17.000 år gamle hulemalerier fra Lascaux-grotterne
Når jeg ser billeder af de ældgamle hulemalerier, der findes rundt omkring på vor jordklode, så gribes jeg af forbløffelse, for meget af dette er høj kunst og kan sagtens måle sig med vor moderne tids kunstproduktion. Hvordan i alverden kunne det lade sig gøre at skabe noget så smukt som f.eks. dette dyre-billede for så mange år siden? Forklaringen plejer at være noget med religiøse eller magiske forestillinger, som man kun kan tænke sig til, for vi ved ikke præcis, hvad disse gik ud på. Noget med at bede guderne om jagt-lykke til nedlæggelse af de prægtige dyr? Eller kan det tænkes, at billederne er en mindre blodig hyldest til disse imponerende skabninger, og at de måske ses som guder? Alt er muligt, når vi går så langt tilbage og ikke har skriftligt materiale at læne os op ad.
Verdens allerførste kunstværk er måske dette formentlig 42.000 år gamle billede, der antages at forestille en sæl. Det er fundet i en spansk drypstenshule i Cueva de Nerja på Spaniens sydkyst, hvor der før var sæler.
Det ældste "kunstværk" i Danmark er sandsynligvis denne helleristning, der er fundet på Bornholm et sted under vandoverfladen.
Den
hører til de specielle helleristninger, der kaldes skåltegn, og de er
faktisk virkelig interessante, fordi de anses for at være symbolske afbildninger
af det kvindelige køn.
Når
det gælder hulemalerier, helleristninger, osv., så kan man lege med
tanken om alle mulige kombinationer af kunst og kunstnere, og det kan
såmænd være lige så meningsfuldt som historikernes udredninger. Jeg
mener i hvert fald, at når vi bevæger os i tidsaldre så langt tilbage,
så er vi i en eller anden form for fantasiland, hvor fortiden tilskrives
vore normer og samfundsformer. Ideen om den muskuløse stenaldermand,
der nedlægger kæmpestore dyr med spyd eller kølle, kobles automatisk
sammen med nutidige forestillinger om den hjemmegående hustru, hvis dag
går med at samle urter, passe børn og så ellers bare vente på sin
forsørger. Dette er op igennem tiden simpelthen blevet anset for
naturligt, men det var det ikke nødvendigvis i f.eks. stenalderen. At
der er sket en social ændring i de sociale roller i bronzealderen er
tilsyneladende generelt anerkendt i vore dage. Disse ændringer afspejler
sig f.eks. i gravfund både før og senere i det historiske forløb, og -
da jeg jo er mig - åbner det op for ét bestemt spørgsmål, der dog
desværre mødes mere af gætterier end en egentlig videnskabeligt funderet
viden. Noget er der dog sket på området, for nu er videnskabsmænd
begyndt at stille spørgsmålstegn ved de hidtidige
kønsrolle-forklaringer.
Cueva de las Manos (på dansk: Grotten med hænderne)
er ikke den eneste af denne type hule med håndaftryk. Denne specielle
hule ligger ved Rio Pinturas i Patagonien, Argentina. Her er der
afbildet flere hundrede hænder, men også et vist antal dyr. Man mener,
at billederne er mellem 13.000 og 9.500 år gamle. Hvis man ser sådanne
håndaftryk som en art signatur, spørger man uvilkårligt sig selv, hvem
satte dem? Wikipedia: "There are over 2,000 handprints in and around
the cave. Most of the images are painted as negatives or stencilled,
alongside some positive handprints. A survey in the 1970s counted 829
left hands to 31 right. This suggests that painters held the spray pipe
(possibly made from a bird bone) with their right hand. Some hands are
missing fingers, which could be due to necrosis, amputation, or
deformity, but might indicate the use of sign language or bending
fingers to convey meaning"
Nu er der så det interessant ved hænder, at de har kønsbestemte mål og dimensioner, og på grund af dette har man kunnet se, at omtrent 75% af håndaftrykkene er sat af kvinder. Som signatur betragtet er der altså som regel tale om 1) kvindelige hænder og dermed formentlig også 2) kvindelige kunstnere. Nu er man så småt gået i gang med at tænke ud af boksen, der gør stenalder kvinder til hjemmegående hustruer, der forsørges af deres superstærke mænd med kølle og spyd.
"Traditional
explanations for the hand prints have focused on hunting or perhaps
shamanism, but the prevalence of women's hands has reopened the question
of what they mean. One researcher has suggested that these could relate
to midwifery or fertility, either of humans or the animals drawn on the
cave walls. But it could be that women were more involved in hunting
and religious rituals than previously thought." ( https://www.csmonitor.com/Science/2013/1016/Were-most-cave-painters-women-Their-hand-prints-say-yes )
Hvis man forestiller sig hulerne som kunstgallerier, så fyldes de med sjove situationer. Sådan har det næppe været, men tanken er sjov. En mindre sjov, men langt mere perspektivrig tanke er imidlertid fantasien om den kvindelige kunstner, hvis håndaftryk sladrer om hendes bidrag til kunsten. Var det sådan, det foregik, eller var hendes status helt anderledes, end vi hidtil har forestillet os, fordi vi har hængt fast i nutidens kønsrollemønster, når vi har tænkt baglæns?
Samtidig med at jeg morer mig over denne vittighedstegning, så gribes jeg af irritation og vrede, for selv om det måske ikke var sådan i fortiden for længe, længe siden, så har det så sandelig været det i den langt mindre fjerne fortid, nemlig i historisk tid, der har dokumenteret fordomme og forfølgelse for "ukvindelighed". Grove løjer og noget, der bør udforskes nærmere ved hjælp af en anden mindre fordomsfuld synsvinkel .....
https://www.csmonitor.com/Science/2013/1016/Were-most-cave-painters-women-Their-hand-prints-say-yes |
https://videnskab.dk/kultur-samfund/verdens-aeldste-hulemalerier-blev-skabt-af-neandertalere
17.000 år gamle hulemalerier i Lascaux-hulerne
https://netspirit.dk/emner/maleri-og-tegning/hulemalerier-verden/
Wikipedia