Den franske seriemorder Henri Landru (1869-1922) lignede det, han var, nemlig en slimet svindler og kvindemorder. Hans udtalte kvindehad blev en del af hans image, da han endelig langt om længe kom for retten for at have myrdet flere kvinder, som han havde lokket til med falske ægteskabsannoncer. Det er også en fremtrædende del af det billede, Charlie Chaplin gav af ham i sin "komedie", "Monsieur Verdoux", selv om jeg er forbløffet over, hvordan filmen i mindst lige så høj grad er en udlevering af de kvindelige ofre end af morderen.
For Landru var kvinder i et og alt "det svage køn", og der er dem, der mener, at hans forbrydelser ikke bare var udtryk for ønsket om økonomisk gevinst, men også byggede på hans specielle sex-fantasier om dominans. Altså det, vi har set så ofte i senere tiders seriemordere. Dengang Landru huserede, havde man dog ikke rigtig blik for disse dybder i det mandlige sind, så formålet med mordene blev automatisk regnet for at være af økonomisk art.
Hvorom alting var, så optrådte han som en opblæst nar, når han beskrev de kvindelige vidner imod ham som "kaglende høns". Kvindeforagt er ikke noget, han har opfundet, for det har beklageligvis en lang og ofte blodig historie bag sig, men i dette sammenhæng virkede det mildt sagt malplaceret. Når hans forskellige forsøg på at miskreditere kvinderne som "utroværdige" vidner, fordi de var "det svage køn", ikke blev standset, skyldtes det formentlig ene og alene stemningen i retssalen og den gængse holdning til kvinder, også i juryen. Både aviser og dommeren henviste til dem og deres skæbne som noget, der skyldtes deres påståede naivitet og kvindelige dumhed. Det var virkelig "victim-blaming" for fuld skrue, men det er først nu, vi kan se, hvad der egentlig foregik i den retssal, hvor den afskyelige morder og svindler Henri Landru sad anklaget for talrige forbrydelser, som han havde begået under alle mulige navne og identitet, som han havde jongleret med!Jurymedlemmerne, der jo alle var mænd, og hvoraf kun én syntes ikke at tilhøre middelklassen, havde altså til opgave at dømme en kønsfælle. Her ses de i færd med at putte deres individuelle stemme i en valgkrukke.Retssalen vrimlede med kvinder af forskellig art, men også med notabiliteter som f.eks. forfatterne Colette og Rudyard Kipling, varietéstjernen Mistinguett, sangeren Maurice Chevalier og filmstjernen Sacha Guitry. Hvad ville disse mennesker dér? Ønskede de at se Landru blive kanøflet, eller nærede de bare en ulækker interesse i grusomme kriminalsager? Aviserne harcellerede i hvert fald over de mange kvinder, der mødte op, men også over mordofrene, hvilket jo er totalt grotesk.
Det blev både indirekte og direkte regnet kvinderne til last, at de overhovedet var interesseret i at finde en mand, hvilket er tåbeligt, da det var kvinders eneste socialt anerkendte avancement-mulighed dengang. Giftermål betød forsørgelse, og de fleste af Landrus ofre var midaldrende, ofte krigsenker. At finde en god mand var, hvad de var blevet oplært til, og jo ældre de blev, desto vigtigere blev det. Hvis man endelig skal bebrejde dem noget, så er det, at de faldt for Landrus løgne om hans civilstand og formueforhold.
Fernande Segret med sin elsker, Henri Landru
Han var aldeles ikke single, men gift og havde fire børn, der ligesom hans kone hjalp ham med svindlerierne. Derudover havde han en ung elskerinde, skuespillerinden Fernande Segret, som han boede sammen med, men som senere vidnede imod ham.
Noget af det sørgeligste i sagen var, at der var flere kvinder, der i temmelig lang tid havde forsøgt at råbe myndighederne op vedr. deres mistanke i forbindelse med, at deres kære og nære var forsvundet efter mødet med den mand, de opfattede som deres forlovede. Detektiver, betjente, etc., etc. afviste dem og nægtede at se nærmere på den promiskuøse Landru, der konstant hævdede sin maskuline ret til at få sit privatliv respekteret. Et krav, man altså ikke afviste som uberettiget i forbindelse med flere konkrete forsvindingssager. Ret sært og dybt diskriminerende. Den, der til sidst formåede at trænge igennem dette netværk af over-tolerante mandfolk, der indirekte støttede morderen, var en kvinde ved navn Marie Lacoste, hvis halvsøster, Célestine Buisson, var et af hans ofre.
Da Celestine præsenterede "sin forlovede" for sin yngre søster kunne denne slet ikke lide ham. Hun mistænkte ham lige fra begyndelsen for at være ægteskabssvindler og advarede sin søster imod ham, men denne nægtede at lytte til hende. Ikke desto mindre blev det den handicappede hushjælp, Marie Lacoste, der i sidste ende fældede Landru. Søndag den 12. januar 1919 skrev hun til borgmesteren i den by, hvor Landru havde et hus. Hun fortalte om sin mistanke, som hun argumenterede så godt for, at han, lidt efter lidt, fik sat gang i en undersøgelse. Et af hendes mange indsamlede beviser var postkort, der angiveligt var sendt til hende for at bevise, at Celestine skam levede og havde det godt. Da skriften på disse kort ikke tilhørte hendes søster, da de var skrevet af Landrus kone, tjente de som det modsatte af, hvad den snu morder havde forestillet sig: de blev til beviser på, at Maries søster ikke levede. Senere kom der mere og mere til, ligesom Landru havde forsøgt at trænge ind hos hende i noget, der formentlig var optakten til et mordforsøg. Marie Lacoste samlede og samlede beviser, og til sidst kunne man ikke afvise hende "som en hysterisk kvinde" mere: der var noget helt galt, og den 12. april 1919 blev Landru anholdt. Også denne gang forsøgte han sig med en stirre-konkurrence, men Marie veg ikke. Hun gjorde et virkelig godt stykke arbejde, som også er blevet anerkendt i nutiden, først med de indsamlede beviser og dernæst med sin klare og nøgterne fremlæggelse i retssalen. Det er dog først nu, hendes indsats er blevet kendt, hvilket jo desværre er typisk ....
Marie Lacoste i vidneskranken
Landrus advokat havde kæmpet en brav kamp for i det mindste at redde sin utiltalende klient fra guillotinen, men den gik ikke. Det kom nok bag på både ham og den anklagede seriemorder, at hans mange mord på medlemmer af "det svage køn" endte med en dødsdom.
Den opblæste morder blev dømt til døden, og den 25. februar 1922 blev han halshugget i guillotinen. Det afhuggede hoved fandt sin sidste hvileplads i "The Museum of Death, i Hollywood, Californien", selv om hans eneste tilknytning til USA formentlig var den inspiration, Charlie Chaplin fandt i hans livshistorie til at skabe filmen "Monsieur Verdoux".Der er dog dem, der mener, at hans "sjæl" stadig befinder sig i Frankrig og lever videre som spøgelse i det hus, hvor han begik mange af sine forbrydelser.
https://www.theatlantic.com/science/archive/2016/10/the-psychology-of-victim-blaming/502661/
Wikipedia