søndag den 28. november 2021

Tarzan, helt og utyske

Johnny Weissmuller as Tarzan

For mig er Tarzan ikke ham, man møder i Edgar Rice Burroughs' romaner, men filmfyren, der gjorde sig med dyr + en affære med en junglefrisk skønhed ved navn Jane. Alt sammen totalt forløjet, men det gjorde ikke noget, dengang man så det med barnets øjne. Tarzan var en imponerende og totalt hæderværdig fyr i lændeklæde og med muskler de rigtige steder. Det vigtigste var dog, at han havde dyretække, og det havde han, især når det gjaldt aberne i den tætte skov, hvor han svingede sig i lianerne og bedrev forskellige imponerende heltegerninger. At disse byggede på en overbevisning om, at nedarvede gode, Anglo-Saxiske gener gjorde Tarzan til dette pragteksemplar af et "overmenneske", opfattede man ikke som barn. Senere har den litterær forskning afsløret både racisme og andet slemt i helten, for det har smittet af på filmens Tarzan, at hans litterære skaber, Edgar Rice Burroughs, havde en fast overbevisning om noget, der kun kan kaldes forestillinger om et naturligt "hvidt herredømme".


Var helten så brutal imod en abe i filmene? Ikke som jeg husker det, og hvis det var tilfældet, så er det på en eller anden måde blevet udlagt som en retfærdig kamp imod en bestemt "slem og dårlig abe", der måtte bekæmpes, fordi den var en ond og forbryderisk menneskedræber. Helten Tarzan kunne nemlig ikke fejle i moralsk forstand, for så brød magien sammen og blev afsløret som den løgn, den er. Dermed minder hans liv i junglen som nobel vildmand en hel del om de europæiske "helte", der besejrede indianerne i det, man i sin tid kaldte "cowboy-film". Indianernes forudgivne rolle i denne type film var at blive nedkæmpet, selv om enkelte af dem også kunne blive fremstillet som "ædle vilde". 

Jeg kan ikke huske, at jeg har set denne heltedyrkende film, men jeg genkender både titlen og den skuespiller, der har en af hovedrollerne, nemlig Lex Barker (1919–1973), der for mig var den sande Tarzan, selv om den kendteste fremstiller af helten så afgjort er den tidligere svømmestjerne, Johnny Weissmuller. 


Her ser vi, hvordan Johnny Weissmuller slæber af sted med Jane på en specielt ædel, maskulin måde, der dog til forveksling ligner noget andet, som vi kender fra vore dage, nemlig kidnapning- evt. med påfølgende voldtægt og mord.

Hvorom alting er, lianerne klæder den tidligere svømmehelt ....

I Winnetou-filmene om det gamle Vilde Vesten er der selvfølgelig hverken aber eller lændeklæder, men Lex Barkers rollefigur, Old Shatterhand, fremstilles som en tapper og hæderlig mand, der får et tæt venskabsforhold til en af de "ædle vilde", nemlig en indianer. På en vis måde bliver denne "vilde mand" brugt i Winnetou-filmene på samme måde som de gode, menneskevenlige aber i Tarzan-filmene. Det er svært at forlige sig med nu, men dengang, for rigtig mange år siden, var det ikke noget, man reagerede på med forargelse. Derfor er der nok ingen tvivl om, at denne romanticering af forholdet mellem racerne har præget mange, der nød filmene som børn.

Eftersom jeg hverken har læst tyskeren Karl May's (1842-1912) tre romaner om Winnetou eller har set filmen(-e) over dem, så er jeg lidt på "Herrens mark", som man siger. Jeg bemærker dog, at titelpersonen, Winnetou, ikke er en hvid mand som i Tarzan-filmene, men en indianer af Apache-stammen, og det finder jeg forfriskende. Han tillægges, så vidt jeg har forstået, stor tapperhed og livsklogskab, hvilket gør det hele endnu bedre, selv om jeg er betænkelig ved det anstrøg af vist nærmest medfødt kristentro, der også antydes i beskrivelsen af ham. Nå, når det gælder disse gamle helteeposser, så kan man vel ikke forlange, at hverken cowboys, indianere eller junglens dyr fremstilles på en naturalistisk måde, for de tilhører en anden og på mange måder meget anderledes tid end den, vi lever i nu. At Karl Mays indianerbøger også havde nazisternes bevågenhed, selv om helten altså var "farvet" - og dermed defineret som et "undermenneske" - skyldes nok, at Winnetou ikke egentlig præsenteres som en ægte indianer, men snarere som en lidt mørklødet, germansk helt fra den glorværdige fortid, man i Tyskland tillagde landet og det tyske folk. 

Eftersom helten i begge disse heltedyrkende sagaer altså bl.a. blev spillet af Lex Barker, er det interessant, at se på, hvem og hvad han egentlig var for en person uden for Det Hvide Lærred. Som skuespiller dukkede han op i den ene eventyrfilm baseret på pulp-fictionværker efter den anden, men på scenen havde han kun én mindre rolle som seriøs skuespiller i et Shakespeare-stykke. Han fik sin film-debut i "Doll Face" (1945), men inden da havde han gjort sig fortjent til to Purple Hearts, efter at han havde meldt sig til hæren allerede inden Pearl Harbor. Under krigen opnåede han titlen af major, hvilket må betyde, at han havde bevist et reelt mod i virkelighedens verden.  

Han så godt ud, både med og uden lændeklæde, og en af hans koner - nemlig i årene 1953-1957 - var filmstjernen Lana Turner, der her ses med sin datter, Cheryl Crane. Trist nok spillede helten Tarzan/Old Shatterhand en meget lidt heroisk rolle i denne mors og datters liv, og ifølge Cheryl Crane endte ægteskabet med, at Lana Turner drev ham ud af hjemmet med våbenmagt. Hvorfor dog det??? Tjah, som sagen er beskrevet af Cheryl i "Detour: A Hollywood Tragedy - My Life With Lana Turner, My Mother" (1988), så havde denne stedfar voldtaget hende fra hun var 10 til 13, og da hun fortalte sin mor om hans overgreb, greb Lana til våben, hvilket jeg i hvert fald godt kan forstå.  


Efter 1957 fik Lex Barker pludselig svært ved at få roller i Hollywood, hvilket formentlig hang sammen med hans ægteskabelige fadæse. Hvis de rette folk har vidst noget om hans pædofile tilbøjeligheder - og det har Lana vel sørget for, at de fik besked om - så er det forståeligt, at han blev til en art "varm kartoffel" i Hollywood. Han fandt imidlertid nye græsgange, idet han flyttede til Europa, hvor han minsandten indspillede omkring 40 nye film. Især tyskerne gav ham gode muligheder ....

Hvad Cheryl Crane angår, så skabte hun sig sit eget ry som tapper og heltemodig, da hun som teenager dræbte sin mors daværende kæreste, gangsteren Johnny Stompanato, fordi han truede med at skamfere den smukke Lana, hvis største aktiv altid havde været hendes kønne ansigt. Det fik Cheryl sat en effektiv stopper for med en hel serie knivstik. Sådan kan virkeligheden altså også se ud uden for kunstige Wild West-kulisser eller falske junglescenerier ....

 

https://www.imdb.com/name/nm0000851/bio

 

https://people.com/celebrity/actors-whove-played-tarzan-throughout-the-years/ 

 

Wikipedia


lørdag den 27. november 2021

Det skandaløse sceneliv

 

Det er mærkeligt, at nogle erhverv anses som mindre "fine" end andre, og at nogle nærmest opfattes som "nedværdigende" for dem, der udfører dem. I forskellige artikler, jeg har læst, hvor den engelske skuespillerinde Lydia Foote (1843–1892), nævnes, er der én ting, der ofte bliver fremhævet: hun var en pæn pige. Hun levede ikke op til datidens fordomme om andre mindre pæne kvinder inden for hendes erhverv. Dengang hun gjorde sig bemærket som skuespiller på de skrå brædder på de hæderkronede engelske teatre "The Lyceum Theatre", "The Olympic Theatre", "The Prince of Wales Theatre" og "The Adelphi Theatre", lå det ellers i luften, at "damer af hendes profession" - samt sørme også balletdanserinder og operasangerinder - blev regnet for at være usædelige og promiskuøse. En bedømmelse, der "naturligvis" kun gjaldt kvinder, da mænd ikke behøvede den samme grad af ærbarhed for at have et godt rygte.

Hvis det stik imod beretningerne fra hendes tidsalder også gjaldt Lydia, og at hun alligevel var "en værre en", må hun være gået overmåde stille med dørene, for der klæber ingen skandaler til hendes navn, hverken under pigenavnet "Legg" eller giftenavnet "Foote".  Da jeg første gang stødte på hendes biografi, blev jeg virkelig forbavset: tænk, en skuespillerinde, der blev bedømt som det, hun var og ikke bare som et stykke kød, der var legetøj for prinser og hertuger, og som havnede i den ene spændende skandale efter den anden. Mon det er derfor, hun ikke er så kendt i vore dage, hvor man stadig ligesom forventer, at skuespillere lever et vildt og usædeligt liv, der er de fleste af os andre beskåret?

Skandalernes dronning, Elizabeth Taylor, er kendt som "hende med de otte ægtemænd", men det er jo altså kun én side af sagen. Hun var nemlig også en god skuespiller, der fuldt ud fortjente de to Oscars, hun fik. Ikke desto mindre husker man hende først og fremmest for de mange mænd, hun fik fordrejet hovedet på. 

Lige nu står de muslimske kvinder i (bl.a.???) Afghanistan over for radikale ændringer af deres muligheder for en bestemt type offentlig fremtræden, nemlig som skuespillere: kvinder skal væk fra scenen, og det skal faktisk være helt og aldeles slut med kvindelige skuespillere. For mig er det et tegn på, at netop den offentlige fremtræden, hvad enten det er for at give udtryk for deres egne eller en skuespilforfatters ord, har en særlig status af oprør imod en vanvittig og kvindefjendsk verden. I nogle samfund er kvinder dybest set ikke andet end brugsgenstande, og det første tegn på, at det anerkender de ikke selv, er nok til at mandssamfundet gør, hvad det kan for at lukke munden på dem, nemlig ved at gøre dem usynlige via klædedragten eller ved at tage ordet fra dem. Usynlig er jo ikke noget, en skuespiller er, så kvindelige skuespillere må selvfølgelig virke yderst provokerende på opretholderne af disse mandssamfund.
 


Ja, det er også sket i vores ende af verden, at man lukker munden på kvinder, og når det gælder skuespillererhvervet, så foregik det bl.a. ved at sværte kvindernes ry. Noget, der kunne ske enten ved at drive dem ud i en lønsom "usædelighed", der samtidig blev deres eneste udvej, eller ved at tilskrive dem denne som et brud på samfundslovene omkring begrebet "ærbar".


Hvad Lydia Foote angår, så var hun virkelig en pæn og ærbar kvinde, selv om hun altså optrådte på scenen. I artiklerne, hvor hun nævnes, antydes det, at hun havde succes med at holde sig uden for faldgruberne, både de reelle og de antydede og/eller forventede for unge skuespillerinder, fordi hun kom fra en pæn familie. Hendes far var karetmager, og hun havde en tante, Mary Anne Keeley, der var en anerkendt skuespillerinde, så professionen var en del af familiens image allerede inden Lydias debut. Dermed har hun haft en baggrund, der beskyttede hende imod rygter om standens påståede usædelighed og har ikke været oversvømmet af de ofte slibrige tilbud, der blev "underklassens" kvinder til del, hvad de end beskæftigede sig med.


https://www.dr.dk/nyheder/udland/talibans-nye-retningslinjer-forbyder-kvindelige-skuespillere

https://wblog.wiki/da/Thomas_Betterton 

 

 https://www.marieclaire.com/culture/g19140822/most-scandalous-celebrity-affairs/ 

 

https://soundvenue.com/internettet/2021/01/fra-slibrigt-utroskab-til-kannibalsex-virale-rygter-er-ude-af-kontrol-men-kan-de-overhovedet-stoppes-437825

 

Wikipedia

 

fredag den 26. november 2021

Short story about dogs, cats and rats by Else Cederborg: "Poison" (previously published)

 POISON by Else Cederborg

(Previously published)
 
Sometimes it pays off to have a chat with one's dinner. Especially if you're a cat about to set teeth in a poisoned mouse or rat. An everyday event, one may say, but not to the ones who are to be eaten ot to die from eating something unhealthy.
This time the main characters of this everyday drama was Greg the mouse who was about to be eaten by Beauty, the cat. At the exact moment her teeth were about to dig into poor Greg he said in a very polite tone of voice: "Eh', excuse me, but that's not good for you, Madame Cat."
Never before had Beauty's dinner talked to her except by excessive cursings or prayers for mercy so she was very, very surprised as this happened. Also she was surprised by the polite tone in this small, but tasty treat. She looked at him in amazement when he once more began to speak: "Yes, I'm dangerous to anybody who eats me because I had the misfortune to mistake some rat poison for food the other day."
"Rat poison?!!" Beauty exclaimed. "Had you eaten rat poison you would be dead by now."
"I don't feel all too well so I'm sure to die soon, maybe in a few minutes. No matter when I die, even as a corpse I shall be a lethal meal. Yes, even for your strong stomach, Madame Cat."
"What nonsense is this?" Beauty exclaimed, "It can't have been rat poison or you would sure have been dead long ago ..."
"Everybody else who had it died," Greg said, starting to wipe his eyes with his long tail and with a woeful expression on his face. "Oh, such pain they suffered before dying. It was all so very sad, you would not want to experience anything like that. Especially not when you have all those bright and pretty young ones to look after ..."
"What do you know about my children? How did you know they are pretty and bright?"
"I'm sure they take after you, Madame Cat," Greg said with a sneaky smirk on his face.
Like all cats Beauty always succumbed to flattery of all kinds. If somebody told her that she was pretty she looooved that person no matter what. Still, the sly expression on the small mousy face made her distrust him. - Even though he is small he is a master of flattery, she thought to herself, and I bet he is an expert liar too.
"You, sir," she said, looking at him with a stern glance, "you are a most disdainful liar. Just because you don't want to be eaten you take to lying and that's the truth." Having said this she - oh horror of horrors - grabbed him and ate him, tail, ears, whiskers and the rest, in one gulp. After having done so she at once started to feel a little worried because didn't her stomach behave somewhat strangely? Wasn't it upset in some way and hadn't she better lie down? Maybe Greg had been right so that by now she had been poisened? Feeling more and more nauseated she decided to lie down . Unfortunately, she felt so worried and insecure of herself and her own judgment that she didn't even hear the actually not all that soft patterings of paws behind her until she felt the teeth of the Jones-family's dog, Tarzan, in her neck.
"Help!" she screamt at the top of her voice, but nobody seemed to hear her or came to her rescue. A fact which made Tarzan laugh out loudly and triumphantly.
"You stupid and ugly, old cat, you homeless bag of fleas, that's for lying down and not staying alert to dogs."
"I had to lie down," she yelled, "I'm sick!"
"Sick? Ha! I don't believe you."
"I've just eaten Greg the Mouse even though he was contaminated by rat poison and now my stomach is very upset."
"Oh, my God!" Tarzan exclaimed. "That's awful." He at once let go of her neck, but still pinned her down with one of his large paws.
"Yeeees," she whined, "and I feel so sick. Everything is getting black right before my eyes and I'm awfully dizzy ..."
"Not good, no, not good, especially as you're a mother of young ones. Maybe I better snap your neck to bring you out of your misery ...."
"What?!!! No, no, and besides, that would contaminate your teeth or your tongue would rot - it may already have started - so that you too may die in agony."
"Hmmmm," he said, "you may have a point, but as I didn't bite you until you bled I think I shall be all right."
"Do you mind removing your paw from my back, it makes me even more nausated to be pinned down like that? I may even come to be sick on your beautiful paw."
"If I did you would run and that wouldn't be right to either you or the little ones now that I know that you're poisonous. When nursing them your milk would kill them and you yourself would suffer a most painful death so I think I had better snap your neck right away ..."
In one flash of a moment Beauty realized that this stupid dog might actually kill her so she decided to fight the only way she could, i.e. by crying for help. "Help! Help!" she wailed and this time one of the two legged ones came running. It turned out to be the owner of Tarzan and she grabbed him by his collar and lifted him off her.
"Oh no, you poor, homeless thing," she said letting go of Tarzan and taking Beauty into her protective arms. Tarzan was very upset at this new development in the otherwise so nice dog-eats-cat drama, especially as he soon after this incident saw Beauty and her boisterous brood sitting in HIS sitting-room with HIS human being and eating HIS food while she was being petted by everyone in HIS house. To his dismay she looked fit as a fiddle, also whenever anybody mentioned Greg to her in the days to come. However, when that happened she frowned and said, full of disgust:
"Such a liar! He hadn't eaten poison at all, only wanted to scare me. I'm glad I ate him."
As to Tarzan then he was beyond himself with regret that he hadn't eaten the damn cat, this ugly criminal, such a lying mothball, who took over HIS family, HIS house and HIS favorite sleeping place: The lap of his beloved Mistress.
 
© Else Cederborg

 

torsdag den 25. november 2021

Af med knoppen!!!!


Sikke en fast og bestemt kvinde med mord i sinde og tydeligvis også det rette håndelag til at gennemføre mordet! Motivet, nemlig Judiths mord på Holofernes, er velkendt, for det er blevet brugt i kunsten om og om igen, men den der har lavet netop dette billede fra omkring 1300 er ukendt. Var det en mandlig eller en kvindelig kunstner, der førte penslen, da han/hun malede den israelske heltinde i færd med at halshugge den syriske general efter en forræderisk elskovsstund, som han troede byggede på ægte følelser fra hendes side? Den fuldkomne hengivelse til opgaven, der ikke giver plads til nogen tøven, får mig til at tænke på den måde, motivet er blevet brugt af senere tiders kvindelige malere, men det beviser selvfølgelig ikke, at denne tidlige kunstner var kvinde. Det samme gælder nedenstående og ligeledes anonyme gengivelse af det kendte motiv, der stammer fra begyndelsen af det sekstende århundrede. Opgaven er fuldført, og den mægtige syriske general Holofernes er blevet slagtet af sin svigefulde elskerinde, den fine israelske dame, Judith:

Hovedet er sejrstrofæet, og resten af den førhen så mægtige general er ikke andet end dødt kød, der udspyr blod, uden at hun så meget som løfter et øjenbryn eller kaster et eneste medlidende blik på hans nydelige, men halshuggede krop. 

Sandro Botticelli (billedet er fra ca. 1470) viser en pinupagtig morderske med løsthængende hår og en flagrende klædning. Det afhuggede hoved ligner noget, der mest er en rekvisit, og intet i billedet emmer af det lidenskabelige had, det har krævet at gennemføre drabet i virkelighedens verden.
 

Har denne fine og fornemme dame med den flotte og klædelige hat - her foreviget af Lucas Cranach den Ældre (c. 1472–1553) - virkelig hugget hovedet af den mægtige syriske general? Ligesom Botticelli har også denne mandlige kunstner efter min mening fortabt sig i en skønhedsdyrkelse, der forbigår motivet og dets inderste kerne: had og mordlyst.


Mordet er overstået, og hovedet kan løftes op, men hvor er blodet i Jacopo Robusti Tintorettis (1518-1594) mordscene fra ca. 1577? Den lidenskabelige Holofernes kan umuligt have været så blodløs, som hans halshuggede lig antyder.  


Agostino Carracci (1557-1602) har ikke vist Judith som en skønhedsdronning med morderiske tilbøjeligheder, men dog stadig sexet. Hos ham ligner hun nærmest en sur og tvær husmor, medens Holofernes har fået et Jesus-agtigt præg. Man ved, at han brugte et par velkendte, levende modeller og spørger uvilkårligt sig selv, om der er et specielt budskab i hans gengivelse af situationen. Havde han f.eks. et horn i siden på sin Judith, Olimpia Luna? 

En nydelig dame i en ganske flot dragt med masser af flot gult stof, men Christofani Allori (1577-1621) har ikke forløst dramaet i Judiths heroiske - og meget farlige - handling. Hans Judith er køn, men virker også lidt dum, medens Holofernes har et vist Jesus-agtigt præg: det hoved kunne have hængt på korset, og ingen ville have gættet, at dette ikke var Jesus, men israelernes fjende, Holofernes.

Ortezio Gentileschi (1563-1639) fremstiller mordet som en fordækt handling, hvad det selvfølgelig også er, men det er dog ikke motivets kerne. Både Judith og hendes trofaste tjenestepige, Abra, ser ud, som om de er stivnet i frygten for at blive fanget og stillet for retten, medens deres gerning udviser et nærmest overvældende mod. Jeg vil mene, at først Ortezios datter, Artemisia Gentileschi (1593-1653), formår at give dette klassiske motiv en tolkning, der virkelig forløser det. 

Artimisia er ikke den eneste kvinde, der maler dette berømte bibelske motiv. Her er det f.eks. Elisabetta Sirani (1638-1665), der viser sin Judith-version. Det afhuggede hoved ligger der bare, og Judiths flotte tøj samt hendes bortvendte blik går efter min mening imod motivets sande indhold. Var Judiths rigdom og fornemhed det centrale i mordet? Næh, det var en del af det, der udgjorde hendes status i det israelske samfund, men det var modet og hendes beslutsomhed, der gjorde hende speciel.

Dette motiv har tydeligvis haft en særlig betydning for Artimisia Gentileschi, for hun har malet det flere gange. Her ser man således Judith og hendes tjenestepige, Abra, med det afhuggede hoved, og nok er de vagtsomme, men det hævede våben viser, at de ikke er lammet af frygt som i hendes fars, Ortezio Gentileschis, gengivelse. Tværtimod er Judith parat til at forsvare sig selv og Abra. 

Den nok kendteste version af motivet er efterhånden blevet denne, hvor Artimisia Gentileschi lader sin Judith foretage en brutal, ubesmykket aflivning af den kæmpende general. Han forsøger at afværge mordet, men holdes nede af de to kvinder, idet Abra her får tildelt en langt mere aktiv rolle. Judiths sammenbidte og nøgterne udtryk, hvor blikket ikke vendes væk, men hviler på hendes offer uden at vige, viser med al ønskelig tydelighed, hvad dette går ud på, nemlig MORD og hævn for den forsmædelse, han har udsat hende for som kvinde. Som kunstner var Artimisia bl.a. influeret af både sin far og Caravaggio, men hun er ikke bare en stor kunstner, men har også helt sin egen stil, der måske bunder i hendes særlige oplevelser som kvinde, nemlig i forbindelse med den voldtægt, maleren Agostino Tassi udsatte den dengang 17-årige pige for. En langvarig retssag, hvor hun, men ikke Tassi, blev tortureret, endte med, at han slap for videre tiltale. Det må have været en traumatisk oplevelse for den unge pige, og mordet på Holofernes kan være hendes hævn over ham, idet han muligvis optræder i billedet i skikkelse af den myrdede hærfører. Dermed må man sige, at voldtægtsmanden Tassi har fået et eftermæle, der ikke lader sig ryste af. Det har det datidige italienske retssystem også, men det vidste man nok ikke dengang .....


https://www.rct.uk/collection/404989/judith-with-the-head-of-holofernes

 

https://www.historytoday.com/archive/foundations/judith-and-holofernes 


https://www.currentaffairs.org/2018/09/ranked-10-paintings-of-judith-beheading-holofernes

 

https://www.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/baroque-art1/baroque-italy/a/gentileschi-judith-slaying-holofernes 

 

Wikipedia

 

 




 



onsdag den 24. november 2021

Strøtanker omkring efterladenskaber, skrald og roderi


Denne enormt rodede butik finder man i Tokyo. Når man ser sådan et billede, så slår det én, at roderi er noget internationalt. Fyren, der sidder dér og venter på kunder med et lille ironisk smil på læben og (formentlig) et stort håb i hjertet om at sælge en hulens masse, er nok den eneste, der har en ide om, hvor tingene befinder sig. Andre skulle formentlig have både kort og lommelygte for at finde noget som helst brugbart. Dermed er denne mand skaber af og suveræn hersker over sit eget enestående "kongerige" på en helt anden måde end ham, der har frembragt dette indendørs-skraldområde, dette virvar af kassable ting:

Måske ejermanden selv er klar over, hvor nogle af tingene er, for jeg kan se, at der bl.a. er flere større papkasser, der kan være samlested for mindre ting, og - ret skal være ret - der er noget, der ligner en sti gennem roderiet. Altså ikke helt håbløst, for det, der gør roderi "tåleligt" er nu engang, at man bevarer et vist overblik. Personligt ville jeg ikke synes om at leve sådan, men jeg er ikke blind for eksistensen af samlere, der bare grabser til sig af alt muligt, selv om det fylder. De forekommer mig sære, men jeg erkender, at de findes og trives med deres bunker af underlige genstande, som jeg ikke selv ville have. Det står mig klart, at de lader sig styre af de omvendte tendenser, der får mig til at fjerne tøj fra stole, vaske op og støvsuge. "Live and let live", som man siger - og så alligevel, hmmmmm ....

Hvad mon den nysgerrige mand venter at finde i den container, som han står på hovedet i? Noget af værdi - altså objektivt set - eller bare skrald? Jeg vil indrømme, at store bunker af decideret affald kan vække min nysgerrighed, og jeg husker en losseplads, som jeg besøgte sammen med nogle kammerater som barn. Det var faktisk ret spændende, for det satte gang i min fantasi, men det var bestemt ikke den guldgrube, som nogle genbrugs-entusiaster mener. De elsker containere og lossepladser, idet de kombinerer deres fund med salg på loppemarkeder, sådan at de på den måde tjener en ekstra sjat penge, hvilket jeg til enhver tid tager hatten af for.

Nej, dette er ikke et mordoffer, selv om den oppustelige mande-kæreste ser sådan ud, men det får mig til at tænke på de mange absurde, amerikanske mordsager, hvor ligene er blevet dumpet på en skraldeplads. For det første er det mangel på respekt for de døde, men det er hele mord-processen jo i forvejen, så dette sidste ildelugtende og ulækre hvilested er altså "bare" rosinen i pølseenden på et sørgeligt og/eller horribelt forløb. Det er dog interessant, at det rent faktisk lykkes kriminalfolk at finde nogle af disse "skrottede" mordofre under lag på lag af skrald. At de kan finde dem på en åben mark eller i en skov, forstår man, for dér kan lighunde hjælpe til, men det kan umuligt være lige så let på en i forvejen ildelugtende losseplads.

Den enes skrald kan være den andens "guld", sådan som det formentlig er tilfældet med denne bil. Genbrug er sagen for mange mennesker, og jeg har også selv et par møbler, som jeg har arvet fra afdøde slægtninge. De har altså ikke været om ved lossepladsen, men der klæder alligevel en fornemmelse af noget brugt, noget à la "spøgeri" og forrige tiders liv ved dem. En underlig tanke, at den krukke, en bestemt, over-regelret, men nu afdød veninde, som jeg har arvet den efter, i sin tid direkte SNØD sig til den i en arvesag. Jeg syntes, det var morsomt, fordi det var så ukarakteristisk for hende, men andre kan sikkert godt blive forargede.

Man skal dog være overordentlig "speciel" for at kunne se en losseplads som et romantisk mødested. Det lader dog til at fungere for disse to, der ser ud til at fejre et eller andet med vin og hygge. Faktisk ret mystisk - og måske endda lige ved at være perverst? Kort sagt: HVAD laver de dog dér??????
 

Denne bils ejer kan da umuligt holde styr på sine ejendele, som de ligger dér, hulter til bulter, i bilen. Jeg kan til en vis grad forstå, at man kan leve med roderi, hvis man bor i en lille lejlighed og har et nogenlunde overblik over, hvor tingene er, men dette er komplet uoverskueligt. Så vidt jeg kan se, er der bl.a. en del (formentlig) tomme bægre, der ikke repræsenterer en værdi, og som derfor ikke er berettiget til en plads i den overfyldte bil. Når jeg tænker på skrald og folks accept af roderi, så er jeg nemlig ikke i tvivl om, at kun nytteværdien af det, andre har kasseret, gælder som argument for alligevel at bevare det. Er der et fremtidsperspektiv i en tom papkasse? Jamen så har den værdi!!! Hvis ikke, så af sted til pap-containeren ..... 


Et sørgeligt tilfælde af skrald, der blev smidt i det, mange ser som en stor skraldespand: havet. Det er mere end velfortjent, at vi ubetænksomme væsener fik det lige i hovedet igen, for det kunne måske hjælpe nogle særligt slemme forurenere med at forstå, hvordan bare lidt skrald kan blive til dynger af forurenet møg, fordi andre tænker på samme måde.



tirsdag den 23. november 2021

The Dark Web


Min viden om internettet og dets opbygning er ret begrænset, og jeg indrømmer såmænd gerne, at det glæder mig, at man ikke behøver at forstå finesserne ved det for at bruge denne fantastiske tilføjelse til menneskehedens mange muligheder for viden, kommunikation, etc.. Det er stadig noget, man må regne for en såkaldt "nyere opfindelse", selv om det er svært at forestille sig en verden, hvor det ikke eksisterede. Ikke desto mindre var det virkeligheden for godt 50 år siden, hvor den studerende Charlie Klein trykkede på én bestemt knap: ".... den 29. oktober 1969 sker der noget skelsættende. Noget, der af mange betragtes som første skridt i udviklingen af internettet. I forskningsprojektet APRANET (Advanced Research Projects Agency Network) lykkes det for første gang forskerne at lave en stabil forbindelse mellem to computere. Og det er nu, at Charlie Klein for første gang i verdenshistorien kan trykke på en knap og sende en e-mail afsted med teksten ”LOGIN”. Selvom kun halvdelen af e-mailen når frem – nemlig ”LO” – er det en kæmpesucces og et gennembrud i internettets historie. Det er nemlig starten på skabelsen af et netværk, der snart gør det muligt for forskerne at sende information mellem computere. Og i løbet af bare 20 år har de skabt et verdensomspændende netværk med tilslutningspunkter over hele verden." Ja, internettet gik fra forskning til noget alment, hvilket er en interessant tanke, for der var afgjort meget, forskerne havde overset omkring dets brug og især dets misbrug ....


Kommunikation - måske med en person på den anden side af jordkloden?!!! - herligt, så længe denne anden person er pæn, hæderlig og uden skumle bagtanker. Hvis det ikke er tilfældet, så forvandles situation til noget, der kan ende galt, f.eks. som følge af fænomenet "hacking", hvilket er noget møg, fordi man narres og bestjæles af nogen, man ikke kender, og som man aldrig nogensinde kommer til at møde. Det føles ekstra ikke bare som sort magi, men også som et overgreb af de store. 

Mange er blevet snøret på websites for håbefulde kærlighedssøgende personer. Den, de forelsker sig i, findes kun i deres eget hoved, og de er villige til at give ham/hende virkelig meget både mht. opmærksomhed og penge, fordi personen først og fremmest er et fantasifoster af deres specielle drømmehelt(-inde). Noget, der på ulyksalig vis har kostet mange liv og formue, for slet ikke at tale om drømme og illusioner. 

Man kan faktisk selv skabe en website, hvilket afgjort har fristet mange, både på grund af en eventuel indtjening via annoncer, etc., og muligheden for at møde ligesindede med specielle interesser. De allerede eksisterende, offentlige websites - der af nogen benævnes "Surface web websites" - bruger Google Chrome, Internet Explorer, Mozilla Firefox og den slags med suffikset ".com" eller ".org", og de er nemme at lokalisere. Sagen er dog den, at neden under "The Surface Web Websites" befinder der sig noget, der er mindre let at finde, nemlig "The Deep Web", og hvad mere er, den udgør omkring 90% af det samlede antal websites. Dvs. at hele dette system faktisk ligner et isbjerg til forveksling .....


Den kendsgerning at internettet har denne struktur er skræmmende, når man ved, hvor mange nye typer forbrydelser, den gør mulig. "... In fact, this hidden web is so large that it's impossible to discover exactly how many pages or websites are active at any one time." På den ene side er det godt, fordi privatliv nu engang er - og bør kunne være - privat, men på den anden er det noget møg, for en del af dette "Deep Web" omfatter noget ofte meget lidt rart, nemlig "The Dark Web". De fleste lader ikke til at kende forskel, men der er skam store, store forskelle, også fordi en hel del af "The Deep Web" er fuldt ud lovligt og ufarligt for potentielle ofre for kriminalitet. De lovlige dele af "The Deep Web" indeholder f.eks. financielle konti, emails, medicinske dokumenter, etc..

En hel verden for sig selv .... 

 

Nej, dér tog pessimisterne fejl, og de fleste, der har adgang til internettet, ser det som en spændende mulighed for kundskab, kontakt og nye interesser. De ved, at nok kan det være kringlet, men det er afgjort umagen værd. At (forsøge) at forbyde og nedlægge det, (og det kan næppe gøres) nu, ville være det samme som at forbyde biler, fordi de er involveret i biluheld og derfor koster menneskeliv. Ikke desto mindre har man nok generelt set en forventning om, at det gøres sikkert for alle ved at stoppe ulovligheder af forskellig art, men hvordan kan man det, når det er uden grænser og uden et overordnet opsyn??? Visse pornosider er dog blevet lukket, men mange er sikkert dukket op igen, bare under et andet navn. At nogle af dem er 100% giftpøle er der dog ingen tvivl om (se f.eks. Boobytrap, den 20. november d.å.).

For at få adgang til "The Dark Web" skal man have specielt software, men derefter er det nemt, for det fungerer stort set som "The Surface Web Websites". Adgangen er knyttet til "The Onion Router" (også kaldt "Tor"), der er gratis, og som kan installeres af enhver, også meget unge internetbrugere.

 

Nogle af de websites på "The Dark Web", der har fået politiet, FBI, etc. op af stolen, har drejet sig om oprettelsen af et samarbejde om mord-opgaver. En af dem gik ud på at skrabe midler sammen til mordet på Donald Trump og Mike Pence, men det er uklart, om det var ægte eller bare en meget grov spøg.

 

Der er dog ingen tvivl om, at "The Dark Web" kan være særdeles skummelt, selv om det ikke altid er tilfældet. Her tænker jeg især på horrible, seksuelle udnyttelser af og mord på bl.a. børn. Det lader desværre til, at langt flere end først antaget mangler de indre stopklodser, der får dem til at holde sig fra den slags. De, der besøger og dermed understøtter sådanne websites, er med til at støtte noget, der bare ikke burde finde sted.

Når man tænker på de forbrydere, der har boltret sig på internettet, så virker det sandsynligt, at afstanden mellem skærmen og det virkelige menneske, der træder frem på den, skaber en art mental filter, hvor interaktionen bliver opfattet som noget der bare er "for sjov". Jeg mistænker i hvert fald, at mange, der udsætter internet-kontakter for alt muligt afskyeligt, ser dem som anderledes end f.eks. deres naboer eller slægtninge, nemlig folk de omgås til daglig, og som derfor opleves som mere virkelige end dem, de finder på nettet ....

 

https://videnskab.dk/teknologi-innovation/hvad-er-det-moerke-internet-og-hvordan-fungerer-det 

 

https://norlys.dk/internet/internettets-historie 

 

http://internet-map.net/ 

 

https://darknetone.com/a-look-at-the-5-best-dark-web-search-engines-in-2021/ 

 

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj7r5aS26v0AhWpSvEDHXZ_BSwQFnoECAMQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.webhostingsecretrevealed.net%2Fblog%2Fsecurity%2Fdark-web-websites-onion-links%2F&usg=AOvVaw06fkqnFBQXHEJRFg3YHVH8 

 

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj7r5aS26v0AhWpSvEDHXZ_BSwQFnoECAQQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.wizcase.com%2Fblog%2Fsafely-find-the-best-dark-web-sites%2F&usg=AOvVaw3Gw76m7hRxgfqjsvZTT150 

 

https://www.version2.dk/artikel/europol-lukker-dark-web-markedsplads-omfattende-operation-1088022

 

https://www.version2.dk/artikel/kaempe-boernepornoside-fjernet-dark-web-fire-tyskere-anholdt-1092564 

 

Wikipedia


mandag den 22. november 2021

Hjemmehjælpermord

 

Problemet med syge eller ældre mennesker, der myrdes, er forventningen om deres død. Døden er ikke noget uventet, når afdøde er syg eller kommer op i årene, og forklares derfor ofte automatisk som "naturlig". OK, ingen slipper herfra i levende live, og en dag er det slut, men det bør nu ikke være med en tilsløret, uønsket form for "hjælp", sådan som der er flere eksempler på, også her i landet.


Den værste - og mest kendte - af ældremorderne i Danmark er James Schmidt, der er dømt for mord på tre ældre mennesker i København Ø. Som 17-årig blev han, der dengang hed Lual Lual, dømt for voldtægt af en ung pige på 14, og han forsøgte også at voldtage og dræbe sin mors veninde. Kort sagt, en skidt knægt som den djævleuddrivelse, som hans bekymrede mor udsatte ham for, prellede fuldstændig af på. Mordet på de tre pensionister foregik ved kværkning, og James Schmidt er i forvejen dømt for tidligere at have brugt kvælertag, men bedyrer sin uskyld, selv om man har fundet DNA-spor på hans tøj. Noget, han ikke nægter, er det, der formentlig har været hans motiv til at begå disse mord, nemlig tyverier af og forsøg på at bruge de myrdede pensionisters dankort. At benægte dette ville nu også have været halsløs gerning, da han er fanget på bankens videoovervågning.

En slange forsøger sig med en pengeautomat

De myrdede har tilsyneladende selv lukket James Schmidt ind, hvilket især er mærkeligt i et af tilfældene. Et mordoffer på 81 år var nemlig bange for ham og havde ofte udtrykt angst for at møde ham en sen aften, når hun luftede sin hund, så hvorfor har hun åbnet døren for ham? Den eneste - og også mest logiske forklaring - er, at hun enten ikke har haft en dørspion eller ikke har brugt den, og at han har udgivet sig for at være hjemmehjælper. Disse personer bliver jo lukket ind, hvis den ældre medborger venter dem, selv om de ikke altid har identificeret sig i døren. Altså en forståelig fejltagelse, der ville kunne forhindres, hvis Hjemmeplejen ALTID ringede først, inden de sender nogen ud. 

Hvad James Schmidt angår, så havde han høje tanker om sig selv og præsenterede sig gerne som "musik-producent" og andet, der kræver et særligt talent. At hvad han end har haft af specielle evner blev brugt til mord på tre ældre mennesker er sørgeligt for både dem og deres efterladte. I første omgang accepterede sidstnævnte gruppe, at dødsfaldene var "naturlige" ved at være aldersrelaterede, men mistanken var der dog, og James Schmidt endte med en livstidsdom for tre mord.


Man ville ønske, at alle ældre forstod at forsvare sig som Winifred Peel, men dog ikke gå til angreb på hjemmehjælperen, hvilket der også er eksempler på. I Højbjerg blev en 49-årig hjemmehjælper således overfaldet af den 66-årige søn til den ældre kvinde, han kom for at hjælpe. Den stakkels hjemmehjælper bar tydelige spor af overfaldet, og det endte med en politianmeldelse. 

I et andet tilfælde var det en 21-årig, kvindelig hjemmehjælper, det gik ud over, da en ældre medborger flere gange slog hende i ansigtet, overfusede hende, hev tørklædet af hende og brugte et fornedrende sprog over for hende. Kort sagt: hun var "af anden etnisk oprindelse", hvilket han åbenbart så som yderst provokerende. (NB: billedet illustrerer tørklædesituation, men forestiller ikke den overfaldne hjemmehjælper).


Begge parter kan altså være mindre søde end f.eks. denne hunde-venlige, ældre herre. Ingen af dem er engle, men jeg mindes dog ikke at have læse om pensionister, der har overfaldet, myrdet og bestjålet yngre personer, der kommer til dem for at yde dem en service som hjemmehjælpere, men den omvendte situation er opstået om og om igen. Her tænker jeg ikke mindst på den kenyansk-fødte amerikanske statsborger Billy Kipkorir Chemirmir (født den 8. december 1972), der står anklaget for mord på mindst 18-22 ældre i USA, hvoraf de fleste var kvinder. At han benægter det kommer næppe til at hjælpe ham, selv om tvivlen dog kom ham til gode, da den første retssag endte uden en dom, fordi juryen ikke kunne blive enig.


Alle de myrdede var velhavende mennesker, der i mange tilfælde boede i luksuriøse lejligheder, hvilket burde have beskyttet dem imod overfald og det, der er værre. Var der ingen sikkerhedsvagt, eller forstod Billy at belægge sine ord, så denne slap ham ind, fordi han poserede som hjemmehjælper eller håndværker for ejendommen? Det var i hvert fald det, han påstod over for de overfaldne, og som gjorde, at de lukkede ham ind. Andre af hans ofre, der boede i eget hus, faldt for det samme trick, hvilket er sørgeligt at tænke på. Overlevende har fortalt, at når først han var kommet ind, overfaldt og kværkede han dem.

Ifølge diverse oplysninger om Chemirmir-familien ejede de flere ældreboliger, og dér har der ikke været denne form for episoder. Smart kan man sige, eftersom det ikke kan betale sig for en forbryder "at skide i egen rede ...." 

Det er ikke bare de ældre, der har oplevet Billys tendens til vold. Hans daværende kæreste blev således overfaldet og tævet, da hun brokkede sig over, at han var kommet fuld hjem fra en stripklub. Desuden stak han et lædermøbel med en stor kniv, hvilket sikkert har været et advarselstegn til hende om at holde op med sine protester. 

Mange, der har mistet et ældre familiemedlem, der anses for myrdet af Billy, sidder skuffede tilbage, nu hvor juryen ikke kunne komme til enighed. Ingen lader dog til at ville opgive retssagen imod ham, selv om der er modstridende teorier om antallet af myrdede: 18 eller 22?
 

https://www.dallasnews.com/news/courts/2021/11/19/prosecutors-vow-to-re-try-billy-chemirmir-after-judge-declares-mistrial-in-capital-murder-case/ 

https://www.nzherald.co.nz/world/texas-trial-for-alleged-serial-killer-billy-chemirmir-charged-over-18-deaths-in-two-years/AELPNRYHX2O6J42WF43HBLYB6U/ 

https://news.sky.com/story/billy-chemirmir-man-charged-with-killing-18-women-in-texas-to-go-on-trial-12469178 

https://www.fox4news.com/news/alleged-serial-killer-billy-chemirmir-to-go-on-trial-monday-in-dallas-county

https://www.dallasnews.com/news/courts/2021/11/15/what-we-know-about-billy-chemirmir-the-man-accused-of-smothering-dozens-at-senior-living-homes/ 

https://www.tv2east.dk/soroe/falske-hjemmehjaelpere-snoed-aeldre

https://www.tv2lorry.dk/alleroed/ung-hjemmehjaelper-fik-knytnaever-i-ansigtet-da-hun-besoegte-aeldre-mand 

https://stiften.dk/artikel/hjemmehj%C3%A6lper-fors%C3%B8gt-knockoutet-overfaldet-af-%C3%A6ldre-kvindes-s%C3%B8n

https://www.dallasnews.com/news/crime/2020/02/17/fact-check-serial-murder-suspect-bill-chemirmir-is-not-an-unauthorized-immigrant-ice-says/ 

https://www.berlingske.dk/samfund/rovmorder-doemmes-for-drab-paa-tre-pensionister

https://murderpedia.org/female.G/g/graham-jordan-linn-photos.htm 

https://www.nbcdfw.com/news/local/trial-date-set-for-accused-serial-killer-billy-chemirmir/2681572/

https://www.bt.dk/krimi/james-schmidt-broed-sammen-jeg-er-ikke-en-seriemorder 

Wikipedia