lørdag den 18. juli 2020

Et mandligt individ er en soldat - selv om han er et barn ....

Da Tyskland allerede havde tabt Anden Verdenskrig, og alle vidste det, men nogle bare ikke kunne indrømme det over for sig selv, greb man til fortvivlede midler og ofrede de alleryngste borgere, der blev sendt i krig som drengesoldater.


På dette tidspunkt var Hitler synligt svækket, bl.a. af Parkinson, og der findes en film, hvor man ser ham knibe en ca. 14-årig dreng i kinden i noget, der er tænkt som et kærtegn, vel vidende at dette barn bliver sendt ud i et helvede, der højst sandsynligt fører til hans død. Det er grotesk, at man overhovedet kunne få den tanke, at krigen kunne vindes, når De Allierede praktisk talt stod på dørtærsklen, og at det var disse børns pligt at ofre liv og lemmer for en tabt sag. Ikke desto mindre en den taktik ikke ny, og andre ikke-europæiske lande bruger den såmænd stadig.

Wikipedia: "En børnesoldat er ifølge international lovgivning en person under atten år, der deltager i væbnede konflikter. De fleste er mellem femten og atten år, omend rekrutteringen nogle gange begynder, når de er ti år. Der er dog set eksempler på, at børn ned til syv år er blevet brugt som børnesoldater. FN's Konvention om Barnets Rettigheder har siden 2000 forbudt brug af børnesoldater og brug af børn under femten år betragtes som en krigsforbrydelse. Børnesoldater bliver blandt andet tvunget til at udføre tortur, voldtægt og drab."

Det er fint, at det nu fordømmes, men det er rystende, at det overhovedet finder sted, og at det foregik i et land som Tyskland. Den menneskeforagt, sådan et valg i taktik emmer af, er ikke bare ubehagelig, men uafrystelig. Forøvrigt fik de unge soldater, der blev fanget af De Allierede, sig en behagelig overraskelse, for nok var de soldater, og det var stadig krig, men meget af det slemme, de var blevet tudet ørerne fulde af gennem Hitlers propagandamaskine, viste sig at være helt forkert.

De fik (i mange tilfælde) mad og omsorg af disse voksne soldater, der formentlig har skubbet deres status som soldater til side for et indtryk af deres barnlighed. Det mener jeg er den eneste naturlige reaktion på mødet med et barn i uniform, men jeg er da godt klar over, at også de kan dræbe og skade en person, de ser som fjenden.

Måske dette tyske barn lignede hans søn, en yngre bror eller nabo i hans amerikanske hjemby?



 



Andre livsformer i vor midte


Jeg ved ikke, hvad det koster at reservere sådan en parkeringsplads, men det er under alle omstændigheder er smukt træk at frelse et gammelt træ fra at blive fældet. Hvem ved, hvor mange år det har på bagen, for man må huske på, at det sagtens kan være flere hundrede år. ERGO: respekt for alderdommen, også selv om det ikke drejer sig om en livsform, vi kender så meget til.
Det vi ved er alt sammen noget biologisk, nemlig forskelligt vedrørende plante-stofskiftet, men ikke noget som helst om, hvordan en plante oplever at være plante. På det punkt må vi simpelthen bare gætte os frem ud fra vore egne oplevelser.


Har planter et sjæleliv? Tjah, hvorfor ikke? De har så meget andet og er faktisk mægtig interessante, hvilket f.eks. fremgår af denne Wikipedia-artikel: "Planter (Plantae) eller planteriget er et rige, der hører under eukayoterne. En plante defineres som en autotrof organisme, der kan formere sig med anisogameter. Herved adskiller planterne sig fra f.eks. både dyr og svampe der er heterotrofe. Andre væsentlige kendetegn er at plantecellerne har cellevægge, som består af cellulose og at (langt de fleste) planter er i stand til at udføre fotosyntese. Evnen til fotosyntese er en (af flere) væsentlige forudsætninger for planternes autotrofi.
For de fleste mennesker er en plante et velkendt begreb omfattende urter, buske og træer med grønne blade, stængler eller stammer, og rødder. En hel del planter afviger dog fra disse velkendte kendetegn. F.eks. kan den grønne farve (klorofyl) mangle, rødderne kan mangle og der er mange andre afvigelser. Andre velkendte begreber som blomst og frø er forbeholdt en gruppe planter kaldet frøplanter.
Alger er en bredt sammensat gruppe af organismer, hvoraf kun nogle (eller ingen) henregnes til planteriget. Svampe regnedes tidligere med til planteriget, men placeres i dag i deres eget rige. Laver er symbiotiske organismer bestående af en alge og en svamp.
Planter har stor betydning for både mennesket, dyr og for klimaet. Planterne er via fotosyntesen den primære kilde til den ilt som alle dyr (og mennesker) indånder. Desuden er planter den primære fødekilde for en stor gruppe dyr, planteæderne, men også for mennesker og en række andre "altædende" er planter en afgørende vigtig fødekilde. Træer spiller en stor rolle som kilde til brændsel og tømmer. Og for mennesket spiller planter også en stor rolle indenfor medicin og symbolik.

En trumatisk oplevelse i planteverdenen, hvis de altså er i stand til at registrere det som en livsbegivenhed ...

Ja, det med blomster og bier er jo blevet et begreb for os mennesker, så tanken om, hvordan blomster oplever processen farves selvfølgelig af vores ideer og tilmed moralbegreber. Ret fantastisk, at disse væsener, der sikrer vore livsbetingelser - nemlig ved at gøre det muligt for os at ånde - kan beskrives af os, men ikke forstås ud fra deres egne oplevelser af livet. Tanken om et plante-bevidsthedsliv forekommer os at være ret science fiction, men det viser mere om vore forståelses-begrænsninger end om deres ....



https://www.haveabc.dk/38/planteogshy%3Bfysiologi





fredag den 17. juli 2020

Må man ikke være glad?



Jeg kender én, der har en helt speciel evne til at sige noget, der ikke bygger på fakta, men på en uudslukkelig lyst til at "gøre sig klog" på forskellige ting, som vedkommende bare ikke ved noget om. Trist nok, følges denne lyst ikke af en tilsvarende lyst til i det mindste at yde en positiv indflydelse og videregive gode og opbyggelige vibrationer. Nej, vedkommendes trang til at ytre sig kommer til udtryk som en voldsom negativitet på andres vegne. Dvs. at hvis disse andre møder op, glade og velfornøjede med noget, de er stotlte af, eller som de forventer sig meget af, så får de en "velment" kommentar, der sender dem ud i sorg, græmmelse og bekymringer. Alt sammen fordi dette individ føler trang til at "være ærlig", selv om denne "ærlighed" ikke bunder i viden, men i en negativitet, der bare SKAL gives videre.


Det er sådan, man skal tage den slags, men det glemmer mange nok, når de er i situationen. De lader sig tryne af en person, der angiveligt "mener dem det godt, og som bare er ærlig", men som i virkeligheden er ude på at placere dem på den plads, der passer med deres egne behov for magt og styring.


Det tror jeg faktisk er rigtigt, men det sker på et subjektivt plan, der desværre nemt kan blive forvandlet til en slagmark for folk, der absolut ikke kan tåle tanken om, at andre føler glæde ved bare at være sig selv. Dvs. at man skal passe på med, HVEM man fortæller HVAD til, for havner ens gode nyheder, begejstring eller stolthed hos en glædesdræber, så skal man virkelig være stærk for at opretholde glæden.


Også det tror jeg er rigtigt, men på en bagvendt måde er det også en del af problemet: glædesdræberen er i gang med samme proces, som du ønsker for dig selv. Vedkommende føler dog, at hvis andre har eller får noget godt, så er det taget fra dem. De bliver berøvet noget, der aldrig har været deres.
Denne type opfatter nemlig andre mennesker som noget negativt, hvis glæde truer ham/hende, fordi de ikke selv er positive. For at de skal være "oppe", så skal andre være "nede", hvilket ikke bare er en tarvelig tankegang, men direkte ødelæggende for disse andre personer, især hvis de hører til de mennesker, der er meget afhængig af andres accept. Hvis de ikke er særlig optaget af, hvad andre mener om dem og deres liv, så bliver de måske usårlige, og det hader en glædesdræber, så han/hun anstrenger sig endnu mere ....

Ja, sådan er en glædesgiver: vedkommende har en positiv indstilling til både sig selv og andre. De føler ikke, at andres glæde, held og lykke trækker fra i deres eget liv og ønsker derfor heller ikke at jorde disse personer. Jeg vil sige, at den sande glæde er at kunne hvile i sig selv, men det er ikke altid nemt, fordi vi er sociale væsener, der også let løber ind i glædesdræbere, der opfatter sådan en indstilling hos andre som en trussel ....

 
 





torsdag den 16. juli 2020

Når en (fiks) ide bliver dødelig ....



Franz Reichelt (1878–1912) - også kendt som Frantz Reichelt og François Reichelt - var franskmand, men født i Østrig. Han var skrædder, opfinder og faldskærmspioner,. Det sidste gav ham kælenavnet "Den flyvende Skrædder", selv om han nu er mest kendt for ikke at flyve, men at falde - 57 meter - fra Eiffeltårnet ....


Dette dødelige spring var et led i hans afprøvning af og bevisførelse mht kvaliten af den bærbare faldskærm, han selv havde opfundet. Flyvning var hans store interesse, og han var blevet helt vild med tanken om at konstruere en faldskærm, som flyveren kunne bære på kroppen, og som ville redde ham, hvis han blev nødt til - eller måske selv ønskede - at forlade flyet, medens det var i luften. Han startede sine tests med dukker i menneskestørrelse, som han lod falde fra femte etage i den bygning, hvor han boede, og disse test forstærkede hans tro på sin ides bæredygtighed.


Forsøgene med uskadte dukker dannede nok baggrund for den tilladelse han endelig opnåede i 1912 efter mange, mange ansøgninger: han fik lov til at teste sin faldskærm oppe fra Eiffeltårnet, men man er nok gået ud fra som givet, at han ville bruge dukker. Da han ankom den 4. februar, gjorde han det imidlertid klart, at det ikke var dukker, der skulle iføres hans faldskærm, men ham selv, og at han havde i sinde at springe ud fra tårnet. Flere velmenende personer forsøgte at få ham til at skifte mening, men nej, han var så overbevist om sin opfindelses genialitet, at han styrtede sig ud i et fatalt spring, der dræbte ham på stedet.




onsdag den 15. juli 2020

Luder-/Madonna-myten og Ripper-mord

Den amerikanskfødte historiker Hallie Rubenhold har udgivet bogen ”The five” om Mary Ann ”Polly” Nicholls, Annie Chapman, Elizabeth Stride, Catherine Eddowes og Mary Jane Kelly. Disse navne genkender man måske ikke sådan lige på en studs, men det drejer sig altså om de fem ofre for Jack the Ripper, som eksperterne er enige om. (Antallet er dog et stridspunkt, for andre er overbevist om, at der i virkeligheden var elleve myrdede kvinder, der kan tilskrives Englands mest berømte/berygtede kvinde- og seriemorder).
Hvorom alting er, så er disse kvinder altid blevet omtalt som "prostituerede", og der har ligesom ligget en antydning af, "at så var de selv ude om det". Kvinder, der levede et aktivt sexliv - om så det var gennem prostitution - blev jo anset for "faldne" og uværdige til den respekt, som borgerskabets dydsirede døtre modtog som en selvfølge.


Hele denne historie om de fem ludere, der blev myrdet af Jack the Ripper, har forarget Hallie Tubenhold. Hvad der har overrasket hende mest er imidlertid, at der ikke er belæg for at beskrive tre af disse fem kvinder som prostituerede. Ikke desto mindre er det altså sket helt automatisk, og man må spørge sig selv om, hvordan det er gået til, når Polly og Catherine rent faktisk arbejdede som tjenestepiger og på vaskerier, mens Annie blev forsørget af sin mand. De to andre var (deltids) prostituerede, selv om den svenskfødte Elizabeth også arbejdede som tjenestepige i Göteborg og i området omkring Hyde Park, foruden at hun havde åbnet en kaffebar i det østlige London. Det var dog kun den 25-årige Mary Jane Kelly, der fik prædikatet prostitueret på sin dødsattest.


Jeg tør vædde med, at denne Automatiske (???!!!) klassificering af de kvindelige ofre har noget at gøre med det Luder-Madonna-billede, der er blevet brugt af mænd op igennem tiderne. Når en kvinde havde forladt den gængse kvinde-sfære og tilmed kunne anses for at bedrive en eller anden form for seksuel aktivitet, så har det pirret datidens kriminologer. Det var "sexet" i deres øjne, selv om den pågældende kvinde i virkeligheden var et hårdtarbejdende og misbrugt individ i et mandssamfund og ikke ydede en seksuel service af lyst, men af nød.




Jamen hvorfor fortæller de det ikke til politiet, naboerne eller andre???



Sylvia Likens var en yndig, ung pige på 15-16 år, der burde have haft et godt liv med mennesker, der holdt af hende. I stedet for er hun blevet et symbol for børnemishandling, når den er allerværst. Det skete i 1965, men sagen er ikke blevet glemt og regnes stadig for det værste eksempel på brutal - og totalt grundløs - mishandling af et barn.


Da Sylvia og hendes handicappede søster, Jenny, blev efterladt hos den fattige, pille-misbrugende, 37-årige Gertrude Baniszewski med de syv børn, så kunne deres forældre næppe have forudset, hvad døtrene skulle udsættes for. De arbejdede i et cirkus og rejste derfor meget, hvilket også betød, at kontakten mellem dem og pigerne glippede. Sylvia og hendes søster måtte klare sig selv, og det var vanskeligt, fordi deres plejemor åbenbart straks fattede modvilje imod dem og mishandlede dem brutalt. Noget, hun tilmed fik hjælp til af sine børn samt naboer: Sylvia blev boksebold for en gruppe mennesker uden en fornuftig grund til mishandlingerne.

Begge piger blev generet, men formentlig på grund af Jennys handicap efter polio gik det mest ud over Sylvia, der blev udsat for noget, der kun kan kaldes tortur. Disse forfærdelige forhold blev først opdaget, da hun døde af mishandlingerne, og Gertrude samt flere af hendes børn og naboer, der havde deltaget i mishandlingen, blev anklaget og derpå dømt.



Den kønne, unge Sylvia med det søde, åbne ansigt var blevet forvandlet til et udsultet skelet med dybe sår og forskellige typer mærker efter mishandlingen rundt omkring på kroppen. Hvorfor? Ifølge Gertrude Baniszewski var der ikke rigtig nogen grund, og hun stillede sig også uforstående over for sine egne handlinger.


Hendes forsvar blev derved sindssyge i gerningsøjeblikket, og det må være blevet taget for gode varer, for hun fik en dom på kun 20 år, hvilket her og nu forekommer mig besynderligt.
Det mest besynderlige er dog, at hverken Sylvia eller Jenny meldte mishandlingerne eller søgte hjælp hos myndighederne. Den eneste forklaring er formentlig, at de følte sig helt alene i verden og ikke turde gøre noget, fordi de i forvejen manglede tiltro til dem, hvis job det var at hjælpe dem ....








Engle


At Satan oprindelig var lysenglen Lucifer, og at han fik navn før højt rangerende engle som Mikael, Gabriel, Raphael og Uriel er egentlig ret besynderligt. Sidstnævnte engle-kvartet starter som en del af en grå masse af navnløse engle, men ender som Guds fire-mands-korps af "livvagter", der står rundt om hans trone. En flot karriere må man sige ...


Hvis mennesker blev hjemsøgt af dæmoner eller andre væsener af samme skuffe, så kunne de påkalde denne kvartet af ærkeengle til hjælp, selv om de kirkens mænd ikke var alt for begejstrede for det. (Hvad denne modvilje skyldes, ved jeg ikke, men jeg vil gætte på, at det kan være blevet set som en tilsidesættelse af Guds hjælp).


Når vi forestiller os engle, så er det nok billedet fra Jakobs drøm, der melder sig: han så engleflokke på en stige, der gik fra jorden til langt op i himlen. Måske det er det, der har givet anledning til den tro på engle som afdøde mennesker, der stammer fra 1700-tallet. Således hævdede Swedenborg, at engle var mennesker som os, men afdøde, der var avanceret til englestaturs: vær et godt menneske på jorden og bliv en engel i himlen ....


Denne forestilling er sammen med ideen om en himmelsk kompensation også meget populær i litteraturen, og man tænker uvikårligt på H.C. Andersens eventyr "Englen".  Her fortæller den engel, der henter den lille, døde dreng, at den selv var som ham og var handicappet, da den levede på jorden, men nu har fået vinger, der bærer den overalt. Før kunne den ikke gå, men nu kan de flyve.
En meget smuk og rørende forestilling, men helt uden teologisk belæg.