Stepdanseren, sangeren og skuespilleren Bill "Bojangles" Robinson (1878-1949) var den højest betalte, sorte, amerikanske stjerne i første halvdel af det tyvende århundrede. Normalt er stepdans ikke noget, der interesserer mig synderligt, men jeg faldt for Bojangles og hans meget specielle, svære nummer med at danse op ad en trappe. Der er også det interessante ved ham, at hans karriere ligesom danner en rød tråd gennem første halvdel af det tyvende århundrede i den amerikanske underholdningsverden, nemlig lige fra de såkaldte "minstrel-shows" til radio og television. Godt gået/danset må man sige - og det af en sort, uuddannet mand, der var søn af en maskinarbejder og en kirkekors-leder. Begge hans forældre døde tidligt i hans barndom, og han og hans yngre bror voksede op hos deres bedstemor, der såmænd var tidligere slave. Eftersom han ikke kunne lide sit fornavn, Luther, besluttede han sig for et navneskift. Hans bror skiftede samtidig sit fornavn ud til "Percy".
I minstrel-shows var det almindeligt, at hvide skuespillerede optrådte med sort-sværtet ansigt. Man kan sige, at det ville have været passende, hvis Bojangles havde vist sig med hvidfarvet ansigt ligesom den tidligere sorte stjerne "Master Juba" (dvs. William Henry Lane) som svar på denne race-nedvuderende skik, men han var til gengæld en af de første sorte stjerner, der viste sig som sig selv, dvs. med sin naturlige hudfarve, hvilket også var en slags avancement for denne type kunstnere.
Bojangles var en forrygende stepdanser med en fantastisk stil, der gav hans dans en ny form for lethed og elegance. Andre kunstnere - som f.eks. Gene Kelly - har brilleret med stepdans, men Bojangles var og blev noget særligt.Stepdans er med tiden blevet anvendt i mange musicals og film, og der er kommet nye kunstnere til, der har vakt begejstring.
OK, de sorte kunstnere har ikke monopol på denne dansestil, men det var trods alt dem, der opfandt den i dens kendteste form, nemlig som en del af et minstrel-show. Den har imidlertid også rødder til europæiske former for dans som f.eks. træskodans samt specielle skotske og irske danseformer.
Irske og sorte amerikanere danser sammen i New York
Før Bojangles var der den før nævnte sorte danser, der skabte furore, nemlig William Henry Lane, der var kendt som Master Juba (ca. 1825-1853). (Charles Dickens har beskrevet ham i "American Notes"). Han var berømt, også fordi han tit udfordrede de bedste hvide dansere til danse-konkurrencer, som han for det meste vandt.
William Henry Lane (Master Juba)
Hvad Bojangles angår, så havde han mange skuespil- og dansepartnere. En af dem var Adelaide Hall, som han optrådte med i musicalen "Brown Buddies on Broadway", 1930.
Den mest berømte af hans medspillere var imidlertid den superpopulære barnestjerne Shirley Temple. De optrådte sammen i flere film, og selv om de ser ud til at trives med hinanden, så er der nu alligevel noget ubehageligt "Onkel Tom"-agtigt over disse roller.
Dengang Bojangles som ung besluttede sig for at prøve lykken som solist i stedet for kun at optræde i ensembler, så var det kontroversielt for en sort mand. Ikke desto mindre klarede han det godt, blev berømt og hædret, men der var én ting, hvor han kom til kort: økonomien! Selv om han tjente rigtig godt, så var han totalt uden midler ved sin død. En god ven trådte til at betalte for hans begravelse, hvilket jo var smukt gjort af ham, men man undrer sig over, at den berømte danser og skuespiller med millionindtægten skulle ende som fallent. Han var gift og blev skilt tre gange, men havde ingen børn. Måske disse ægteskaber kostede ham en masse penge, for det har man jo set før, men helt forklare det kan det nu ikke ......
Et af beviserne på hans popularitet er den statue, der er blevet rejst over ham. Det er unægtelig en ære, der ikke overgår alle kunstnere, så det er glædeligt, at det skete i hans tilfælde.
http://www.tapdancingresources.com/dancers/
http://www.tapdancingresources.com/dancers/lane-alexander/
Wikipedia
Ingen kommentarer:
Send en kommentar