søndag den 16. januar 2022

Skønhedens fængsel

 

Elisabeth Amalie Eugenie, der er kendt under kælenavnet, Sissi (1837-1898) var kejserinde af Østrig, men ikke særlig glad for æren - eller besværet. Hendes mand, kejser Franz Joseph I (1830-1916), var blevet præsenteret for hende og hendes storesøster, Helena, der ville have passet meget bedre til tilværelsen som kejserinde ved det stive og konservative østrigske hof, men han valgte hende, selv om hun kun var 15 år og på mange måder hans diametrale modsætning. Man kan gætte på, at dette valg skyldtes den unge prinsesses strålende skønhed, og at det først og fremmest var derfor, den unge kejser faldt for hende. Hans valg af brud skuffede hans dominerende mor, Sophia, der havde arrangeret mødet med de to unge prinsesser, da hun mente, at tiden var inde til, at han fandt sig en brud og helst i en fart fik nogle sunde og raske sønner, der kunne følge ham på tronen, når den tid kom. Det vigtigste for hende var jo, at habsburgernes kejserdømme blev bevaret gennem arvefølgen, og det gik jo ikke uden en ung, frugtbar kejserinde, så hun måtte finde sig i hans valg af Sissi .... 

Den "vragede brud", Helena

Sissi beskrev selv sit liv ved det østrigske kejserhof som et "mord på hendes personlighed", men i virkeligheden var hun på mange måder overforkælet, selv om mange reagerede imod hendes luner og (for dem) irriterende og uforståelige vaner. På mig virker hun som en art kejserlig "Greta Garbo", der forekom mange gådefuld, men også fascinerende, for hvad var det dog, hun havde gang i med sine sultekure, timelange gymnastikøvelser, etc., etc.? Man har sagt, at siden det var hendes skønhed, omgivelserne fokuserede på, så var det den, hun selv dyrkede og det tilmed i tide og utide.

Ridning, som hun elskede, foregik med to eller tre par handsker, så hun ikke beskadigede sine smukke hænder. Intet ved hendes udseende var vist overladt til fantasien, men blev nøje kontrolleret af hende selv. Der var en masse, hun ikke havde kontrol over, men kroppen var hendes - sådan da, for det var nu engang den, der producerede de ønskede arvinger. Trist nok kom der kun én søn, nemlig kronprins Rudolph, der var lige så sart og sær som sin mor, og som tilmed begik selvmord sammen med en elskerinde, formentlig fordi han var smittet med syfilis, hvilket dengang blev regnet for en dødsdom. Desuden var han blevet belemret med en kone, han intet følte for, og som "kun" havde givet ham en datter. Sissi-tungsindet var formentlig gået i arv til ham, så han bare aldrig var lykkelig, ligegyldigt hvad. At der var dem - også inden for hans egen familie - der regnede ham for en uduelig slapsvans, har selvfølgelig heller ikke hjulpet på sagen.

Kejseren holdt meget af sin sære, men smukke kone, medens hun vist nærmest bare tolererede ham. Sex var tilsyneladende ikke noget, der interesserede hende synderligt, for det, der fyldte hendes tilværelse, var - ud over hendes egen skønhed - den romantiske eventyrverden i gamle myter og legender, som hun nød at dykke ned i. Hun elskede også sentimentale vers, og ind imellem påstod hun, at hendes egne skriverier blev dikteret hende fra det hinsides, idet hun så sig selv som et medium for den tyske forfatter Heinrich Heine (1797-1856). Alt sammen meget underligt, og med alderen blev det endnu mere sært og besynderligt, for hendes besættelse af sit eget ydre forøgedes. I sine sidste leveår vejede hun sig flere gange om dagen, og led tydeligvis af anoreksi. Det fortælles, at i 1894 havde hun en vægt på 43,5 kg, og eftersom hun var 172 cm høj, var dette selvfølgelig alt for lidt. Faktisk må man sige, at hun på dette tidspunkt var direkte undervægtig. 


Et andet særtræk ved Sissi var hendes store interesse for sindslidelser og sindssyge. Man spørger uvilkårligt sig selv, om det skyldtes, at hun selv følte, hun var ramt af en psykisk lidelse. Var hun bange for at blive vanvittig, som sin sværmeriske og Wagner-tossede slægtning, Ludvig II af Bayern (1845–1886), der var forlovet med hendes yngre søster, Sophie Charlotte? Galskaben gik i hvert fald som en rød tråd i familien, og hun har sikkert mange gange følt sig så anderledes og udenfor ved hoffet i det land, hvis kejserinde, hun var, at hun har mistænkt, at hun var sindssyg.

Ludvig II af Bayern

Hendes liv fik en brat ende, da hun blev myrdet under en af sine mange udenlandsrejser. 


Myten om hende er vokset, hvilket også hænger sammen med de stærkt romantiserede spillefilm om hende og hendes ægteskab, der bare ikke fortæller den sande historie om den sære kejserinde. 


 

https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2008/07/speilets-dronning-skjonnhet-gymnastikk-og-melankoli-keiserinne-og-dronning 


 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/04/10/195669126/den-som-kontrollerer-denne-kontrollerer-ogsa-verdens-skjebne

 

Wikipedia


lørdag den 15. januar 2022

Skønhedens magt


Skønhed er fascinerende af flere grunde, især når man ser, hvordan skønhedsbegreber har været med til at fængsle kvinder inden for det patriarkalske system, fordi de har været det eneste våben og/eller "redskab", som kvinder er blevet henvist til. De har ikke måttet virke på anden måde end ved at vække de mandlige magthaveres begær, men så formodes de også at besidde en magt over disse, der er guld værd, for så kan de manipulere dem, der holder dem fast via lovgivning, religion og sædvane. Tanken om skønhedens indirekte magt over magthaverne forekommer mig ret grotesk, men ideen har vist sig at være sejlivet: skønhed er den platform, kvinder henvises til den dag i dag, selv om de nu også har andre muligheder i samfundet end bare at tage sig ud. F.eks. har jeg set en dygtig politiker som Angela Merkel forsøgt latterliggjort, fordi hun ikke lever op til de gængse, dullede forestillinger om kvindelig skønhed. Dvs. at hun, der besad reel magt, alligevel manglede noget i sit image som kvinde. For mig at se beviser det, at så længe kønsneutralitet er et ikke-realiserbart fænomen, vil skønhedsidealerne spille ind i sociale sammenhæng, de ikke burde influere.

Angela hilser her på en (mandlig???) mini-robot, og jeg synes, hun ser godt ud, bl.a. fordi hun virker levende og åben over for usædvanlige situationer. Hun gør vist intet for at tage sig ud eller at forsøge at optræde i en forventet kvinderolle. Kort sagt: hun er bare sig selv, og det bør være fuldt ud tilstrækkeligt, ikke mindst for en politiker.
 
Skuespilleren Pierce Brosnan er blevet regnet for en laber fyr, men hans kone bliver ofte betegnet som "tyk" - hvilket i sådanne sammenhæng kan oversættes med "grim" - og han har været nødt til at rose hendes ydre, idet han kalder hende "verdens smukkeste kvinde". Folk undrer sig måske over den hotte skuespillers valg af kone, men det er flot, at han ikke lader sig påvirke af de negative betragtninger over deres forhold - samt at hun heller ikke gør det, men promenerer sine deller, som det passer hende .... Nu er der jo så det ved det, at skønhedsidealerne har vekslet op igennem tiden, ikke mindst når det gælder "fylde". Et af udgangspunkterne for de gængse forestillinger om kvindelig skønhed finder man i græsk mytologi. Statuen allerøverst forestiller således Afrodite, der var kærlighedens, skønhedens og frugtbarhedens gudinde. Sådanne antikke statuer siges at være skabt over en levende model, nemlig den græske kvinde, som man kender under hendes besynderlige kælenavn, Phryne, der betyder "tudse". At kalde nogen "grim som en tudse" er et kendt udtryk den dag i dag, og det er jo ikke ligefrem smigrende. I den græske oldtid var det åbenbart noget andet, i hvert fald når det gjaldt Phryne, hvis rigtige navn var Mnesarete.

 

Herrerne lader sig angiveligt forbløffe af den nøgne Phrynes skønhed

Phryne var altså kendt for sin utrolige skønhed, som forskellige af hendes græske samtidige har beskrevet med stor begejstring. Man mener, at hun ikke bare har inspireret til én antik statue, men til en hel del kunstneriske gengivelser af den smukkeste af alle græske gudinder, Afrodite, og det er i hvert fald en kompliment i et patriarkalsk samfund, der er besat af kvindelig skønhed. Det er også en magt-tilkendegivelse, der vil noget, når nu man ved, at hendes strålende ydre reddede hende fra henrettelse for noget, som man i vor nutid mistænker var en form for blasfemi. Ingen ved dog med sikkerhed, hvad hun havde gjort for at havne i en retssal som anklaget for noget, der kunne koste hende livet, men man ved, at ifølge legenden behøvede hun ikke at imødegå beskyldningerne. Det eneste, hun skulle for at stoppe alle anklager var at smide tøjet og vise sin utrolige skønhed for rettens mænd. Noget, der formentlig også hang sammen med de græske forestillinger om skønhed som en gudernes gave, der beviste ens position som udvalgt og velsignet af de højere magter. Var man smuk, ja, så "havde man ret" .....

Dvs. at ifølge legenderne om hende, der faktisk levede af - og var blevet særdeles velhavende - af sit job som kurtisane, dvs. prostitueret, så sejrede hun på grund af det, mange af de forsamlede herrer må have set tidligere som kunder hos hende. Man kan sige, at den etablerede magt veg for skønheden, hvilket såmænd har været idealet for mange kvinder langt op i tiden: "Vis dig, og ham den fæle magthaver falder til føje ...." Det forekommer mig meget naivt, men jeg vil ikke benægte, at det rent faktisk har vist sig at være rigtigt i forskellige historiske situationer med mand-/kvindekombinationer .....

Phryne har som sagt inspireret forskellige kunstnere, og det gælder også i nutiden eller i hvert fald noget, der ligger tættere på vor egen tid end Antikkens Grækenland. Her er det Louis Elias Robert, der har brugt motivet med den nøgne skønhed til at udsmykke facaden på Louvre i Paris. 

 

https://www.amazon.co.uk/Famous-Hetaira-Courtesan-Alabaster-Sculpture/dp/B01NBO4RFE 


https://greekreporter.com/2021/09/12/the-ancient-greek-model-who-disrobed-for-her-freedom/


Wikipedia

 

fredag den 14. januar 2022

Daybell, Vallov, mord og religionsvanvid

 

Den smukke flerbørnsmor Lori Vallov (født den 26. juni 1973) faldt for forfatteren og mystikeren Chad Daybell (født den 11. august 1968) - og han for hende - hvilket fik fatale følger. Når man hører, hvad der interesserede dem mest af alt, og som derfor bandt dem sammen, virker deres forhold nærmest som "forudbestemt" - nemlig af Satan selv ....

Inden Lori kom til, var Chad gift med Tammy, som han havde fem børn med. Han tjente til dagen og vejen som graver på en kirkegård, journalist og forfatter af religiøse bøger, som han udgav på sit eget forlag, som han havde skabt til dette formål. Desuden holdt han diverse foredrag om "jordens undergang", religiøse mysterier, etc., der virker som det emne, der interesserede ham mest, da det var hovedmotivet i hans bøger. At Lori mødte ham til et af hans foredrag betød sort uheld for Tammy og for to af hendes egne børn, men måske også for et par andre familiemedlemmer, der døde på mystisk vis. Det gælder bl.a. Loris fjerde ægtemand, Charles Vallov, men også et par andre, hvis død var særdeles bekvemme for hende, nu hvor hun havde valgt Chad som sin femte mand. 

Lori og Chad har nok følt, at de var bestemt for hinanden, og at alt, hvad de foretog sig, var "Guds vilje". Hvis det er rigtigt, så må Gud være blevet dement eller være blevet udskiftet med en anden, der nok hedder Satan, for magen til egoisme og ondskab, som de to har lagt for dagen, skal man da heldigvis lede længe efter! For det første døde Chads kone, Tammy, altså, nemlig af noget, der først blev set som "naturlige årsager", selv om hun ikke var ret gammel, men som senere betragtes som højst unaturligt. Hvad der vakte myndighedernes mistanke var, at Chad giftede sig med den forførende enke, Lori, fjorten dage efter Tammys besynderlige død. Med i bagagen til dette ægteskab var Loris to børn, datteren Tylee Ryan, og adoptivsønnen "JJ" Vallov, og den side af sagen var åbenbart ikke så behagelig for det nygifte par, for børnene forsvandt minsandten sporløst, og Lori nægtede at oplyse, hvor de befandt sig - eller kom med en hel stribe løgne og bortforklaringer om, hvad der var sket med dem.

"JJ" Vallov og Tylee Ryan

Bekymrede slægtninge pressede på, og i 2020 gennemførte politiet en gennemgribende undersøgelse af Chads ejendom. Ingen var vist særlig forbavsede, da man fandt ligene af de to forsvundne børn. Man spørger sig selv om, hvordan dette kunne ske, og det eneste (foreløbige) svar er: RELIGIONSVANVID. Lori havde i flere år været besat af tanken om døden, Dommedag, etc., etc., og da hun overværede et af Chads foredrag samt læste nogle af hans bøger, blev hun som forhekset af ham og hans religiøse overbevisninger. Med i forhekselsen var der dog også en god portion narcissisme, for hun kunne åbenbart lide hans ideer om, at hun havde levet 21 liv, hvoraf kun 5 havde fundet sted på denne planet. At han ifølge sine udsagn havde kendt hende gennem disse 5 tidligere liv gjorde selvfølgelig det hele endnu mere interessant for hende: hun må have følt både sig selv og ham udvalgt af højere magter.

Både Chad og Lori er nu varetægtsfængslet, men ingen ved, hvornår retssagen/-erne kan finde sted, for Loris sindstilstand anses efterhånden for så langt fra det normale, at man ikke kan beramme tid og sted her og nu. At hun i årevis har opført sig vanvittigt, er der efter min mening ingen tvivl om, men det er blevet tolket som "religiøsitet". Hendes uomtvistelige charme og gode udseende har sikkert også dækket over sandheden: Lori er skør - og farlig, bl.a. fordi hun er letpåvirkelig af en charlatan som Chad.

 

https://www.eastidahonews.com/2022/01/prosecutors-want-to-keep-lori-daybells-former-attorney-from-publicly-talking-about-case/

 

https://www.nbcnews.com/news/us-news/family-lori-vallow-said-her-marriage-doomsday-author-chad-daybell-n1280351 


https://www.nbcnews.com/news/us-news/aunt-idaho-teen-missing-brother-says-their-mother-unhinged-n1134006

 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10069183/Cult-mom-Lori-Vallow-filmed-LAUGHING-SMILING-cops-hours-husband-murdered.html 


https://www.eastidahonews.com/2021/11/the-latest-timeline-in-the-lori-and-chad-daybell-case-nov-12/ 

 

https://www.eastidahonews.com/2021/12/watch-chad-daybell-virtual-court-hearing-scheduled-for-thursday-afternoon/ 

 

https://www.cbsnews.com/news/chad-daybell-children-claim-he-was-fooled-lori-vallow-48-hours/ 

 

Wikipedia

 

torsdag den 13. januar 2022

"The Handsome Corpse": Ezine article by Else Cederborg, previously published


Might be Paul Newman or someone as handsome as he was, but no, he is an old Dane
 
The dead body of the Tollund Man is in itself a strange miracle because it is so very well preserved. It has been said that he is the best preserved corpse in the world even though he has been dead since around 500 BC. The reason why this dead man is considered handsome even today is that it's still possible to discern fingerprints, beard stubbles, facial features as well as facial expression.
 
One thing is for sure he is amazing in the way his looks exhibit an inner peace and tranquility even in his cruel death by hanging. There is no panic to be seen in this face of a man who supposedly was the sacrifical gift to some god or goddess. His fellow men treated him with respect and there are no marks on him that indicate he should be a criminal who was executed for some crime. In his stomach there was the remains of a gruel of 30 different plant seeds. No traces of meat. 
 
Actually dead bodies were cremated in the early Iron Age, only the bog people have been buried in this way. Nobody really knows why. Close by the spot where the Tollund Man was found another bog body had been found in 1938, i.e. the Elling woman, who also had been hanged at around the same time. However, she is not at all as well preserved as him and does not bear the same expression of serenity. To find a corpse as fine looking as the Tollund man we should go to e.g. Greenland where some have been found frozen by the permafrost. 
 
The reason why these finds make such an impression isn't that they are dead people, but that they, so to speak, are visitors from the past because they have kept their live personality. Their faces tell us much about the people whom we stem from.
 
 
 
 
 
 
Wikipedia

onsdag den 12. januar 2022

Bedrager og redningsmand

 

Overvurderede den unge, skoletrætte Adolfo Kaminsky (født i Argentina den l. oktober 1925) sig selv og sin indsats, da han sagde: "Hvis jeg sover en time, så dør hundrede mennesker?" Nej, det gjorde han faktisk ikke, for han reddede utallige mennesker gennem sine målbevidste svindlerier. Uden ham ville de helt enkelt være omkommet. Det gjaldt ikke mindst hans indsats under Anden Verdenskrig, idet man mener, at han - der selv var jøde - reddede mere end 14.000 jøder, men også andre grupper som f.eks. medlemmer af den franske modstandsbevægelse, som han også selv havde tilsluttet sig. 


Adolfos far flyttede sin familie fra Argentina til Frankrig i 1932. Han blev skrædder, og hans søn, Adolfo, blev ansat et sted, hvor man rensede og farvede tøj, da han valgte at forlade skolen. Den kemiske proces fascinerede den unge Adolfo så meget, at han oprettede et privat laboratorium hjemme hos sin onkel. Her eksperimenterede han med farver og pletrensning, idet hans senere ansættelser forøgede hans viden om kemi og kemiske processer. Midt i det hele blev Frankrig okkuperet af tyskerne, og i 1941 blev Adolfos mor dræbt af nazisterne. Resten af familien, der jo var jødisk, blev indsat i Drancy-kz-lejren i nærheden af Paris. Dette var normalt indledningen til noget endnu værre, men den argentinske konsul trådte i karakter og forhindrede det, så hans landsmænd blev frigivet i december 1943, hvorpå de flyttede tilbage til Paris. På det tidspunkt havde Adolfo virket som modstandsmand, siden han var 17 år, og han havde bl.a. sendt oplysninger til London, men hans vigtigste arbejde bestod i at forfalske papirer.  

 

Hans forskellige kemi-studier samt arbejdet med pletrensning kom til god gavn, for han gik i gang med sine nyttige svindlerier med stor iver: han forfalskede identifikationspapirer, hvilket bl.a. var blevet vanskeligere efter opfindelsen af vandmærker. Efterhånden kom han til at stå for frembringelsen af falske papirer for det meste af det nordlige Frankrig samt Benelux-landene. Noget, der reddede enormt mange mennesker, der ellers ville være gået til i en af nazisternes uhyggelige kz-lejre. Efter krigen sluttede han sig til det franske militær samt fortsatte arbejdet med de falske papirer, denne gang beregnet til de spioner, der blev sendt af sted til Tyskland, bl.a. for at kortlægge de mere skjulte kz-lejre, før tyskerne fik dem opløst og dermed skjult for krigsforbryder-tribunalet. Andre, han hjalp, var jøder, der forsøgte at emigrere til Palæstina, men det holdt han op med efter oprettelsen af staten Israel.

Han har hele vejen igennem fulgt sin personlige overbevisning. F.eks. forlod han det franske militær efter begyndelsen af Den første indokinesiske krig/Den fransk-vietnamesiske krig (1946-1954), som han opfattede som en koloni-krig. Straks gik han i gang med at lave falske papirer til andre, der heller ikke ville deltage. Senere hjalp han forskellige grupper, hvis kamp for frihed og retfærdighed, han gik ind for. Som et led i denne generelle frihedskamp oplærte han også andre i at forfalske papirer. Kriteriet for ham i alt, hvad han foretog sig var, at han kunne gå ind for den kamp, hans falsknerier understøttede.

I 1971 udførte Adolfo sit sidste bedrageri, da han opdagede, at en af de opgaver, han blev stillet over for, var en fælde til at få ham afsløret. Hvem, der havde opstillet denne fælde er lidt uklart, men han valgte altså at holde op. Derpå tog han til Algier, hvor han giftede sig og fik fem børn. En af hans sønner er den kendte hip-hop-sanger Rocé.

Familien flyttede tilbage til Frankrig i 1982, og ti år senere blev de alle franske statsborgere. En af hans døtre har skrevet en bog om ham, der først og fremmest handler om hans tidlige liv som forfalsker af liv-reddende identitetspapirer.
 


https://yalereview.org/article/forgers-art

 

https://www.goodreads.com/book/show/28818576-adolfo-kaminsky 

 

Wikipedia


tirsdag den 11. januar 2022

Nogle strøtanker omkring ansvar og selvbedrag


Der er løgne og løgnere, hvis mål ikke er rettet imod andre mennesker, men imod dem selv. Det er i hvert fald mit indtryk, bl.a. ud fra de interviews og afhøringer af mordere, etc., jeg har set i TV-dokumentarer. For mig er det et bevis på, at sådan en overbevisning er et led i en art "konversation med jeg'et": man giver sig selv et klap på skulderen ved at fortolke både én selv og ens handlinger og/eller tanker i et selvbedragets gyldne skær. Intet er så fristende som et selvbedrag, der kan omfortolke alt det, der ikke er hverken smukt eller behageligt i ens liv. Især hvis løgnens afsløring kan få sociale konsekvenser ....

Selvbedrag holder helt sikkert gang i mange ting, der burde være underkastet et nådesløst og gennemgribende eftersyn, men ikke bliver det, fordi det vil gøre for ondt at se resultatet af sådan en undersøgelse. Det er nemmere - og behageligere - at se mødet med de eller den "udvalgte" som noget, der styres af en skæbne, der mener én det godt. Dette hænger så igen sammen med en overbevisning om, at man "fortjener det bedste". Sådan en overbevisning fungerer også som undskyldning for mindre pæne handlinger, der måske går ud over andre mennesker. 

Hvis ens verden dybest set er skrækkelig, så kan man udsmykke den med noget dækkende og så ellers glemme alt om det, der burde rettes, men som ikke bliver det. Udtrykket at "skubbe ind under gulvtæppet" dækker alt lige fra personlige livsløgne til politiske ubekvemmeligheder, som man helst ikke vil rodes ind i. (Som så ofte før tænker jeg her på de almindelige tyskeres jødiske naboer, der føres af sted til godsvognene, der skal til et "hemmeligt sted", som alle vælger at tro enten er til gavn for dem eller noget, de har fortjent: luk øjnene, så du kun ser det, du vælger at se ....) 

Denne situation minder mig om den ansvarsforflygtigelse, der ofte kommer frem ved denne form for offentlig ulykke. En, man ikke kender, falder om, og man ser sig om efter én, der er ansat til at tage sig af den slags, eller som bare regnes for ansvarlig for syge og gamle. At der ikke er andre end én selv i miles omkreds kan være en ubehagelig sandhed, der gør, at mange mennesker automatisk lukker øjnene for det, der sker eller minimerer betydningen af at yde hjælp eller at tilkalde nogen, der kan gøre det, der skal til. 

Fuld som en allike ....

Sådan en ung dame er i en farlig situation. Dels kan hun kaste op og blive kvalt i sit eget opkast, dels er hun som en magnet for visse herrer af tvivlsom moral, men med masser af hormoner i kroppen. Der er mange eksempler på, at kvinder i denne situation bliver udsar for overgreb af mere eller mindre alvorlig art, fordi ingen griber ind og får dem i sikkerhed.

En hyrdepige, der vogter gårdens dyr 

På en vis måde er vi alle "min brors - og søsters - vogter", men det glemmer vi ofte. Noget af manglen på en relevant, voksen hjælp kan hænge sammen med angsten for at gøre noget forkert, at forværre en evt. skade - eller at hænge på et ansvar for den syge, som man ikke ønsker at få. Begge dele forstår jeg såmænd godt, meeeen ....

 

mandag den 10. januar 2022

Dronningen af Saba

En flot dame, der skrider frem med kongelig værdighed, men hun er jo også regerende  dronning i landet Saba, hvor det nu end ligger. Ikke bare hendes navn, men også beliggenheden af hendes kongerige veksler nemlig en hel del i de gamle beretninger om hende og hendes liv, men hun omtales dog konsekvent som en meget smuk, fornem, klog og velhavende kvinde, der tager til Jerusalem for at teste kong Salomons vidt berømte visdom. Ifølge legenden får hun også noget med sig hjem, idet hun bliver gravid med kongen og senere føder deres søn, Menelik I. 

 

En anden og mere nutidig af hendes og kong Salomons efterkommere er efter sigende eks-kejser Haile Selassie I af Etiopien (1892-1975). Han var Etiopiens 225de og sidste kejser, og han kæmpede en hård kamp for at forbedre levestandarden for sit folk samt at bevare magten efter at være blevet kronet i 1930. Landets fattigdom og ikke mindst den italienske invasion i 1941 ødelagde det hele for ham, og i 1974 var det slut.

Hans påståede formoder, dronningen af Saba, er en nærmest mytisk skikkelse, men der er tilsyneladende ingen tvivl om, at hun eksisterede, og at hun regerede sit land, selv om der mangler basale oplysninger om hende som f.eks. hendes navn. Nogle steder refereres der dog til hende som "Bilkis" eller "Makeda", men det er uklart, om et af disse navne virkelig var hendes navn. Desuden: nogle mener, at hendes land var Yemen og aldeles ikke Etiopien.

Hvis man skal forstå hendes historiske betydning, så er vigtigt at gøre sig klart, at hun ikke bare var en regerende konges hustru, men selv sad på magten. Beviserne på hendes eksistens samt virke ses i referencer i Biblen - både den hebraiske og kristne - samt i Koranen. Ifølge de oplysninger, man har, blev hun født engang i slutningen af det 11te århundrede 


Tog hun til Salomon for at lade sig besvangre med et "geni-barn" af den angiveligt vældig kløgtige konge? Det har jeg altid mistænkt, fordi hun kom for at afprøve hans visdom,
som var han ti jobsamtale. Bevist er det dog ikke, selv om jeg mistænker det. Jeg spørger imidlertid mig selv, om grunden til, at hun kom for at stille Salomon spørgsmål, der kunne bevise hans intelligens, var den, at hun ville se, om han ville blive en passende "avler" af det barn, hun åbenbart ønskede at få. Altså noget af en gåde for os nutidsmennesker, men sådan er der med mange ting i hendes liv, også når det gælder selve mødet med Salomon. F.eks. siges det, at han lod hende gå hen over et gulv med spejleffekt, fordi der gik rygter om, at hun havde behårede "gede- eller æselben", hvilket han ønskede at afsløre. Min mistanke går nu mere på den almindelige mandlige nyfigenhed, der også i nutiden har fået herrer til at smugkigge på damer i sårbare situationer. Eller sagt på en anden måde: var kong Davids vidt berømte søn, Salomon, en MeToo-skurk? Hans far belurede jo sin vens hustru, Batseba, da hun tog bad. Senere giftede han sig med hende, og hun var faktisk hans søn, Salomons mor. Hvem ved, den slags maskuline tilbøjeligheder går måske i arv ....

Mødet mellem de to regerende fyrster

Efter mødet - og affæren mellem hende og Salomon - tog dronningen angiveligt hjem igen, men ifølge en muslimsk tolkning blev hun givet væk til en anden mand. For mig at se, er hendes biografi derfor noget suspekt: på den ene side er hun en regerende dronning, der så sandelig ikke befinder sig i en social situation, hvor hun kan blive "givet væk", på den anden er hun muligvis en art dæmon med bukkeben. Efter den etiopiske tolkning var hun imidlertid nationens mor, en hellig kvinde, der var særlig udvalgt af Gud. 

Bl.a. i Lukas 11:31 refereres der til hende som "Dronningen fra Syden". Hendes samlede religiøse status bliver "den omvendte kvinde, der startede som hedning, men som alligevel var en retfærdig kvinde, der tilbad Gud. 

 

https://www.biography.com/political-figure/haile-selassie-i

 

https://ohfact.com/interesting-facts-about-queen-of-sheba/ 

 

Wikipedia