onsdag den 30. juni 2021

Ekstrem jomfrudyrkelse

En yndig dukke? Ja, men dette er i virkeligheden en levende, nepalesisk pige, hvilket gør dette smukke, lille væsen til et uhyggeligt udtryk for den dyrkelse af visse kvindelige egenskaber - reelle og tilskrevne - der fastholder hele kvindekønnet i en snærende rolle. Vi har set noget lignende i vores egen europæiske kultur for ikke så længe siden, og der er stadig meget af det, vi endnu ikke har gjort op med. Hvis der skal sættes et navn på, så er det "Ekstrem jomfrudyrkelse", der holder styr på kvinder ved at rokke ved deres selvforståelse og underkende deres reelle styrke som biologiske væsener ved i stedet at tilskrive dem ideologiske værdier.

Disse piger er blevet valgt til at repræsentere manifestationer gudinden Kumari. De bliver til af "den levende gudinde", der er karakteriseret ved ungdom og jomfruelighed. Når de når puberteten, så er det slut med denne værdighed, men indtil da tilbedes de som guddommeligheder. Ret grotesk og helt sikkert perverst, fordi den ægte kvindelighed fornægtes. Disse piger er meget unge, når de vælges og udstyres med en hel række kunstige egenskaber, der er knyttet til jomfru-gudinden Kumari. Forhistorien er højst besynderlig og meget farverig, for den involverer både dæmoner, der kun kan dræbes af unge, præ-menstruelle piger, Shiva, der kommer for sent til sit bryllup og en meget vred, men vist nok nærmest almægtig gudinde. At den styrke, som disse "levende Kumari-gudinder" besidder, forsvinder, når hun menstruerer er en fornærmelse imod selve kvindeligheden, men som sagt, det kendes også i forskellige former fra vor vestlige kultur.

Ja, det med Marias jomfrudom er en påstand, der er svær at sluge, men man undrer sig også over, at netop det skulle helliggøre Jesu fødsel. Ikke desto mindre er dette en af bærepillerne i det patriarkalske samfund: kvindens rolle som "føderske" kan ikke bortforklares, da hun er den eneste, der kan blive gravid og føde et barn, men hendes aktive seksualitet ses som en trussel for samfundsordenen, så den skjules bag jomfruelighedens kunstige trylle-slør ....

Gad vide, hvordan salget af denne "mirakelpille" har været. Jeg håber, at det var rigtig sløjt og aldrig bragte fabrikanten nogen form for indtægt. Selv hvis hans "mirakelpiller" imod forventning skulle virke som påstået, så er evig jomfrudom ikke noget at stræbe efter, medmindre man selv vælger det.

Ifølge Koranen venter der de troende (dvs. mænd) 72 jomfruer efter døden. Ikke bare er de jomfruer nu, men de forbliver det også, hvilket kunne tyde på, at afdøde mænd mangler det næsehornspulver, der har holdt dem gående her på jorden. Viagra er nok heller ikke så nemt at få fat på i de himmelske regioner.

Dem, der tror på og tilbeder Kumari Devi, sørger for, at hendes fødder (angiveligt) aldrig rører jorden, hvilket jeg finder ret betænkeligt, for hvordan kan det menneskelige legeme fungere, hvis det aldrig bliver brugt efter hensigten? Jeg håber for barnets skyld, at denne del af religionen ikke praktiseres i realiteternes verden, men kun er en teori for de troende. Det er en af de ting, jeg enten ikke forstår eller tager totalt afstand fra i denne Kumari-tro. Jeg vil sige, at i min målløse tilstand er det mig ubegribeligt, at dette stadig kan foregå i moderne tid. 

Kumari kan være aldrig så meget "gudinde", men hun er jo altså også et barn, hvilket f.eks. kan ses af ovenstående, stærke billede: denne Kumari lader til at kunne lide Mickey Mouse-dukker. At fratage sådan en barn hendes barndom og fylde hendes tilværelse med besynderlige forestillinger om værdighed gennem jomfrudom og tabet af værdi gennem menstruation ligner til forveksling børne- og kvindemishandling. For nogle er overgangen fra guddommelighed til et hverdagsliv uden tilbedelse da også meget svær.





https://www.npr.org/sections/parallels/2015/05/28/410074105/the-very-strange-life-of-nepals-child-goddess 


https://youtu.be/ZRn-MCagueg

 

Wikipedia

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar