torsdag den 7. november 2019

Det uønskede køn



Da jeg hørte om denne episode, hvor en hund fandt en nyfødt baby i en skraldespand, så tænkte jeg straks: det er en pige, og det viste sig hurtigt, at jeg havde ret. Visse steder og i visse kulturer er piger uønskede eller i hvert fald ikke så velkomne som drenge, for de føles som en byrde for familien.
Jeg læste engang om en mand, der var vred over, at hans kone kun havde født døtre, for "at opfostre piger er som at gøde en anden mands have". Pigers fremtid i disse kulturer er jo nemlig lig med den slagne vej for hunkønnet = født, gift og mor, men uden anden samfundsværdi, for de får ingen uddannelse og kan ikke på egen hånd tjene penge til familien. At det er dem, der er den egentlige lim i samfundet samt slægten, overser - eller bortforklarer - man ...
Forøvrigt har vi for kort tid siden haft en grim sag her i landet, som jeg kunne forestille mig, hang sammen med disse forestillinger om kønnenes forskellige værdi: en indvandrerkvinde, der ikke taler dansk, og som ikke er dansk statsborger, blev gravid, men forsøgte at opnå en abort, vist nok i sit hjemland. På det tidspunkt var hun langt fremme i graviditeten, og hvad hun end gjorde, så mislykkedes det.
Da hun kom tilbage til Danmark, fødte hun, men barnet døde efter indlæggelse på hospitalet, da det var knap to måneder gammel. Det viser sig nu, at det blev myrdet af sine forældre, idet faderen bl.a. klemte så hårdt om brystkassen, at han brækkede et par af den lilles ribben. - Barnets køn? Det var "selvfølgelig" en pige ....

Endnu et tilfælde af en kasseret baby: https://www.express.co.uk/news/world/944043/Baby-newborn-ants-eaten-South-Africa-drain-miracle-rescue
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar