Guldhornene var to horn fra jernalderen, der begge blev fundet på en mark ved Gallehus nær Møgeltønder i Slesvig, men ikke samtidig. De blev et dansk nationalsymbol i 1800-tallet, og som sådanne blev de en vigtig del af den danske nationalromantik. Derfor var der stor sorg, da de blev stjålet og omsmeltet i 1802. I dag har vi kun kopier af dem efter datidige tegninger, der dog senere er blevet revideret og nu formentlig er mere korrekte.Tvivlen vil dog nok altid være der, for man kan jo ikke spørge den kunstner, der oprindelig skabte dem, og sådan er det med de allerfleste minder fra fortiden. Historien opgøres måske nok i konger, krige og idehistoriske udviklinger, men det gør ikke disse anonyme menneskers bedrifter mindre. Der kan være tale om stor kunst eller beundringsværdige apparater, men deres skabere er og bliver anonyme. De forsvinder i folke-havet, men altså ikke uden at sætte sig vigtige spor ....
Hvordan lever disse anonyme menneskers faglige bedrifter så videre? Tjah, beviserne kan f.eks. findes på en mark, som det skete med guldhornene, men der er også billeder af flere af tingene Her har vi f.eks. en hjulplov, der er gengivet på et kalkmaleri i Hald Kirke. Denne plov var på sin vis genial - og meget, meget gammel. Faktisk mener man, at den går helt tilbage til sådan ca. år 200 efter Kristi fødsel, men den kan være endnu ældre. Lige fra begyndelsen - og op igennem århundrederne - spillede den en stor rolle for landbruget, da den kunne vende jorden. Derfor blev den den mest anvendte plovtype frem til samme tid, som guldhornene blev fundet.
Vikingskibene kender man fra vikingernes "bedrifter" udenlands, men hvem skabte dem??? Netop sådan noget som skibsbygning viser en utrolig snilde, der burde have bevaret skabernes navne for eftertiden, men det er altså ikke sket. Det samme gælder arkitektur, men inden for det område har vi dog navne på nogle af de store bygmestre.Uha-da-da, hele fem henrettede konger på rad og række! Jeg ved ikke, hvem de hængte er, eller hvorfor de blev henrettet, men jeg er nu også mere interesseret i stigen og galgerne. Fremstillingen af dem må have krævet en vis ekspertise, og hvem havde det? Snedkere? Højst sandsynligt, men hvem fandt dog på at bygge den første stige: to lige bjælker, der krydses af et vist antal trin - genialt, også for os i nutiden!!!
Smedekunst, der skal leve op til husmoderens forventninger til det værktøj, hun skal bruge i sin daglige dont. Det må have krævet samarbejde samt en stor husmor-ekspertise for at lykkes.
Køkkenredskaber, der er beregnet til kvindens arbejdsplads, køkkenet. Hver og et af disse redskaber har bygget på erfaringer, som kvinder har gjort og derpå videregivet til forskellige fagmænd. Alle sammen - både husmødre og fagmænd - var anonyme, men derfor eksisterede de alligevel, hvilket deres remedier er beviser på.
http://www.kulturarv.dk/1001fortaellinger/da_DK/vimose
Ingen kommentarer:
Send en kommentar