mandag den 14. september 2020

Tiggeri

Nå ja, fattigdom er vel relativ, og hvis dette ikke bare er vestlig bagvaskelse af hæderlige, kinesiske tiggere eller gadehandlere, så er det i hvert fald temmelig sært, for det bryder unægtelig med, hvad man i vores del af verden forestiller sig ved fattigdom. De tiggere, jeg er stødt på her i landet sidder eller står normalt uden for fødevarekæder som IRMA, Menu, Føtex, Aldi eller lignende, men vist ikke så tit NETTO. Ved de, at der ikke vanker noget ved lavpris-butikker og holder sig derfor væk, eller er de direkte blevet bedt om at forsvinde? Jeg ved det ikke, men billedet af den kinesiske tigger og hendes mobiltelefon med den direkte forbindelse til en "tigger-bankkonto" fik mig til at spekulere over mulige forklaringer.
Det lyder måske ikke særlig godt, men bør alligevel belønnes, for det kan være hans eneste kilde til en indkomst, der jo næppe er stor ....

I øvrigt er jeg en af dem, der ofte giver til tiggere, ligesom jeg også en gang imellem køber "Hus Forbi", og hvorfor gør jeg nu det? Tjaaahhh, det skyldes bl.a., at jeg ikke kan lide at se andre mennesker ydmyge sig ved at stå dér, time efter time, for småpenge. Jeg ville ønske, at de havde andre muligheder, men tager for givet, at de kun gør det, fordi der ikke er andet, de kan gøre. At man kan blive snydt af tiggere er der ingen tvivl om, men hva' pokker, når begge parter kender til denne mulighed, så føles det mere som en form for "dans" end som et overgreb eller nedværdigelse: man "danser vals eller måske snarere tango" med en person, som man ellers ikke kender eller omgås socialt ....
 
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar