søndag den 19. juni 2022

Fjer og karriere


Faith Bacon's (1910-1956) livshistorie er som et velkendt mareridt, man har overværet før og formentlig også kommer til at opleve igen, for det illustrerer et velkendt tema i underholdningsbranchen: lad være med at tro, du holder evigt, både som kunstner og idol, for alderen fælder dig, som den har fældet alle mulige andre, der levede af deres ydre og dermed forbundne tidsbegrænsede egenskaber. - Hvad Faith Bacon angår, så gik hun fra en status som den tilbedte "Amerikas smukkeste danser" og "verdens smukkeste kvinde" til at ende som en forhutlet, urfattig "posedame", og det var endda kun et af trinene på vejen ned, socialt set ....

Da hun var 13 år, havnede hun og hendes ærgerrige mor i New York efter at have krydset landet i jagten på indflydelsesrige mænd og muligheder for dem begge. Det første var nok tænkt som en ren og skær forretningsinvestering, for Faith var i hvert fald stærkt mistænkt for at være lesbisk. Dette rygte kan dog være falsk, og i virkeligheden kan det skyldes, at hendes mor ikke ville tillade hende at rode sig ud i noget med mænd - dvs. af den "forkerte slags", der ikke kunne fremme karrieren - og at hun derfor fik seksuelle forhold til piger i stedet for til mænd. Det er i hvert fald en påstand, man ser i artikler om hende. At hun giftede sig med sangskriveren Sanford Hunt Dickinsonen blev opfattet som "camouflage", også fordi de aldrig boede sammen. - Faiths forhold til moderen var i det hele taget bygget på løgne, bl.a. måtte hun kun omtale hende som sin "søster", alt sammen for bedre at kunne skabe kontakt til de rigmænd, der formodedes at dukke op i deres liv og give dem det, de ønskede af det, nemlig penge og berømmelse.

I nogle år sled og slæbte Faith som korpige på en diæt af "ingenting" - dvs. et meget begrænset antal kalorier - så hun kunne bevare den skikkelse, der forsørgede hende og hendes mor. De håbede imidlertid det bedste, ikke mindst da den på det tidspunkt 17-årige Faith flyttede til Paris, hvor de store, internationale stjerner som f.eks. Josephine Baker og Maurice Chevalier optrådte. Hun fik da også nogle spændende oplevelser, der nok har sat gang i hendes sande ambitioner: hun ville gøre sig gældende som danser. Da hun kom tilbage til New York, fik hun sit gennembrud som 20-årig, men ikke så meget for sit dansetalent som for sin kropslige perfektion: hun blev en berømt og velbetalt nøgen-danserinde, hvis nummer med fjer ikke bare blev regnet som meget dristigt, men også flot designet. Det gik ud på, at hun smed tøjet - eller det meste af det - bag nogle store fjer, som hun manøvrerede rundt på snedig vis, så der var mange glimt af noget nøgent, efterhånden som nummeret skred frem. At hun også var nøgen og ikke bare spillede bar, var sådan set hendes varemærke, og  det var angiveligt hendes egen ide at optræde uden en trevl på kroppen og med løftede fjervifter.

Dengang var det ikke forbudt at optræde nøgen på scenen, når bare man ikke bevægede sig, men stod stille. I hendes nummer overholdt hun bestemmelserne, men blev alligevel arresteret for "usædeligheder". Ikke at det slog hende ud, for den slags var selvfølgelig god PR for en nøgendanserinde som hende. Der var mange udsolgte huse, og hun blev efterhånden virkelig berømt.
 
På et tidspunkt var der imidlertid andre, der kopierede hendes nummer med fjerene, og det endte med en retssag mod hendes kollega, nemlig Sally Rand, som hun nu ikke fik så meget ud af, som hun måske havde håbet. Efterhånden som sensationen med hendes nøgen-dans havde lagt sig, blev det nemlig småt med de penge, hun havde vænnet sig til at tjene som danser. Desuden var hun blevet lidt for glad for de våde varer.

Hendes mor havde opdraget hende til at investere i sit udseende, så da det falmede eller blev overskygget af andre lige så smukke piger, mistede hun sit livsgrundlag, og hun endte som en form for "posedame", der dog stadig drømte om at genvinde sin status som en velbetalt berømthed. Noget, hendes form for erhverv ikke lagde op til, for dér er man ikke mere, end den samlede værdi af ens ydre og ens sex-appeal. Hun gjorde ikke rigtig noget for at udvikle andre muligheder og medvirkede f.eks. kun i én film, nemlig som det, hun var, men uden tanke for at få sig en ny karriere inden for filmen.


Den eventyrlige "trylleglans, der havde omgivet hende og hendes fjer, falmede altså, og den 26. september 1956 begik hun selvmord ved at springe ud ad vinduet. Den arv, hun efterlod, var mindet om en speciel form for karriere, der forsvandt i en trist, nedadgående spiral, efterhånden, som årene tærede på hende og hendes skønhed. Hendes jordiske efterladenskaber beløb sig til 85 cents, noget tøj, en togbillet til Erie og en ring, vist nok af metal, men hverken guld eller sølv. Det var ikke meget, må man sige, og hun er en af dem, man bør have ondt af, hvis man tænker nærmere over kvinders livsvilkår før i tiden. 

 

https://theburlyq.com/

 

https://www.cbsnews.com/chicago/news/faith-bacon-the-rise-and-tragic-fall-of-nude-dancer-in-chicago/

 

https://www.party.dk/kostumer-tilbehoer/temaer-mottoer/burlesque/9978/sort-fjerboa-i-premium-kvalitet-180cm

 

Wikipedia


Ingen kommentarer:

Send en kommentar