Mange kan være yndige, men ikke alle kan opnå næsten verdensberømmelse som sangere. Det skete imidlertid for den italienske operasanger Adelina Patti (1843-1919), der også var mægtig berømt for sit angiveligt meget hektiske privatliv. Noget, der forekommer mig ret tåbeligt, da hun såmænd ikke havde flere elskere eller ægtemænd end så mange andre, men det hun foretog sig privat blev kendt, fordi man så hende som en national ejendom: en person, hvis privatliv tilhørte offentligheden. Et problem, mange andre berømtheder både før og efter hende, har måttet leve med, medens de begræd tabet af deres liv som privatpersoner.
Ligesom Adelina var hendes forældre operasangere, og det gjaldt såmænd også hendes to søstre, Amelia og Carlotta, medens deres bror, Carlo Patti, blev violinist. Altså en meget musikalsk familie, men Adellina var den kendteste, og hendes ry har faktisk holdt sig helt op i vor tid, selv om det er så som så med kvaliteten af de grammofonindspilninger, man har af hende. Noget af hendes nutidige berømmelse bygger derfor nok på en "berømmelsens berømmelse": man ved, at hun var ovenud kendt, hvilket hun så er blevet berømt for. Desuden så man hendes også som en femmes fatale, hvilket var med til at skabe hendes ry.
En af Adelinas største og mest indsigtsfulde beundrere var komponisten Giuseppe Verdi (1813–1901), der ikke veg tilbage fra at kalde hende "den måske fineste sanger nogensinde med en fantastisk teknik". At hun også så godt ud gjorde hende perfekt til de mest populære operapartier, så der er ikke noget at sige til, at Verdi - samt publikum - var glade for hende.
Adelina var født i Madrid, da hendes ellers italienske forældre arbejdede i Spanien på det tidspunkt, hvor hun kom til verden som det yngste af børneflokken. Senere flyttede familien til USA, hvor de slog sig ned i New York, og hvor hendes svoger, musikeren og impressarioen Maurice Strakosch, underviste hende i sang og sangteknik. Bare 16 år gammel fik hun sin debut i titelrollen i Donizettis "Lucia di Lammermoor". To år efter fik hun en sådan succes i Covent Garden, at hun købte et hus og begyndte at bruge London som sin base for det, der bleve en sangmæssig erobring af Europa. Andre store succeser var f.eks. hendes optræden for ægteparret Lincoln, der lige havde mistet deres søn, der var død af tyfus. Europa, USA, men bl.a. også Rusland og Sydamerika lå for hendes fødder, hvilket nok også hang sammen med det pigede og ungdommelige udseende, der fulgte hende længe. På højden af sin karriere forlangte hun $5000 kontant i guld, før hun overhovedet åbnede munden. Desuden skulle hendes navn øverst og med større skrift på alle plakater. Betingelser, hun fik opfyldt, selv om der var dem, der protesterede imod hendes krav.
Scenebillede af Adelina Patti
Når hun var så pengegrisk skyldtes det bl.a., at hun havde mistet store summer i forbindelse med sin første skilsmisse, nemlig fra Henri de Roger de Cahusac, Marquess of Caux (1826–1889). Nummer to var en tidligere elsker, den franske tenor Ernesto Nicolini, og det ægteskab blev regnet for lykkeligt, men da hun blev slettet fra hans testamente, har det nok ikke været så godt alligevel. De blev dog ikke skilt, idet forholdet varede til hans død. Det tredie ægteskab var med en særdeles flot og meget yngre, svensk baron, Rolf Cederström (1870-1947), der gav hende den tilbedelse, hun havde brug for, men som gennemgik hendes liv og husholdning med en sparekniv, der ramte hendes livsstil. Efter hendes død giftede han sig med en ung kvinde, og de fik en datter, der som sin fars eneste arving også høstede den økonomiske frugt af hans ægteskab med verdensstjernen, Adelina Patti.
Det er blevet hævdet fra forskellig side, at hendes berømte affærer - i og uden for hendes tre ægteskaber - var med til at gøre hende til en scenemagnet. Sært nok synes den tankegang at følge alle berømtheder, ligegyldigt hvad der har skabt deres berømmelse. Man kan spekulere over hvorfor, men jeg har i hvert fald ikke noget svar, kun en undren ....
https://www.britannica.com/biography/Adelina-Patti
Wikipedia
Ingen kommentarer:
Send en kommentar