En-hedu-Ana
Ingen næse og ingen mund, men et meget intenst blik, der møder vort over et tidsrum på 4.500 år. Som den højst rangerende, mesopotamiske præstinde var Enheduana ikke bare sit folks vigtigste religiøse skikkelse, men også verdens første kendte forfatter. Hendes navn er nemlig knyttet til hendes skrevne, efterladte værker. Dermed ikke være sagt, at der ikke findes andre forfattere endnu længere tilbage, for det gør der sikkert, men de har kun leveret navnløse og formentlig mundtlige fortællinger, så de er forsvundet som personer, selv om deres værker lever videre. Enheduana, der anerkendes som en stor forfatter af litteraturfolk den dag i dag, er desværre blevet ramt af den "usynliggørelse", der er så typisk, når det gælder store, historiske personligheder af kvindekøn. Hun burde helt sikkert også være alment kendt i nutiden, men det er ikke tilfældet. Dem, der har kendt hende og hendes værker i vor tid, har nok gjort det, der har været en del af usynliggørelsen: de, har set hende som "kvindelig forfatter", når hun rent faktisk burde ses om en forfatter, der er kvinde. Kønnet bør ikke skubbe kunstnere, politikere eller f.eks. forfattere over i en usynliggjort parallel-gruppe til de mænd, der automatisk er kommet til at tegne disse personligheder.
De fleste af verdenshistoriens tidlige fortællinger har været fantasier om guder og helte/heltinder, så dem, der har forfattet dem, regnes
ikke umiddelbart for forfattere, men for religiøse figurer, ja, måske endda profeter for deres tro. Det ses f.eks. i de skrifter, der kendes som Biblen. Grænserne
mellem religion og fantasi må have været meget flydende langt op i tiden, men det har givet os nogle interessante præ-bibelske værker som f.eks. det, der handler om halvguden Gilgamesh, der angiveligt levede ret kort tid efter Syndfloden. Han blev bl.a. æret for at have fået gravet de brønde, der skabte oaser, foruden genoprettelsen af religiøse samlingssteder. Alt sammen mægtig interessant i et flot værk, men uden nogen angivelse af, HVEM der skabte eposset om sagnhelten. Mange litteraturfolk siger ganske vist, at dette er verdens første litterære værk, men der mangler altså et forfatternavn, så det er ikke tilfældet. Desuden er Gilgamesh-værket ikke helt så gammelt som dem, vi ved, at Enheduana skabte. Hvis ikke vi finder nogen endnu længere tilbage, så er og bliver hun den første forfatter.
Enheduanas rolle som en historisk person med en stor personlig, religiøs og politisk indflydelse er bl.a. bekræftet ved fundet af et af hendes segl, (der ses ovenfor). Hun fungere som ypperstepræstinde i mere end 40 år, og selv om hun på et tidspunkt blev fordrevet fra sit hjemland, så genvandt hun sin position og vendte tilbage til sit embede.En af de ting, der gør hende så interessant er, at ved siden af sine hymner til Inanna, skrev hun også meget personlige digte om sit eget liv og den verden, hun levede i. To af disse er blevet oversat (ord for ord, og altså ikke gendigtet) af Betty De Shing Meador:
Temple Hymn 7:
The Kesh Temple of Ninhursag The Lofty
high-lying Kesh
in all heaven and earth you are the form-shaping place
spreading fear like a great poisonous snake
O Lady of the Mountains Ninhursag’s house
built on a terrifying site
O Kesh like holy Aratta
inside is a womb dark and deep
your outside towers over all
imposing one
great lion of the wildlands stalking the high plains
great mountain
incantations fixed you in place
inside the light is dim
even moonlight (Nanna’s light) does not enter
only Nintur Lady Birth
makes it beautiful
O house of Kesh
the brick of birthgiving
your temple tower adorned with a lapis lazuli crown
your princess
Princess of Silence
unfailing great Lady of Heaven
when she speaks heaven shakes
open-mouthed she roars
Aruru sister of Enlil
O house of Kesh
has built this house on your radiant site
and placed her seat upon your dais
Temple Hymn 26:
The Zabalam Temple Of Inanna
O house wrapped in beams of light
wearing shining stone jewels wakening great awe
sanctuary of pure Inanna
(where) divine powers the true me spread wide
Zabalam
shrine of the shining mountain
shrine that welcomes the morning light
she makes resound with desire
the Holy Woman grounds your hallowed chamber
with desire
your queen Inanna of the sheepfold
that singular woman
the unique one
who speaks hateful words to the wicked
who moves among the bright shining things
who goes against rebel lands
and at twilight makes the firmament beautiful
all on her own
great daughter of Suen
pure Inanna
O house of Zabalam
has built this house on your radiant site
and placed her seat upon your dais
Kvinder har haft en utrolig tendens til at lade sig opsluge af og usynliggøre i historien. Ikke desto mindre var de det, og de udfyldte en betydningsfuld samfundsrolle, der gik langt ud over "Kinder, Küche, Kirche"-ideologien. Det er, som om de er blevet opslugt af det køn, der har taget magten, og det giver et skævt og forløjet billede af historiens gang, der indvirker på kvindens stilling den dag i dag.
https://www.arcgis.com/apps/MapJournal/index.html?appid=18277b7bfb394c48b77e6308a09259fc
https://www.researchgate.net/publication/333731596_Enheduanna_ancient_religious_leader_and_poetess
Wikipedia