lørdag den 20. august 2022

Jaloux og/eller misundelig?

 

 

Hvis øjne kunne dræbe ....

Personligt har jeg ikke svært ved at forstå jalousi, for det kan jo ikke nægtes, at man mister meget, hvis ens hjertenskær foretrækker en anden. På længere sigt er det måske godt at blive fri for en fyr, der ikke deler ens kærlighed, men her og nu er det som et dolkestød i hjertet. Man sørger og græmmer sig .... 

Under andre omstændigheder er denne specifikke hund og kat måske gode venner, men når det gælder deres menneskers kærlighed, så træder jungle-loven i kraft for mange kæledyr: poterne væk fra MIT MENNESKE!!!! Fra kærtegn og hygge er vejen da heller ikke så lang til guf og daglig pleje: hvem får mest, og hvordan rager jeg endnu mere til mig? Hvis mennesket foretrækker katten, så virker det som et alarmsignal på hunden - og omvendt.

Her bevæger vi os over i noget beslægtet, men dog ikke identisk med jalousi, nemlig MISUNDELSE! Sophia Loren, der jo selv har haft god gavn af sine velformede, yppige former, har senere sagt, at hun skam ikke var misundelig på kollegaen, Jayne Mansfield, men at hun frygtede, at hendes babser ville undslippe den lave udskæring og vække skandale. Hendes blik forekommer mig dog i høj grad at udtrykke noget andet, nemlig et "hva' pokker, hendes er jo større end mine!!!" Hvis jeg har ret, så er der der tale om ren og skær misundelse. Her må man så huske på, at for disse divaer drejer det sig ikke bare om attributter med et privat værdisæt, men om aktiver inden for deres fag: jo større og flottere, desto flere dollars i kassen ....


Ham med øksen har måske slet ikke de kvalifikationer, der ville kunne skaffe ham adgang til den karriere som ham oppe på stigen har opnået, men så trøster det jo at få ham pillet ned, ikke? En Fandens til grim tankegang, men forståelig ud fra det, vi ved om jalousi. Intet undskylder dog forsøgene på at pille den succesfulde ned "bare for at gøre det". Hvis ham på stigen havde stjålet sin succes fra ham med øksen ville det kunne vække alle mulige mere eller mindre forståelige følelser, men det skulle være virkelig groft for at nedpilningen skulle kunne undskyldes.


Ja, desværre er der mange, der føler sig angrebet, hvis andre opnår noget, der gør dem glad. Jeg har selv oplevet en såkaldt venindes misundelse, da jeg - glad og velfornøjet - fortalte om noget, jeg havde opnået. Dette var ikke inden for hendes felt eller på nogen måde noget, hun kunne forvente, men alligevel satte det gang i en strøm af misundelse, der virkelig kom bag på mig. Man kunne jo tro, at en mangeårig veninde ville blive glad på ens vegne, men nej, det gjorde hun ikke, og episoden blev en øjenåbner for mig: det med at "dele ens glæde" er noget pladder, hvis man omgås misundelige mennesker, for det trigger deres vrede, hvor det burde gøre dem glade på ens vegne .... 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar