Forfatteren Paul Jordan-Smith var en lærd mand, der ikke bare skrev romaner, men også var godt bevandret i latin samt filosofi. Hans kone, Sarah Bixby Smith, var maler, og da hendes realistiske malerier fik en meget kold modtagelse af kunsteksperter, blev han gal. Hævnen var ligefor, da han ville gøre eksperterne til grin ved at indsende egne malerier. Han tog for givet, at de var aldeles rædselsfulde, da han aldrig før havde forsøgt sig som maler, og aldrig havde haft en pensel i sin hånd.
For at føre sit hævngerrige svindelnummer ud i livet antog han et pseudonym, der lød russisk, nemlig Pavel Jerdanowitch, og påstod, at hans billeder tilhørte en hidtil ukendt kunstretning ved navn "Disumbrationism", idet navnet gik på hans manglende evne til at male skygger.
I et par år sendte han adskillige malerier til bedømmelse af kunstkritikere. Alle vakte interesse, og nogle blev ligefrem fremhævet som meget talentfulde. Paul Jordan-Smith undrede sig, men fortsatte ellers bare sit hævntogt med billede efter billede.
Jeg mener faktisk, at han havde talent, og at nogle af hans billeder ikke bare et velkomponerede, men direkte gode. At han selv så dem som svindel skal jo ikke afholde os andre fra at se noget i dem, siden de nu er her. Var der ligefrem ligheder mellem dem og Paul Gauguins værker, som en kunstkritiker hævdede? Måske, men det hele sluttede, da han gik til bekendelse vedr. sit "fupnummer" og så ellers fortsatte sit forfatterliv ....
https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-hoax-art-movement-fooled-art-establishment?fbclid=IwAR0hu6FOVQcYuXTINvGIm6TD-ORqrxG-O_LIzlym05XHkqM5bKg1XeDLd3Y
For at føre sit hævngerrige svindelnummer ud i livet antog han et pseudonym, der lød russisk, nemlig Pavel Jerdanowitch, og påstod, at hans billeder tilhørte en hidtil ukendt kunstretning ved navn "Disumbrationism", idet navnet gik på hans manglende evne til at male skygger.
I et par år sendte han adskillige malerier til bedømmelse af kunstkritikere. Alle vakte interesse, og nogle blev ligefrem fremhævet som meget talentfulde. Paul Jordan-Smith undrede sig, men fortsatte ellers bare sit hævntogt med billede efter billede.
Jeg mener faktisk, at han havde talent, og at nogle af hans billeder ikke bare et velkomponerede, men direkte gode. At han selv så dem som svindel skal jo ikke afholde os andre fra at se noget i dem, siden de nu er her. Var der ligefrem ligheder mellem dem og Paul Gauguins værker, som en kunstkritiker hævdede? Måske, men det hele sluttede, da han gik til bekendelse vedr. sit "fupnummer" og så ellers fortsatte sit forfatterliv ....
https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-hoax-art-movement-fooled-art-establishment?fbclid=IwAR0hu6FOVQcYuXTINvGIm6TD-ORqrxG-O_LIzlym05XHkqM5bKg1XeDLd3Y