tirsdag den 10. december 2019

Den frustrerede kunstner




Dette billede, "The Red Vineyards near Arles" (1888), er et oljemaleri af Vincent Van Gogh. Man mener, at det er det eneste billede, som det lykkedes ham at sælge i sin levetid. Noget, der kun kan undre os, for vi ved jo, hvor meget hans arbejder er vurderet til i vore dage: man skal virkelig have penge på lommen for at kunne få bare en lille tegning af denne kunstner .... 
Jeg har altid elsket hans billeder, fordi de har sjæl, og ikke kun fordi jeg i sin tid forelskede mig i Kirk Douglas, der spillede ham i en film om ham. Hans livshistorie, der var så præget af frustrationer, har dog sikkert hjulpet til med at holde interessen for hans kunst ved lige, for jeg kan levende forestille mig, hvad han har følt ved at blive afvist som kunstner. 




Når jeg ser hans tegning af den fint klædte mand fra fattiggården, så fornemmer jeg nogle af dennes personlige følelser: jeg ser en stolt mand, som det er gået tilbage for. Han forsøger at opretholde en facade og ikke vise sine frustrationer, men de er der, og det har Vincent fanget. Det er ikke gået ud over mandens ører, men det kunne det sikkert godt, for Vincent var nu engang Vincent ....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar