lørdag den 27. november 2021

Det skandaløse sceneliv

 

Det er mærkeligt, at nogle erhverv anses som mindre "fine" end andre, og at nogle nærmest opfattes som "nedværdigende" for dem, der udfører dem. I forskellige artikler, jeg har læst, hvor den engelske skuespillerinde Lydia Foote (1843–1892), nævnes, er der én ting, der ofte bliver fremhævet: hun var en pæn pige. Hun levede ikke op til datidens fordomme om andre mindre pæne kvinder inden for hendes erhverv. Dengang hun gjorde sig bemærket som skuespiller på de skrå brædder på de hæderkronede engelske teatre "The Lyceum Theatre", "The Olympic Theatre", "The Prince of Wales Theatre" og "The Adelphi Theatre", lå det ellers i luften, at "damer af hendes profession" - samt sørme også balletdanserinder og operasangerinder - blev regnet for at være usædelige og promiskuøse. En bedømmelse, der "naturligvis" kun gjaldt kvinder, da mænd ikke behøvede den samme grad af ærbarhed for at have et godt rygte.

Hvis det stik imod beretningerne fra hendes tidsalder også gjaldt Lydia, og at hun alligevel var "en værre en", må hun være gået overmåde stille med dørene, for der klæber ingen skandaler til hendes navn, hverken under pigenavnet "Legg" eller giftenavnet "Foote".  Da jeg første gang stødte på hendes biografi, blev jeg virkelig forbavset: tænk, en skuespillerinde, der blev bedømt som det, hun var og ikke bare som et stykke kød, der var legetøj for prinser og hertuger, og som havnede i den ene spændende skandale efter den anden. Mon det er derfor, hun ikke er så kendt i vore dage, hvor man stadig ligesom forventer, at skuespillere lever et vildt og usædeligt liv, der er de fleste af os andre beskåret?

Skandalernes dronning, Elizabeth Taylor, er kendt som "hende med de otte ægtemænd", men det er jo altså kun én side af sagen. Hun var nemlig også en god skuespiller, der fuldt ud fortjente de to Oscars, hun fik. Ikke desto mindre husker man hende først og fremmest for de mange mænd, hun fik fordrejet hovedet på. 

Lige nu står de muslimske kvinder i (bl.a.???) Afghanistan over for radikale ændringer af deres muligheder for en bestemt type offentlig fremtræden, nemlig som skuespillere: kvinder skal væk fra scenen, og det skal faktisk være helt og aldeles slut med kvindelige skuespillere. For mig er det et tegn på, at netop den offentlige fremtræden, hvad enten det er for at give udtryk for deres egne eller en skuespilforfatters ord, har en særlig status af oprør imod en vanvittig og kvindefjendsk verden. I nogle samfund er kvinder dybest set ikke andet end brugsgenstande, og det første tegn på, at det anerkender de ikke selv, er nok til at mandssamfundet gør, hvad det kan for at lukke munden på dem, nemlig ved at gøre dem usynlige via klædedragten eller ved at tage ordet fra dem. Usynlig er jo ikke noget, en skuespiller er, så kvindelige skuespillere må selvfølgelig virke yderst provokerende på opretholderne af disse mandssamfund.
 


Ja, det er også sket i vores ende af verden, at man lukker munden på kvinder, og når det gælder skuespillererhvervet, så foregik det bl.a. ved at sværte kvindernes ry. Noget, der kunne ske enten ved at drive dem ud i en lønsom "usædelighed", der samtidig blev deres eneste udvej, eller ved at tilskrive dem denne som et brud på samfundslovene omkring begrebet "ærbar".


Hvad Lydia Foote angår, så var hun virkelig en pæn og ærbar kvinde, selv om hun altså optrådte på scenen. I artiklerne, hvor hun nævnes, antydes det, at hun havde succes med at holde sig uden for faldgruberne, både de reelle og de antydede og/eller forventede for unge skuespillerinder, fordi hun kom fra en pæn familie. Hendes far var karetmager, og hun havde en tante, Mary Anne Keeley, der var en anerkendt skuespillerinde, så professionen var en del af familiens image allerede inden Lydias debut. Dermed har hun haft en baggrund, der beskyttede hende imod rygter om standens påståede usædelighed og har ikke været oversvømmet af de ofte slibrige tilbud, der blev "underklassens" kvinder til del, hvad de end beskæftigede sig med.


https://www.dr.dk/nyheder/udland/talibans-nye-retningslinjer-forbyder-kvindelige-skuespillere

https://wblog.wiki/da/Thomas_Betterton 

 

 https://www.marieclaire.com/culture/g19140822/most-scandalous-celebrity-affairs/ 

 

https://soundvenue.com/internettet/2021/01/fra-slibrigt-utroskab-til-kannibalsex-virale-rygter-er-ude-af-kontrol-men-kan-de-overhovedet-stoppes-437825

 

Wikipedia

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar