En flot dame, der skrider frem med kongelig værdighed, men hun er jo også regerende dronning i landet Saba, hvor det nu end ligger. Ikke bare hendes navn, men også beliggenheden af hendes kongerige veksler nemlig en hel del i de gamle beretninger om hende og hendes liv, men hun omtales dog konsekvent som en meget smuk, fornem, klog og velhavende kvinde, der tager til Jerusalem for at teste kong Salomons vidt berømte visdom. Ifølge legenden får hun også noget med sig hjem, idet hun bliver gravid med kongen og senere føder deres søn, Menelik I.
En anden og mere nutidig af hendes og kong Salomons efterkommere er efter sigende eks-kejser Haile Selassie I af Etiopien (1892-1975). Han var Etiopiens 225de og sidste kejser, og han kæmpede en hård kamp for at forbedre levestandarden for sit folk samt at bevare magten efter at være blevet kronet i 1930. Landets fattigdom og ikke mindst den italienske invasion i 1941 ødelagde det hele for ham, og i 1974 var det slut.
Hans påståede formoder, dronningen af Saba, er en nærmest mytisk skikkelse, men der er tilsyneladende ingen tvivl om, at hun eksisterede, og at hun regerede sit land, selv om der mangler basale oplysninger om hende som f.eks. hendes navn. Nogle steder refereres der dog til hende som "Bilkis" eller "Makeda", men det er uklart, om et af disse navne virkelig var hendes navn. Desuden: nogle mener, at hendes land var Yemen og aldeles ikke Etiopien.
Hvis man skal forstå hendes historiske betydning, så er vigtigt at gøre sig klart, at hun ikke bare var en regerende konges hustru, men selv sad på magten. Beviserne på hendes eksistens samt virke ses i referencer i Biblen - både den hebraiske og kristne - samt i Koranen. Ifølge de oplysninger, man har, blev hun født engang i slutningen af det 11te århundrede
Tog hun til Salomon for at lade sig besvangre med et "geni-barn" af den angiveligt vældig kløgtige konge? Det har jeg altid mistænkt, fordi hun kom for at afprøve hans visdom, som var han ti jobsamtale. Bevist er det dog ikke, selv om jeg mistænker det. Jeg spørger imidlertid mig selv, om grunden til, at hun kom for at stille Salomon spørgsmål, der kunne bevise hans intelligens, var den, at hun ville se, om han ville blive en passende "avler" af det barn, hun åbenbart ønskede at få. Altså noget af en gåde for os nutidsmennesker, men sådan er der med mange ting i hendes liv, også når det gælder selve mødet med Salomon. F.eks. siges det, at han lod hende gå hen over et gulv med spejleffekt, fordi der gik rygter om, at hun havde behårede "gede- eller æselben", hvilket han ønskede at afsløre. Min mistanke går nu mere på den almindelige mandlige nyfigenhed, der også i nutiden har fået herrer til at smugkigge på damer i sårbare situationer. Eller sagt på en anden måde: var kong Davids vidt berømte søn, Salomon, en MeToo-skurk? Hans far belurede jo sin vens hustru, Batseba, da hun tog bad. Senere giftede han sig med hende, og hun var faktisk hans søn, Salomons mor. Hvem ved, den slags maskuline tilbøjeligheder går måske i arv ....
Mødet mellem de to regerende fyrster
Efter mødet - og affæren mellem hende og Salomon - tog dronningen angiveligt hjem igen, men ifølge en muslimsk tolkning blev hun givet væk til en anden mand. For mig at se, er hendes biografi derfor noget suspekt: på den ene side er hun en regerende dronning, der så sandelig ikke befinder sig i en social situation, hvor hun kan blive "givet væk", på den anden er hun muligvis en art dæmon med bukkeben. Efter den etiopiske tolkning var hun imidlertid nationens mor, en hellig kvinde, der var særlig udvalgt af Gud.
Bl.a. i Lukas 11:31 refereres der til hende som "Dronningen fra Syden". Hendes samlede religiøse status bliver "den omvendte kvinde, der startede som hedning, men som alligevel var en retfærdig kvinde, der tilbad Gud.
https://www.biography.com/political-figure/haile-selassie-i
https://ohfact.com/interesting-facts-about-queen-of-sheba/
Wikipedia
Ingen kommentarer:
Send en kommentar