tirsdag den 18. januar 2022

"Jamen, stemmerne i mit hoved sagde ...."

Der er kommet en ny "spiller på banen", der ikke er bange for at gøre og være det, man ellers kun ser hos patienter med alvorlige psykiske sygdomme som f.eks. skizzofreni. Denne spiller er på besynderlig vis en fremelsket fantasipersonlighed, som nogle mennesker dyrker som en del af deres psyke og identitet. Jeg blev forbløffet, da jeg første gang læste om dette fænomen, der indirekte er beslægtet med de "tulpaer", som vi bl.a. kender fra tibetansk og grønlandsk kultur, nemlig som små figurer af ben - såkaldte "tupilakker" - der menes at indeholde afdøde personers ånder. Disse blander sig angiveligt i alt muligt og kan påkaldes bevidst, sådan at der kan opstå en dialog mellem en tupilak og den, der ejer den.

Jeg vil ikke påstå, at jeg forstår det moderne tulpa-system fuldt ud, selv om jeg genkender en del af det som noget, man oplever, når man "får et alvorsord med sig selv". Noget, jeg regner for en del af den normale, ikke-syge personlighed, og som man også kan kalde "den indre stemme" eller f.eks. "samvittighedens stemme". Hvor denne "stemme" helt konkret befinder sig, er ikke til at sige, men den regnes for at være en del af ens personlighed, ens livsideologi og ens overbevisninger.

Alt det dér med stemmer i ens hoved, der siger alt muligt vanvittigt, som man så vælger at tro på, er ellers kun i høj kurs i visse kriminalromaner, thrillers og en bestemt type jokes, hvor psykopater af forskellig art gør sig grumme tanker, der måske senere fører til mord og andre forbrydelser.

Det med at "bury you" (: begrave dig) genkender man fra div. thrillers, for det er den slags, stemmerne forventes at ytre sig om: de er en del af det traditionelle morderiske sind set gennem en krimi-forfatters øjne. Sådan har han/hun nemlig opfattet mange dømte morderes tilståelser af deres forbrydelser: "Stemmerne bad mig gøre det ..." Eller, hvis det skal være virkelig avanceret: "Gud sagde, at jeg godt måtte/skulle gøre det ..." Det var f.eks. sådan, morderen Chad Daybell følte sig ledt af Gud til at flytte. Andre, der uden skygge af samvittighedsnag har gjort forfærdelige ting ved deres medmennesker, har haft den samme oplevelse af at blive ført af sted af højere magter, hvis vilje de udfører. Når man hører om mordere, der forsøger at undskylde deres forbrydelser med "stemmer i hovedet, der bød dem at gøre dit eller dat", så ser de fleste af os det nok som et latterligt forsøg på at skyde ansvaret fra sig, hvilket det da også er. Det nye fænomen, hvor folk er det, der på engelsk hedder "tulpamancer", gør det ikke ligefrem nemmere at skelne mellem skyld og ansvar, for disse tulpaer er selvskabte og dyrkes rundt omkring på internettet som ønskværdige udvidelser af personligheden. De er sindets legekammerater og meget mere ....

Et af de interessante perspektiver ved tulpa-systemet er, at det påpeger alle menneskers besiddelse af flere (sociale) personligheder. Man kan f.eks. være datter, søster, mor, chef og ansat samtidig, og hver af disse områder af et enkelt liv ses så som en selvstændig del af denne person. Den del af tulpamancernes ideologi virker i første omgang besnærende, for det er jo rigtig nok, at den, der kender én som datter, næppe oplever én som chef. At ens forskellige sociale roller nu ses som et sammensurium af personligheder anser jeg dog for noget overdrevet, men det er da rigtigt, at datteren i én kan "tale med sig selv som chef eller ansat". Det vigtigste perspektiv i denne nye forståelse af, hvad der udgør et menneske, tror jeg dog er anerkendelsen af tale-med-sig-selv-princippet. 

De forskellige fora, der går ind for tulpamancy-princippet, synes dog at balancere på en tynd line, der hurtigt kan briste ved mødet med samfundets krav og forestillinger, nemlig hvis man bliver kædet sammen med forbrydelser. Jeg tror d.eks. ikke, man klarer frisag ved at fortælle om sin tulpa og de "gode forslag", den kommer med. Fænomenet er dog interessant, og det bliver spændende at se, hvordan det (formentlig) finder sin plads i samfundet og i psykiatrien. Det mest interessante bliver dog at få så meget styr på fænomenet, at man kan skelne det fra andre af samme skuffe ....


https://www.apa.org/science/about/psa/2019/07/multiple-identities 

 

https://www.helpguide.org/articles/mental-disorders/schizophrenia-signs-and-symptoms.htm 


https://screenshot-media.com/visual-cultures/internet-culture/what-is-tulpamancy/

 

Wikipedia


Ingen kommentarer:

Send en kommentar