fredag den 24. september 2021

Fornemhed og dårlige ægteskaber

 

Hadede Ludvig XIV's kusine, Marguerite Louise d'Orléans (1645-1721), sin mand, Storhertug Cosimo III de' Medici af Toskana (1642-1723) fra første sekund, hun så ham, eller kom hadet lidt efter lidt? De fik jo trods alt tre børn, tilmed selv om de kun mødtes til intimt samvær én gang om ugen - selvfølgelig efter aftale, for sådan var det jo i de finere kredse. Pligten drev dem i armene på hinanden, for arvinger skulle der til.

A black-haired, double-chinned man wears a gold-fringed coronation robes and, over this, ermine. A crown sits upon his head.

Storhertug Cosimo III de'Medici

Én ting var, at Marguerite Louise ikke var tiltrukket af den kunst-interesserede og forholdsvis kultiverede, men ikke særlig smukke storhertug, men hun sydede også af raseri over, at hun ikke fik ham, hun virkelig nærede følelser for, nemlig hendes fætter Charles of Lorraine. Han var blevet hendes elsker kort før afrejsen til Toskana og var både flottere og mere dynamisk end Cosimo. Noget, der bl.a. viste sig ved, at han fik adskillige børn uden for ægteskab. Hvor Cosimo regerede i 53 år og gjorde, hvad han kunne for afgrænsede områder som prostitution og maj-festligheder, foruden af han engagerede sig i mindre pæne ting som jøde-forfølgelser, så var der tydeligvis mere fut i Charles. Begge havde dog en uvane med at forfølge andre trosretninger. Hvor Cosimo forfulgte jøderne, var det protestanterne, Charles gik efter og udsatte dem for noget, der kun kan kaldes massakrer. Af de tre børn, Marguerite Louise fik, elskede hun det ældste, sønnen Ferdinand højest, og det er fristende at forestille sig, at han ikke var Cosimos, men Charles' søn. Også fordi Cosimo havde det svært med netop denne søn. Hvorom alting er, så var Ferdinand jo født som tronarving, men han arvede nu aldrig Cosimos trone, da han døde ung.


Charles of Lorraine 

Oprindelig ville Marguerite Louise have haft hertugen af Savoyen, Charles Emmanuel II, men der gik kuk i forhandlingerne, og hendes yngre søster løb af med ham. Sørgede hun over ikke at få den mand, der blev hendes svoger? Næh, der er der vist ikke noget, der tyder på, men hun ærgrede sig over en spildt mulighed, for giftes skulle hun jo, og det må have været surt for hende, at se sin yngre søster løbe af med en mand hvis titel og hertugdømme, hun havde været interesseret i. Da hun giftede sig med Cosimo i 1661 blev hun ellers modtaget på fornemste vis i sit nye fædreland, men brylluppet var foregået med stedfortrædere, hvilket betød, at de to ægtefæller gik ind i ægteskabet uden at kende hinanden: det var ikke to personer, der giftede sig med hinanden, men to fornemme huse. Den slags var ganske almindeligt i adelige og kongelige kredse, men det må nu have været en meget underlig situation at blive ført sammen på den måde og så tilmed med forventninger om fødslen af arvinger. Meget gerne mange arvinger, hvilket kan oversættes med "masser af pligt-sex" .....

Marguerite Louise satte straks tonen ved det toskanske hof, for hun var knap kommet inden for døren, før hun forlangte at få kronjuvelerne udleveret. Hendes svigerfar, Storhertug Ferdinando, havde givet hende en perle på størrelse med et dueæg, men det var ikke nok. De juveler, det rent faktisk lykkedes hende at få fra sin mand, forsøgte hun at smugle ud af landet, men det lykkedes ikke, for hun blev opdaget. Hun havnede også hurtigt i store stridigheder med sin svigermor vedr. forrang: hvem var fornemst, og hvem skulle f.eks. gå forrest ved offentlige begivenheder? Der var ingen ende på alle de trakasserier, Marguerite Louise udsatte snart sagt alle i sine omgivelser for, så da hun og Cosimo blev skilt i 1675, og hun flyttede tilbage til Frankrig, må det have været en lettelse for alle ved hoffet. Lige siden sin ankomst havde hun tydeligvis gjort alt, hvad hun kunne for at ydmyge den mand, hun dog havde indvilliget i at gifte sig med. Jeg har faktisk ondt af stakkels Cosimo, der kæmpede en ulige kamp for at holde sammen på stumperne af sit rige, der af uvisse årsager blev fattigere og fattigere under hans styre. Var det Marguerite Louises skyld? Måske ikke, men man kunne fristes til at tro det, for hun var som en ond ånd, der gjorde alt for at genere alt og alle. En af hendes eskapader var en flirt med en kok, som hun kildede på en meget uciviliseret måde, der også involverede et skin-angreb med en pude. Meget lidt damet, og det vakte opmærksomhed, også fordi hverken Cosimo eller hendes franske fætter, Ludvig XIV, kunne styre hende. Hun gjorde, hvad hun ville, og det var sjældent til gavn eller glæde for hendes omgivelser.

Da det toskanske hof blev fri for Marguerite Louise, gik hendes meritter til gengæld ud over Montmartre-klosteret, hvor hun slog sig ned i nogle år. Priorinden blev forfærdet over hende, da hun både havde elskere, dyrkede kortspil og festede på livet løs. Da hun bebrejdede hende dette, blev Marguerite Louise rasende og forfulgte hende gennem klostret med en håndøkse i den ene hånd og en pistol i den anden. Efter nogle år faldt hun dog mere til ro, og det fortælles, at hun fik en ganske god og fredelig alderdom i den lejlighed, hun senere fik sig i Paris. Noget, der formodentlig hang sammen med hendes forskellige alderdomsrelaterede helbredsproblemer: energien var ikke, hvad den havde været.

A young man wears gold-laced, black armour with a waist-length, black peri-wig.

Hverken hendes yndlingsbarn, sønnen Ferdinand, eller hans søskende, broderen Gian Gastone og søsteren Anna Maria Louisa, fik efterkommere, så Cosimos og Marguerite Louises ægteskabelige anstrengelser med pligt-sex var faktisk nytteløs. Der blev ikke skabt et dynasti, sådan som tanken ellers havde været. Hertugdømmet endte med at blive slået sammen med Lorraine, men det var ikke Marguerite Louises tidligere elsker, Charles, der arvede det, men derimod Francis I, der efter sit bryllup med Maria Theresa af Østrig blev kejser. Alt sammen mægtig fornemt og langt mere regelret end i den balstyrige franske prinsesse Marguerite Louises dage.

torsdag den 23. september 2021

Den handicappede hushjælp Marie Lacoste versus kvindemorderen Henri Landru

Den franske seriemorder Henri Landru (1869-1922) lignede det, han var, nemlig en slimet svindler og kvindemorder. Hans udtalte kvindehad blev en del af hans image, da han endelig langt om længe kom for retten for at have myrdet flere kvinder, som han havde lokket til med falske ægteskabsannoncer. Det er også en fremtrædende del af det billede, Charlie Chaplin gav af ham i sin "komedie", "Monsieur Verdoux", selv om jeg er forbløffet over, hvordan filmen i mindst lige så høj grad er en udlevering af de kvindelige ofre end af morderen. 

For Landru var kvinder i et og alt "det svage køn", og der er dem, der mener, at hans forbrydelser ikke bare var udtryk for ønsket om økonomisk gevinst, men også byggede på hans specielle sex-fantasier om dominans. Altså det, vi har set så ofte i senere tiders seriemordere. Dengang Landru huserede, havde man dog ikke rigtig blik for disse dybder i det mandlige sind, så formålet med mordene blev automatisk regnet for at være af økonomisk art.

Hvorom alting var, så optrådte han som en opblæst nar, når han beskrev de kvindelige vidner imod ham som "kaglende høns". Kvindeforagt er ikke noget, han har opfundet, for det har beklageligvis en lang og ofte blodig historie bag sig, men i dette sammenhæng virkede det mildt sagt malplaceret. Når hans forskellige forsøg på at miskreditere kvinderne som "utroværdige" vidner, fordi de var "det svage køn", ikke blev standset, skyldtes det formentlig ene og alene stemningen i retssalen og den gængse holdning til kvinder, også i juryen. Både aviser og dommeren henviste til dem og deres skæbne som noget, der skyldtes deres påståede naivitet og kvindelige dumhed. Det var virkelig "victim-blaming" for fuld skrue, men det er først nu, vi kan se, hvad der egentlig foregik i den retssal, hvor den afskyelige morder og svindler Henri Landru sad anklaget for talrige forbrydelser, som han havde begået under alle mulige navne og identitet, som han havde jongleret med!

Jurymedlemmerne, der jo alle var mænd, og hvoraf kun én syntes ikke at tilhøre middelklassen, havde altså til opgave at dømme en kønsfælle. Her ses de i færd med at putte deres individuelle stemme i en valgkrukke.

Retssalen vrimlede med kvinder af forskellig art, men også med notabiliteter som f.eks. forfatterne Colette og Rudyard Kipling, varietéstjernen Mistinguett, sangeren Maurice Chevalier og filmstjernen Sacha Guitry. Hvad ville disse mennesker dér? Ønskede de at se Landru blive kanøflet, eller nærede de bare en ulækker interesse i grusomme kriminalsager? Aviserne harcellerede i hvert fald over de mange kvinder, der mødte op, men også over mordofrene, hvilket jo er totalt grotesk.

Landru havde levet af forskellige former for svindel i mange år, men hans mordlyst går måske også længere tilbage, end man skulle tro. Faktisk kan han have myrdet langt flere, end han blev dømt for. Måske han på andre tidspunkter har brugt flere forskellige former for taktik end den, der lokkede netop disse stakkels kvinder til, nemlig en ægteskabsannonce i en avis. 

Det blev både indirekte og direkte regnet kvinderne til last, at de overhovedet var interesseret i at finde en mand, hvilket er tåbeligt, da det var kvinders eneste socialt anerkendte avancement-mulighed dengang. Giftermål betød forsørgelse, og de fleste af Landrus ofre var midaldrende, ofte krigsenker. At finde en god mand var, hvad de var blevet oplært til, og jo ældre de blev, desto vigtigere blev det. Hvis man endelig skal bebrejde dem noget, så er det, at de faldt for Landrus løgne om hans civilstand og formueforhold.

Fernande Segret med sin elsker, Henri Landru 

Han var aldeles ikke single, men gift og havde fire børn, der ligesom hans kone hjalp ham med svindlerierne. Derudover havde han en ung elskerinde, skuespillerinden Fernande Segret, som han boede sammen med, men som senere vidnede imod ham.  

Fernande Segret som vidne

Et par af de andre vidner som f.eks. mordofret Jeanne Cuchets veninde Louise Bazire gengældte Landrus forsøg på at intimidere hende ved at stirre fast på hende ved at se lige så fast på ham. Det hævdes, at han var den, der veg først og sænkede blikket. Denne stirre-teknik over for kvindelige vidner benyttede han i øvrigt under hele retssagen, og nogle lod sig faktisk skræmme.
 

Andre af vidnerne brugte langt mere subtile midler til at give deres foragt til kende. Det gjaldt f.eks. ofret Annette Pascal’s niece, Marie-Jeanne, der her ses i sit fineste puds. Hendes bemærkning var tydeligvis et angreb på hans maskulinitet: "The monsieur was so gentle in bed with my aunt," som hun udtrykte det.

Et andet vidne var Juliette Auger, der blev beskrevet som "genert" og "grim". Det må nu være, hvad det være vil, for hendes vidnesbyrd bestod i et verbalt angreb, ingen vist havde ventet, netop fordi hun ikke levede op til de gængse opfattelser om den kvindelige skønhed, der var kvindes eneste anerkendte nøgle til magt og respekt.

Noget af det sørgeligste i sagen var, at der var flere kvinder, der i temmelig lang tid havde forsøgt at råbe myndighederne op vedr. deres mistanke i forbindelse med, at deres kære og nære var forsvundet efter mødet med den mand, de opfattede som deres forlovede. Detektiver, betjente, etc., etc. afviste dem og nægtede at se nærmere på den promiskuøse Landru, der konstant hævdede sin maskuline ret til at få sit privatliv respekteret. Et krav, man altså ikke afviste som uberettiget i forbindelse med flere konkrete forsvindingssager. Ret sært og dybt diskriminerende. Den, der til sidst formåede at trænge igennem dette netværk af over-tolerante mandfolk, der indirekte støttede morderen, var en kvinde ved navn Marie Lacoste, hvis halvsøster, Célestine Buisson, var et af hans ofre.


Da Celestine præsenterede "sin forlovede" for sin yngre søster kunne denne slet ikke lide ham. Hun mistænkte ham lige fra begyndelsen for at være ægteskabssvindler og advarede sin søster imod ham, men denne nægtede at lytte til hende. Ikke desto mindre blev det den handicappede hushjælp, Marie Lacoste, der i sidste ende fældede Landru. Søndag den 12. januar 1919 skrev hun til borgmesteren i den by, hvor Landru  havde et hus. Hun fortalte om sin mistanke, som hun argumenterede så godt for, at han, lidt efter lidt, fik sat gang i en undersøgelse. Et af hendes mange indsamlede beviser var postkort, der angiveligt var sendt til hende for at bevise, at Celestine skam levede og havde det godt. Da skriften på disse kort ikke tilhørte hendes søster, da de var skrevet af Landrus kone, tjente de som det modsatte af, hvad den snu morder havde forestillet sig: de blev til beviser på, at Maries søster ikke levede. 

Senere kom der mere og mere til, ligesom Landru havde forsøgt at trænge ind hos hende i noget, der formentlig var optakten til et mordforsøg. Marie Lacoste samlede og samlede beviser, og til sidst kunne man ikke afvise hende "som en hysterisk kvinde" mere: der var noget helt galt, og den 12. april 1919 blev Landru anholdt. Også denne gang forsøgte han sig med en stirre-konkurrence, men Marie veg ikke. Hun gjorde et virkelig godt stykke arbejde, som også er blevet anerkendt i nutiden, først med de indsamlede beviser og dernæst med sin klare og nøgterne fremlæggelse i retssalen. Det er dog først nu, hendes indsats er blevet kendt, hvilket jo desværre er typisk ....

Marie Lacoste i vidneskranken

Landrus advokat havde kæmpet en brav kamp for i det mindste at redde sin utiltalende klient fra guillotinen, men den gik ikke. Det kom nok bag på både ham og den anklagede seriemorder, at hans mange mord på medlemmer af "det svage køn" endte med en dødsdom.

Den opblæste morder blev dømt til døden, og den 25. februar 1922 blev han halshugget i guillotinen. Det afhuggede hoved fandt sin sidste hvileplads i "The Museum of Death, i Hollywood, Californien", selv om hans eneste tilknytning til USA formentlig var den inspiration, Charlie Chaplin fandt i hans livshistorie til at skabe filmen "Monsieur Verdoux". 

Der er dog dem, der mener, at hans "sjæl" stadig befinder sig i Frankrig og lever videre som spøgelse i det hus, hvor han begik mange af sine forbrydelser.


 

https://www.theatlantic.com/science/archive/2016/10/the-psychology-of-victim-blaming/502661/ 

 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6511793/Hidden-100-years-untold-story-serial-killer-preyed-lonely-war-widows.html 

 

http://www.sirwilliamorpen.com/the-black-cap-by-sir-william-orpen-and-the-mass-murderer-henri-landru/ 

 

https://www.rfi.fr/en/france/20181124-new-evidence-shines-light-france-s-most-notorious-serial-killer 

 

Wikipedia

 

onsdag den 22. september 2021

Den morderiske bondedreng

 

En sød fyr? Ja, at se på, og han blev i høj grad bedømt på sit sunde og nærmest utroligt "god-dreng-ydre", men hans indre viste sig nu at være fuldt af lede og modbydelige tilbøjeligheder. Hans navn er Cody Alan Legebokoff (født den 21. januar 1990), og han er en canadisk seriemorder, hvis jagtmark bl.a. bestod af Internettet. Da han myrdede de fire unge kvinder, han er dømt for at have berøvet livet, (og der kan sagtens være flere), var han en populær teenager med en kæreste, som han regnede med at blive gift med.


Han kom af en god familie, passede sit job uden problemer, var god til sport og var på mange måder den perfekte, amerikanske teenage-dreng, alle elsker, bortset fra at han altså var canadier - foruden seriemorder. Desuden var han en form for "catfish", da han lokkede en purung pige, nemlig Loren Leslie, til sig gennem dating-siden Nexopia, hvor han brugte pseudonymet "1CountryBoy". Hans andre ofre havde angiveligt ekstra-jobs som prostituerede, og det var deres erhverv, der beklageligvis bragte dem sammen.

Jill Stuchenko

De to første af hans ofre, Jill Stuchenko og Cynthia Maas, var begge 35 år gamle. Jill var mor til fem børn og forsvandt i 2009. Hendes lig blev fundet fire dage senere. Hvad Cynthia Maas angår, så var det tydeligt, at hun var blevet udsat for meget omfattende vold, idet morderen bl.a. havde trampet hende på halsen. 

Cynthia Maas

Det tredie offer, 23-årige Natasha Montgomery, er stadig forsvundet, idet man aldrig har fundet hende eller hendes lig efter mødet med Cody. Sagen imod ham for mordet på hende bygger på fundet af hendes DNA i hans lejlighed. Der er ingen tvivl om, at dette afslørende DNA er der, men han har hele tiden forsøgt at sno sig uden om mordanklagen ved henvisninger til det beklagelige faktum, at liget er forsvundet.

Natasha Montgomery

Disse tre kvinder var altså påståede sex-arbejdere, og de havde desuden muligvis en bi-beskæftigelse som narko-pushere. Cody har hævdet, at det var på grund af salget af narko, han kontaktede dem, og at mordene følgelig skyldes handler, der gik i skuddermudder. Faktisk var det ifølge ham slet ikke ham, der myrdede kvinderne, men nogle onde og skumle narko-fyre, hvis navne han ikke kender. Selv var han bare til stede, men deltog ikke i mordene. Den forklaring fungerede dog ikke for ham: han har utvivlsomt disse kvinders blod på sine hænder. Hvad den fjerde, Loren Leslie, angår, så var hun atypisk for hans ofre, også fordi hun ikke var mere end 15 år gammel. Hun var synshandicappet, idet hun intet kunne se med det ene øje, og kun havde 50% syn på det andet. Desuden var hun hverken sex-arbejder eller påstået narko-handler.

Loren Leslie

At de to nogensinde mødtes, skyldtes hendes naivitet samt ønsket om at møde en sød fyr, og sådan virkede Cody jo desværre. Hans mishandling og mord på hende førte imidlertid til hans pågribelse og senere dom, for da han forlod hendes maltrakterede lig i en skov, blev han standset af en betjent for en mindre trafik-forseelse. Da betjenten så nærmere på ham, var han smurt ind i Lorens blod og havde desuden forskelligt suspekt værktøj i bilen. Cody forsøgte at bortforklare blodet som "dyre-blod", da han jo var jæger og "bare" havde dræbt en hjort. Betjenten troede ham ikke og fik arrangeret, at man fulgte hans spor hen til det sted, hvor han angiveligt havde dræbt hjorten. Her fandt man så Loren, myrdet med overmåde stor brutalitet.

På grund af mordet på Loren sporede man Cody som Jills, Cynthias og Natashas morder via DNA. Løbet var kørt for ham, hvilket han vist ikke rigtig forstod, for under afhøringerne fortalte han med glæde om den pige, han skulle giftes med. Dvs. at han tog for givet, at han slap for videre tiltale efter at have myrdet fire kvinder. Ret utroligt, men ikke desto mindre ikke ualmindeligt, når det gælder disse absurde kvinde-mordere. Det er, som om de mentalt set trækker på skuldrene ad mord på kvinder uden for den sfære, de regner for deres, og som følgelig er "gode og pæne piger". Alle uden for sfæren er til gengæld "lovligt bytte" og har på en eller anden måde "selv fortjent det" .....


 

https://nationalpost.com/opinion/christie-blatchford-canadas-youngest-serial-killer-was-moved-to-medium-security-as-usual-officials-wont-say-why

 

https://globalnews.ca/news/167103/who-is-cody-alan-legebokoff/ 

 

http://thetroublewithjustice.com/2014/09/16/cody-legebokoff-serial-killer-but-thank-god-hes-a-countryboy/ 

 

Wikipedia

 

tirsdag den 21. september 2021

Strøtanker omkring enkelte ord, der i sig selv udgør en sætning

Det, der siges i denne meme, er ikke engang løgn, sådan er det og har altid været!!! Man ser det i politik, religion og historie samt alle mulige andre sammenhæng, der involverer sproget. Ytringer kan misforstås, hvis de hænger sammen med en situation, der gør dette muligt, men andre betyder simpelthen det, de nu engang står for. Det gælder f.eks. ordet "STOP!!!" Siger/Råber man "STOP!!!", så betyder det også noget, der ikke kræver flere ord. Rammen omkring ordet i billedet herunder er egentlig ikke nødvendig, for "Stop" betyder - uden diskussion - "STOP!!!!!", dvs. lige præcis det, der siges. Dermed udgør et enkelt ord en hel sætning, selv om det ikke regnes for dette, da der jo mangler det subjekt og verbum, der normalt er en nødvendig del af det, der skaber en sætning.Ikke desto mindre: STOP!!! er en fuldgyldig sætning ....


Sært nok er netop dette ord et af dem, der ofte overhøres eller bevidst ignoreres. Det gælder f.eks. i forbindelse med div. voldtægtssager, hvor det pludselig bliver behandlet som et ukendt ord, voldtægtsmanden ikke kender og derfor ikke lystrer. 

I samme slags situationer bliver et "NEJ!" ind imellem opfattet som et (camoufleret) "JA!", hvilket er grotesk. Et "Nej" er og bliver et "NEJ!!!" og skal respekteres som et sådant uden forsøg på diverse omdefineringer.


Dette skilt udtrykker virkelig "NEJ!!!", men når Edith Piaf synger "Non, non, je regrette rien", så er budskabet udvidet: "nej'et" gælder kun erindringen og det, der kunne være blevet fortrudt, men ikke er det. Hun går stadig ind for det, der skete i fortiden. Havde sangen bare været et "non", så var det noget helt andet ....

Dvs. at disse småord - "nej", "ja", "stop", etc., der har en klar betydning, når de står alene, bliver udvidet og ændrer sig, når de indgår i en sætning. Jeg ser dem under alle omstændigheder som nogle af sprogets mest interessante ingredienser. Det samme gælder til en vis grad ikke-sproglige udtryk som f.eks. "fingeren".


Jeg ved ikke, om historien om "fingerens" symbolske betydning passer, men den er da ganske sjov:


Masser af ord har i sig selv en stærk betydning. Det gælder f.eks. "Nu!!!", "Hjælp!!!", men også nedsættende begreber som f.eks. "Idiot!!!", "Fjols!!!", etc.. Et ord som det engelske "slut" - dvs. "tæve", "luder" og lignende - betegner kun kvinder, og der findes ikke noget tilsvarende ord for de mænd, der gør det samme som en "slut". Meget interessant og ret afslørende, for hvad er en "slut"? Jo, hun er, hvad hun gør, og det er såmænd ikke andet end det, mænd har gjort i århundreder ....

Ligesom med andre nedsættende ord om kvinder er også "slut" blevet en del af mange feministers ordforråd ved at blive vendt om. Nu er det pludselig noget positivt, hvor det før var meget negativt og desuden yderst fornærmende. På den måde mister ordet sin værdi som fornærmelse, og det er da bare herligt ....

Ja, kommaer og punktummer er også meget vigtige dele af sproget, men stå alene kan de dog ikke, selv om jeg f.eks. ofte bruger punktummer sådan: ... Det både betyder og ikke betyder noget, men det signalerer eftertænksomhed, og det er også meningen .....
 

 

https://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer/komma/kommagrammatik/hvad-er-en-saetning 

 

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=s%C3%A6tning 

 

https://www.mirror.co.uk/usvsth3m/how-short-can-girls-skirt-5372790 

 

 https://fraord.systime.dk/

 

Wikipedia


mandag den 20. september 2021

Manden, der altid følte sig udenfor

Ung og flot med et vist eksotisk anstrøg? Tjah, men ikke hvad billedet lader formode, da dette ikke er en kvinde, men en mand, der elskede sin rolle som drag-queen. Hans succes blev imidlertid ikke af lang varighed, hvilket faktisk var hans egen skyld, da han havde en skrækkelig uvane med at myrde ældre damer. Han troede længe, at han ville slippe godt fra sine forbrydelser, men dér tog han dog fejl .....

Der er ikke meget "femme fatale" over Thierry Paulin (1963-1989) i denne mundering, men den signalerer omgivelsernes dilemma med hensyn til ham: han var ikke, hvad han så ud som, hverken i drag eller i jakkesæt. Lige siden sin fødsel havde han været "ved siden af", for han var af blandet race, født af en enlig teenage-mor og med en far, der gjorde, hvad han kunne for at flygte fra forpligtelserne. Hans allertidligste barndom tilbragte han hos sin farmor, der havde en restaurant på Martinique, men hun tog sig ikke meget af ham, så som 10-årig ønskede han at flytte hen til sin mor, der på det tidspunkt boede i Paris, var blevet gift og havde fået flere børn, der ikke var af blandet herkomst. Thierry kunne dog slet ikke tilpasse sig livet med sin mor og sine hvide halvsøskende, og hun bad derfor hans far om at tage ham til sig. Det gik faderen med til, fordi han så blev fri for at betale børnepenge. Dvs. at kærligheden mellem de to var til at overse, selv om Thierry higede efter accept ....

Hvornår fandt hans omgivelser ud af, at han var bøsse? Det er ikke til at sige med bestemthed, men det skete nok ret tidligt i hans liv, og det gjorde ham ensom nogle af de steder, hvor han sikkert havde troet, at han ville finde kammeratskab og måske også mere. Et af disse steder var hæren, som han søgte ind i allerede som 17-årig for at få den lovpligtige militærtjeneste overstået. Desværre for ham gik det ham ikke bedre her end i skolen, hvor han både klarede sig dårligt bogligt og blev holdt udenfor på grund af sin blandede herkomst. Han må have følt sig kasseret af alt og alle, men derfor var der nu ingen grund til at overfalde og røve en ældre kvinde i 1982. Straffen blev en betinget dom, og hans liv fortsatte åbenbart som før.

Da hans mor og halvsøskende flyttede til Nanterre-bydelen i Paris i 1984, flyttede han med, selv om deres forhold var giftigt. Han passede stadig ikke ind i hverken den ene eller den anden del af sin familie, men fandt et job, der gav ham mulighed for at stråle, som han ønskede: han blev tjener på natklubben Paradis Latin, der var berømt for sin specielle atmosfære og sine flotte drag-shows. 

Her fik han mulighed for at optræde i drag til sange af sin yndlingssangerinde, Eartha Kitt, men må have følt det som endnu en afvisning, da hans mor besøgte stedet, men kun holdt til få sekunder af hans optræden. Eftersom han jo selv har været stolt af det, han gjorde på scenen i kvindetøj, må dette have været som et slag i ansigtet. 

Eartha Kitt

Det må dog have været en trøst for alle fortrædelighederne, at han fandt en kæreste, nemlig den 19-årige junkie, Jean-Thierry Mathurin, der kom fra Fransk Guinea. De to festede på livet løs, men Thierry var ikke lige så afhængig af stoffer som kæresten. 

Nu er det jo bare sådan, at fester af alskens slags ikke er gratis, men det problem klarede de på en meget speciel og særdeles ubehagelig måde: de overfaldt og myrdede ældre kvinder, som de så røvede. I slutningen af 1984 gik det ud over otte ældre kvinder, som de udvalgte efter deres fornemmelse for deres fysiske svaghed. Nogle dræbte de ved hjælp af en pude for munden eller en plastikpose over hovedet, andre tævede de ihjel, og en enkelt blev tvunget til at drikke et rensemiddel.

De to unge mænd festede og tog for sig af både champagne og kokain i store mængder, medens antallet af myrdede, ældre kvinder tog til. I tidsrummet december 1985 til juni 1986 blev yderligere otte ældre kvinder berøvet liv. Politiet manglede både beviser og ideer om, hvem morderen/morderne var, men de konstaterede, at han nu brugte hurtigere og mindre grusomme metoder end tidligere. Dvs. at det var udbyttet og ikke selve mordet, der trak. De var altså ikke deciderede sadister, selv om de ind imellem brugte sadistiske metoder ....

Thierrys far og hans familie

Efter at være flyttet hen til Thierrys far og hans familie brød de to unge mænd med hinanden. Faderen kunne nemlig ikke forlige sig med sin søns kæreste, og det udviklede sig til vilde skænderier og formentlig mere end det. Bruddet med Jean-Thierry førte formentlig til en ny plan: Thierry ville forsøge sig som forretningsmand og startede sit eget firma med trans-artikler af forskellig art, "Transforme Star". Ideen var god, men desværre blev det ikke en succes, og firmaet gik fallit i efteråret 1985. 

I 1986 angreb Thierry en af sine kokain-pushere med en baseball-kølle. Den angrebne anmeldte ham, og han blev arresteret. Hans dom lød på 16 måneder i fængsel, og medens han sad inde, fandt han ud af, at han var HIV-smittet. Dengang var HIV jo nærmest en dødsdom, og han vidste, at hans liv ville blive kort, så han besluttede sig for at skrue op for festerne ved hjælp af de kreditkort, han stjal fra sine ældre mordofre. Kvinderne var jo uskyldige i hans sygdom, men det var dem, det gik ud over, og han nåede at myrde 18 ældre damer, selv om han dog selv påstod, at det nøjagtige tal var 21. Dette fortalte han politiet, da han blev afsløret og fængslet i 1987. Han nåede dog aldrig at komme for retten, da hans sygdom udviklede sig, og han døde på fængselshospitalet den 16. april 1989.

Jean-Thierry Mathurin, 55 år gammel

Den eneste, der blev dømt - og det kun for sin medvirken ved de første otte mord - var Jean-Thierry. Han fik en livstidsdom, men blev løsladt i 2009.