torsdag den 17. september 2020

Lige til a spise ....


Jeg ved ikke, hvem denne unge dame er, men hun opfylder de gældende skønhedsidealer for kvinder i vor tid, så næste skridt bliver vel at opfatte hende som en lækkerbidsken. Det gør hun tilsyneladende også selv, og det interessante er, at den synsvinkel forventes af kvinder: er jeg lækker, eller er jeg ikke lækker, og hvis ikke, så graver jeg mig ned, for så er jeg mislykket!!! Nogle mandlige skuespillere og modeller lever også af deres ydre, men hvis de er "alt for" smukke, så begynder det på et vist tidspunkt at tælle baglæns. Man anlægger en ironisk distance til dem, som der slet ikke er med kvinder, der bare ikke kan blive for smukke og lækre.


Mange vil opfatte denne fyr som bøsse, hvad han ikke nødvendigvis er, bare fordi han gør sig lækker på et fotografi. Jeg aner ikke, hvem han er, men han viser sig afgjort frem på en "piget" måde: kvinder kan være nedringede helt ned til navlen - og måske endda endnu længere - men det accepteres ikke på samme måde med mænd, selv om de måske har god grund til at være stolte af deres biceps. 


Da han blev Mr. Universe, var han muskuløs og sikkert også veltrænet, hvis man skal bedømme ham ud fra det indsatte fotografi af ham i hans velmagtsdage, men nu er han så sandelig gammel. Sådan går det med os alle, hvis vi da holder længe nok, men det ses og erkendes mere i forhold til mennesker, der har levet af deres udseende. På det punkt kan omgivelserne være ret nådesløse og forlange, at de forhenværende skønheder holder sig evigt unge og smukke. 

Det gjaldt f.eks. den kønne og sprælske skuespiller Carrie Fisher, der ikke havde været i offentlighedens søgelys et stykke tid. Da hun dukkede op igen (vist nok kort før sin død i 2016), chokerede det en masse dumme mennesker, at hun ikke længere lignede sit ungdommelige jeg, men nu var en midaldrende, men dog ganske nydelig kvinde. På det tidspunkt var hun vel sagtens i 50'erne, men der var hånlige bemærkninger om hendes forandrede ydre fra folk, der forventede, at hun lignede én i tyverne. Jeg vil ikke sige, det er umuligt, for nogle holder sig fantastisk godt, men det skal nu ikke være et krav, hverken til mænd eller kvinder, og livet handler altså også om andet ....

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar