torsdag den 24. oktober 2019

Sprog med tidsler?






Denne plakat indikerer, at hvis man bruger ord som en sømand, dvs. bander og svovler, så har man et problem. Det er da muligt, at bandeord ikke er velsete i de såkaldt finere kredse, men jeg mener nu, at de mange gange er nødvendige for at formidle et budskab, der ikke fremgår af ord alene. Gode bandeord signalerer, at man sørme mener det, man siger - øhhh, bander - og at det skal tages alvorligt. Selv har jeg et helt arsenal af "slemme, grimme" og først og fremmest meget personlige bandeord, som jeg enten slynger ud eller hvisler frem, som situationen nu er til det.
Som regel er disse ord reserveret til stunder i enrum, men det sker, at de tiltvinger sig adgang til min almindelige hverdag, og det kan måske være lidt barskt for personer, der ikke kender mig og mine vaner. Jeg undskylder det dog sjældent, og er derfor glad for at se, at andre har et lige så afslappet forhold til de "slemme ord" som jeg selv:

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/band-loes-helvede-du-faar-det-bedre-af-det-mener-forfatter?cid=newsletter_nb_kultur-daglig_20191024145840


Ingen kommentarer:

Send en kommentar