, vækker min forargelse. Det er grotesk, og jeg fatter ikke, at det har fået lov til at fortsætte så længe, men det hænger vel sammen med, at fagforeningerne nu er blevet til tandløse, gamle løver, der hverken brøler eller river mere. Den amerikanske drøm har dræbt den amerikanske sjæl og gjort den penge-fikseret på en meget ubehagelig - men ikke helt uforståelig - måde, for den menige amerikaner mangler jo et velfungerende socialt sikkerhedsnet ....

Skal det lykkes ham én gang til? Det er meget spændende, men jeg betænker mig ikke på at stemme på Joe Biden. Han er gammel og svækket, men man får indtryk, at han er en hæderlig mand, hvilket man ikke ligefrem får af Trump ....

 

https://www.townandcountrymag.com/leisure/real-estate/a33809100/joe-biden-real-estate-homes/ 

 

https://www.tampabay.com/news/florida-politics/elections/2020/10/21/fact-checking-claims-about-hunter-biden-joe-biden-and-china-politifact/ 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar