tirsdag den 15. september 2020

Kameraet, der så begivenheder og skæbner

Amerikaneren Margaret Bourke-White (1904 –1971) var den første kvindelige fotojournalist, der havde evnen til at få indpas steder, hvor mænd åbenbart ikke fik adgang. F.eks. fik hun lov til at tage billeder af russisk industri under Sovjets femårsplan. Inden da havde hun udmærket sig som den første kvindelige doku-fotograf, og hendes billeder fra Anden Verdenskrig var vidt berømte. Det gjaldt også hendes fotos af socialt udsatte grupper som f.eks.  "World's Highest Standard of Living"-billedet og andre fotografier fra Depressionens tid i Syden.
Kontrasten mellem de fattige sorte, der står i kø foran en plakat med en hvid, glad, smilende og velnæret middelklasse-familie er et stærkt indlæg, der står sig som et socialt udsagn den dag i dag. Dette billede blev senere basis for Curtis Mayfield's album fra 1975, "There's No Place Like America Today". Margaret Bourke-White var i tre år gift med den meget produktive sydstatsforfatter Erskine Caldwell, der bl.a. skrev de berømte bøger "Guds lille ager" og "Tobaksvejen". Selv om ægteskabet altså ikke holdt, samarbejdede de om en bog om forholdene i Syden under Depressionen, "You Have Seen Their Faces" (1937).

Hun var tiknyttet Life Magazine gennem flere år, og kun sygdom (Parkinson) fik hende til at trække sig fra arbejdet som foto-journalist i 1969. Inden da havde hun haft utrolige oplevelser som den første kvindelige krigskorrespondent, bl.a. i Sovjetunionen. Faktisk var hun den første kvinde, der fik lov til at arbejde som krigskorrespondent i kampzoner. Således var hun i Moskva, da Tyskland brød sin ikke-angrebspagt og invaderede Rusland. Her fotograferede hun iøvrigt også Stalin, bl.a. med et smil.

Også dette billede af Gandhi er berømt, og man kan sige, at hun havde en særlig evne til at være dér, hvor der skete store og dramatiske sociale forandringer, men hun havde også øje for andre emner og situationer, som hun mente burde dokumenteres. Kort sagt, hun var en stor og samvittighedsfuld dokumentarist af alt muligt, der rørte sig i tiden.


https://www.buzzfeednews.com/article/gabrielsanchez/margaret-bourke-white-photography

https://www.google.com/search?q=most%20famous%20margaret%20bourke%20white%20photos&tbm=isch&hl=en&sa=X&ved=0CCMQrNwCKABqFwoTCJCx3ofr6usCFQAAAAAdAAAAABAQ&biw=1263&bih=882 

 

 

 

Dræbt af plastik

Sikkert rigtig nok, men kranier bør nu helst blive siddende dér, hvor de oprindelig er blevet placeret af naturen. Hvad plastik angår, så har vi endnu engang skabt et problem af den alvorlige slags for alle levende skabninger på denne planet. Det er især foruroligende, hvad der sker med havene: "Intet mindre end 8 millioner ton plastik ender i havene hvert år. Det svarer til, at en skraldevogn tømmer sin last ud i havet hvert minut. Hvis denne tendens fortsætter, vurderer FN, at der i 2050 vil være mere plastik end fisk i verdenshavene. Plastik kan nemlig overleve i vand i flere hundrede år. Den nedbrydes langsomt til mindre dele og gør havet til en giftig plastiksuppedas." 

Det er meget tragisk, at det er kommet så vidt med noget, der aldrig burde have været et problem. Vi har da sikkert hørt advarende røster, men ikke som en råben, nej, snarere som en mumlen, der ikke rigtig er blevet hørt eller er blevet taget alvorligt. Her må man sige, at vi desværre har en utrolig evne til ikke at høre det, der gør tingene besværlige for os. Advarsler - både af helbredsmæssig, politisk og miljømæssig art - overhøres alt for ofte, fordi vi er mere optaget af det, der kan give os glæde her og nu, og som ikke kræver andet af os end en deltagelse, som vi ser som en nydelse. Kort sagt, vi er utrolig overfladiske, og det svier til os ....


https://envs.au.dk/faglige-omraader/miljoefarlige-stoffer/olie-og-plast-i-havet/

 

https://faktalink.dk/plastforurening-havet 

 

 

 

mandag den 14. september 2020

Onan - når sæden spildes

 

Dette ligner et ordinært kærligheds-sceneri med en forførerisk kvinde og en let-at-forføre-mand, men selv om det første er rigtigt, så er det sidste forkert. Manden er ikke engang nysgerrig eller "ude på noget", bortset fra at slippe afsted med dyden i behold. Scenen refererer til Første Mosebog fra Det Gamle Testamente, 38:8–10, og det erotisk ladede billede handler om Onan, der blev beordret til at gå i seng med sin afdøde brors kone for at give han afkom. Nu ved vi jo, at de gamle Bibel-gutter gik meget op i slægtens bevarelse, hvilket jo altså kræver, at der bliver avlet børn (og helst drenge). Man må sige, at de havde en meget jordnær opfattelse af det, vi senere har talt om som romantik, og de vidste udmærket, at børn skabes af sæd. Ægget tror jeg ikke, de havde noget begreb om, men sæden fik nærmest status som noget helligt, der derfor ikke måtte gå til spilde.


Onan havde dog sine egne ideer, og det med at avle børn med sin svigerinde huede ham ikke, for så ville disse eventuelle børn jo ikke regnes for hans, men hans brors. Hvad gjorde han så, for at komme ud af kniben? Jo, han opfandt (?) det afbrudte samleje, idet han afleverede sin sæd uden for svigerindens vagina. Genialt, eller hva'? Nej, ikke ifølge de gamle Bibel-folk, for ved at trække sig tilbage, men udgyde sæden, spildte han jo disse "hellige dråber", og det var ifølge deres begreber en alvorlig forsyndelse imod Jahve. 


                        Gamle Jahve var lidt speciel, men ham skulle man ikke lægge sig ud med 

I Det Gamle Testamente er omskæring af drengebørn først og fremmest et tegn på pagten mellem Jahve og det udvalgte folk - dvs. jøderne - og i Første Mosebog, kapitel 17,11-13, befaler Jahve Abraham at sørge for, at alle mænd og drenge i hans nærmeste hus omskære. Desuden skal omskærelse otte dage efter fødslen nu være en fast tradition for alle hans efterkommere. Ikke nok med det, men en uomskåret mand skal dræbes (17,14). Uomskårne mænd fra andre folkeslag hånes eller forfølges.

Jahve er jo altså en meget streng gud, og på et tidspunkt anngriber han Moses (Anden Mosebog, 4) midt om natten. Situationen reddes imidlertid af Sippora, der er gift med Moses, for hun omskærer egenhændigt deres søn med en flintekniv (!!!!!!) og berører enten sin mands eller sin søns kønsdele med den blodige forhud med ordene "Du er min blodbrudgom" (4,25). Hvad det går ud på, er der vist ingen, der ved, men det behager altså den vrede Jahve, så han alligevel ikke gør Moses fortræd. Alt i alt en ret forbløffende fortælling, men dem er Biblen jo altså fuld af, ikke mindst når det gælder forhuder, omskæring og hellige pagter ....

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





Tiggeri

Nå ja, fattigdom er vel relativ, og hvis dette ikke bare er vestlig bagvaskelse af hæderlige, kinesiske tiggere eller gadehandlere, så er det i hvert fald temmelig sært, for det bryder unægtelig med, hvad man i vores del af verden forestiller sig ved fattigdom. De tiggere, jeg er stødt på her i landet sidder eller står normalt uden for fødevarekæder som IRMA, Menu, Føtex, Aldi eller lignende, men vist ikke så tit NETTO. Ved de, at der ikke vanker noget ved lavpris-butikker og holder sig derfor væk, eller er de direkte blevet bedt om at forsvinde? Jeg ved det ikke, men billedet af den kinesiske tigger og hendes mobiltelefon med den direkte forbindelse til en "tigger-bankkonto" fik mig til at spekulere over mulige forklaringer.
Det lyder måske ikke særlig godt, men bør alligevel belønnes, for det kan være hans eneste kilde til en indkomst, der jo næppe er stor ....

I øvrigt er jeg en af dem, der ofte giver til tiggere, ligesom jeg også en gang imellem køber "Hus Forbi", og hvorfor gør jeg nu det? Tjaaahhh, det skyldes bl.a., at jeg ikke kan lide at se andre mennesker ydmyge sig ved at stå dér, time efter time, for småpenge. Jeg ville ønske, at de havde andre muligheder, men tager for givet, at de kun gør det, fordi der ikke er andet, de kan gøre. At man kan blive snydt af tiggere er der ingen tvivl om, men hva' pokker, når begge parter kender til denne mulighed, så føles det mere som en form for "dans" end som et overgreb eller nedværdigelse: man "danser vals eller måske snarere tango" med en person, som man ellers ikke kender eller omgås socialt ....
 
 


Når man bliver bange for sin egen skygge - eller noget, der ligner

Det dér med at blive forskrækket, fordi man pludselig løber ind i noget, der LIGNER noget farligt, kender vi vel alle sammen. Fantasien lægger til, hvor den burde holde igen, for det er nu engang dens måde at arbejde på: giv personen tanker og følelser, vedkommende ikke havde før, så de kan blive sat i alarmberedskab samt tænke og føle endnu mere. Lille mis her har formentlig ikke rigtig nogen erfaring med spejle, så hvis ikke den genkender sit spejlbillede - eller bare sit udseende som kat -  så er det klart, at den bliver bange og straks stiller sig i forsvarsposition.  


At have et godt forhold til sit spejlbillede er ikke altid nemt, og man kan ofte føle en stærk mistro til spejle, der fortæller grumme sandheder. At møde en skikkelse, der er som en klon af én selv uventede steder, ville også være særdeles skræmmende. Kun de færreste kan udholde at se deres jeg forbundet med f.eks. mørke korridorer, dybe kløfter, swimmingpools eller lignende, der har betyder død og lemlæstelse for andre. Dér vil man helst ikke være, hverken som person eller skygge, hvis man da ikke selv er vandret derhen og har styr på, hvad der sker.


Ja, spejle er ikke, hvad de har været, og der kan være tilfælde, hvor man ikke genkender - eller vedkender sig - sit spejlbillede. Ens selvforståelse er en snydepels, for inderst inde er man nok stadig den, man var engang, eller hva'?


Ingen er så uskyldig som kvinden eller manden i spejlet, for det er ikke hendes eller hans skyld, at man har dummet sig den ene gang efter den anden. Spejlbilleder er dog ikke særlig loyale med hensyn til de dumheder, man helst vil glemme. Når man møder sit eget blik i spejlet, så skal man være ualmindelig hårdfør for ikke at fornemme, at den, der ser tilbage på én, ved alt om ens forsyndelser. Måske det er derfor, det ville være så skræmmende at møde sig selv i den mørke korridor?

Uha, dette er lige til et mareridt eller 27

Lille mis bør ikke skamme sig over at blive bange for sit spejlbillede, for den person, den ser i spejlet, er sikkert også meget farlig for katte. Den erkender næppe faren på et højere plan, men jeg'et har altså en kedelig tendens til at føre alle - både dyr og mennesker - på gale veje ....
 
 
 
 


Super-nært forhold til kæledyret

Sådan set ret hyggeligt, meeen ..... Ja, her tror jeg nu nok, at jeg ville trække grænsen, selv om det da er smigrende, at kattene er så glade for deres menneske, at de ikke slipper ham af syne, ligegyldigt hvad han foretager sig. Da jeg engang passede en vens kat, skete det tit, at jeg vågnede op til en "snurren" og "brummen", jeg ikke var vant til. Noget, der skyldtes, at katten fandt det hyggeligt at dele pude med mig. Mægtig smigrende, men ikke særlg godt, da det kære dyr altså forstyrrede min nattesøvn ....


Afgjort alt for meget nærkontakt!

Når man taler om "nære forhold", så mener man selvfølgelig ikke altid noget fysisk. Godt for på det punkt er der og bør der være grænser, og de skal overholdes. Om en hund føler sig misbrugt som terapihund kommer vel an på omstændighederne. For det første forstår den jo ikke alt, der siges, (selv om det somme tider kan virke sådan), og den forventes heller ikke at stille med råd og dåd. Nej, i det sammenhæng er den ikke andet end et par tålmodige ører og venlige øjne, men det kan være meget værd for den, der møder den.
 

En venlig sjæl med eller uden fire ben kan udvirke underværker for folk, der trænger til medfølelse og opmuntring, men vi skal ikke forlange mere af dyr, end det er godt for dem at give os. 
 
  

lørdag den 12. september 2020

Pige-/drengebaby - eller en abort?

Denne tragedie er lige til et permanent Else-raserianfald!!!! Sikke noget svineri - og så er det ikke engang usædvanligt, for det foregår mange steder rundt omkring i verden og også i Danmark, hvor alle kan få en abort, hvis de ønsker det. At det så måske slet ikke er kvinderne, men deres mand eller nærmeste familie, der ønsker det, er en anden sag ....
Hvor familienavnets bevarelse er det vigtigste, kan valget for familien være let, for på det område er kvindens slægtsnavn mange steder uden nogen særlig betydning. Hun opfattes i adskillige kulturer som en biting, en form for vedhæng til sin mand, selv om det faktisk er hende, der fører både hans og sin egen biologisk definerede slægt videre: man ved, hvem moderen er, men ikke altid, hvem faderen er ....
 
 
Et bedårende, lille barn, der - bedømt ud fra kysen - formentlig er en pige. Den fine barnevogn kunne tyde på, at hun er vokset op i en velhavende eller i hvert fald ikke fattig familie for en menneskealder siden. Glimrende - sådan skal det være!!! Ja, men det er det bare ikke altid, og en abort kan blive valgt som løsning på en social situation, der truer hele familiens liv. Man kunne indvende, at babyen kunne bortadopteres til en familie, der ikke selv kan få børn, men den mulighed fravælges måske, fordi man frygter, at barnet ikke får det godt hos fremmede.
OK, så langt så godt, og også OK med de aborter, der vælges, fordi familien simpelthen ikke ønsker børn. Det rammer én i ens sentimentale hjerte, men sådan er det bare, og også hér er abort bedre end f.eks. mord på nyfødte. Dér står jeg af, for det er der ingen mening i, når nu vi har andre muligheder. 


En kendsgerning, men sådan set ikke noget afgørende for, hvem der skal leve eller dø i fødsels-spillet, så længe mændene sidder på samfundsmagten. Som det viser sig i sagen med de fire tvungne aborter af pige-fostre, så har vore nye muligheder vedrørende kønsbestemmelse og abort skabt en helt ny situation. Så længe mænd rangerer højere end kvinder, vil der formentlig være en overvægt af vragede pige-fostre, men det giver nu også kvinderne en mulighed for at vælge og vrage, som de ikke har haft før. Kønskampen har raset i århundreder via juridiske spidsfindigheder, religiøse forestillinger og forældede sædvaner, men den er ikke afgjort endnu. Kvinder kan også foretrække abort, hvis barnets køn forekommer dem "forkert".
 

Helt nye muligheder, hvoraf nogle faktisk er problematiske og også ret ubehagelige ....