Rembrandt: "Dr. Nicolaes Tulps Anatomilektion"
For nogle kan tanken om en obduktion være meget skræmmende. Hvis den rammer én selv, ja, så er man jo allerede ved vejs ende - faktisk på den anden side af livets vej - og hvis det gælder en, man holder af, så føles det måske dybt krænkende at se vedkommende behandlet som et slagtedyr. Det legeme, man kender og har elsket, skal jo skæres op af mennesker, der ikke har de følelser for det, som man selv har. Oprørende! Ja, men måske nødvendigt til en diagnosticering af, hvad det var, der gjorde den dødes liv besværligt - eller direkte ubærligt - og dér tror jeg, at mange læger har fået sig en overraskelse, hvilket jo kan være godt for lægevidenskaben fremover ....
Sådan huskes han, men sådan så han ikke ud, for han havde forskellige genetisk betingede sygdomme og skavanker, der nærmest gjorde ham "vind og skæv". Det er der sådan set ikke er noget at sige til, da faraonerne var ekstremt indgiftede, Noget, der så først for alvor blev afsløret godt 3.000 år efter hans død i 1323 f.Kr..
Ak ja, den utrolig smukke farao fra mumiebilledet eksisterede ikke, hverken i livet eller døden. Noget af det, arkæologer og andre studsede over, var hans feminine former. Der var noget helt galt med den ægyptiske kransekagefigur!
Tanken om at noget som dette overgår en selv eller én, man holder af, er ærlig talt ikke rar. Det føles respektløst over for individet, om så det er aldrig så godt for videnskaben. Ingen af os kender den afbildede person, der udsættes for dette overgreb, og jeg mistænker, at det trods alt gør det tåleligt for os, men at vi ville hade, hvis det var én, vi kendte godt og holdt af. Nok har nutidsmennesker for ikke så længe siden set beviser på, hvor lidt nogen med en bestemt giftig og primitiv politisk overbevisning værdsatter medmennesker, men de fleste af os går ikke ind for den slags. For os er også et tilfældigt lig et menneske som os selv. Bunkerne af lig i kz-lejrene glemmer man ikke med det første, hvad enten man har set dem eller "bare" billeder af dem. Begge dele kan være direkte traumatisk.
OK, livet er slut, og man er havnet hos bedemanden, hvis man da ikke først skal obduceres, enten fordi man er et interessant medicinsk tilfælde, eller fordi man tydeligvis er myrdet. Det er dog forvirrende, at der her i landet åbenbart er to love omkring disse obduktioner. Den ene gælder Det Etiske Råds bestemmelser og den anden Den Centrale Videnskabsetiske Komité. Nu diskuterer man afdødes rettigheder, for hvad nu hvis han/hun i sin tid ikke har givet lov til en obduktion? Skal man så kunne gøre det alligevel, f.eks. af "videnskabelige grunde"? Måske de efterladte bare ikke kan forlige sig med tanken om, at deres højt elskede børn eller forældre skal skæres op, men det er altså nødvendigt for at fastslå dødsårsagen? Er det så videnskaben eller de enkelte privatpersoner, der skal have det sidste ord?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar