torsdag den 24. marts 2022

Ubegrundet mistro


Et "slemt" barn, der ikke - helt af sig selv - formår at sætte sig ind i den syge, voksne tankegang, der gør hende til mål for en pædofil? Sagen er dog den, at hun er et barn og slet ikke bør have ansvar for, hvad ækle pædofile personer tænker. Det samme gælder de kvinder, der advares imod at klæde sig "udfordrende". De får skylden for en andens tanker, følelser og fornemmelser, medens denne person indirekte undskyldes for sine misgerninger. Kort sagt: en forskydning af ansvaret og anklager, der ikke holder én meter, men som stadig bruges.

Ja, mistænkte findes i alle aldre, køn, former og racer, også som kæledyr, men dér er det nu som regel bare nuttet ....


Jeg har såmænd selv oplevet at blive behandlet som mistænkt for noget udefinerbart kriminelt, da jeg gik ind på en politistation for at aflevere et pas, jeg havde fundet, og det hele udviklede sig til en meget spøjs oplevelse, som jeg ikke glemmer med det første. Det, der skete var, at jeg havde købt en flot genbrugstaske, men da jeg kom hjem og gik den igennem, fandt jeg et pas, der nok har tilhørt den tidligere ejer. Som en god og absolut ansvarsbevidst borger startede jeg straks en søgning på nettet efter denne ukendte person, og da det ikke lykkedes mig at finde hende, gik jeg ned på den nærmeste politistation for at aflevere passet. Her blev jeg imidlertid mødt af en for mig at se uforklarlig mistro, der ærlig talt gjorde mig godt sur. Det var således tydeligt for mig, at min totalt sandfærdige gengivelse af begivenhedernes gang, blev set som yderst suspekt, og jeg forlod stationen med en meget dårlig smag i munden, der faktisk ikke har fortaget sig den dag i dag.

For mig at se minder mødet mellem patient og læge på mange måder om det, man som borger oplever, hvis man stilles over for en politibetjent som uskyldigt mistænkt. Der er - så at sige - ting og sager i luften, der dog ikke altid bliver til andet end antydninger. Man er totalt uskyldig, men atmosfæren kan pludselig blive ladet med mistro, som man tvinges til at forholde sig til. Noget, der kan være meget svært, for som mistænkt står man sørme også med bevisbyrden på en måske ret uspecificeret misgerning. "Bevisets stilling" er nemlig uudtalt, så man har egentlig ikke rigtig noget at tage stilling til, at tage op eller afvise. Faktisk GROVE LØJER .....  

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar