Maleri af Elisabetta Sirani
Kan kvinder male? For at besvare det spørgsmål kan man jo begynde med at spørge, om kvinder har en hjerne foruden det samme antal øjne og hænder som mænd? Nå, det har de, jamen så er de fysisk udstyret til at kunne male. Op igennem historien er de imidlertid ofte blevet forhindret i det for i stedet at blive henvist til "kvindelige gøremål" som f.eks. broderier, syning og den slags, der alt sammen sker uden for offentlighedens søgelys. Den slags er det, man kalder "hjemlige sysler", og det hører til den sfære, kvinder helst skal holde sig til gennem det meste af historien, men dog ikke altid. At stå ved et staffeli og udtrykke noget, der tydeligt viste, at de havde ideer, fantasi og opfattelsesevne, kort sagt, at de gjorde sig tanker om liv og død, mænd og kvinder, blev ikke set som "kvindeligt". Det betød, at mange kvindelige maleres værker blev bortforklaret, idet de tit blev tilskrevet mænd, måske tilmed deres konkurrenter.
Elisabetta Sirani (1638–1665) var en glimrende, italiensk maler, og hun fik faktisk anerkendelse for sin kunst. Rige kunstelskere og/eller kunstsamlere købte mange af hendes værker, og dette salg gjorde det muligt for hende at forsørge sin familie, dvs. hendes mor og far samt tre søskende foruden hende selv, da den sædvanlige familieforsørger - nemlig faderen - blev så hårdt ramt af gigt, at han ikke kunne arbejde mere. Ret imponerende, må man sige.
Et højt elsket motiv for både mandlige og kvindelige malere: Madonna med barnet. Her er det Elisabetta, der har givet sin version, og det når bestemt samme kunstneriske højder som dem, hendes mandlige kolleger har præsteret. Man ved, at når hun malede, så kom der mange og så på, fordi hendes hurtighed og sikkerhed var vidt berømt. Hun fik derfor mange elever, bl.a. sine to søstre, Barbara and Anna Maria, og hendes indflydelse på den tids malerkunst var derfor mærkbar, også efter hendes død.
Ligesom f.eks. den forrygende Artimisia Gentileschi malede også Elisabetta den bibelske heltinde Judith med Holofernes' afhuggede hoved, tilmed i flere versioner. Det motiv virker på mig som et signal eller et kodesprog, der siger noget om kvindeligt raseri inden for patriarkatets snævre rammer. Elisabettas Holofernes er meget, meget død, men ikke særlig blodig, og hendes Judith har et forklaret, engleagtigt udtryk. På mig virker hun nærmest vemodig. Der er intet af Artimisias vilde had og hævntørst over hendes Judith, og hun ser væk fra det hoved, hun har "høstet". Så er der mere vildskab og hævnlyst over hendes "Timoclea dræber Alexander den Stores kaptajn", men motivet bygger også på en barsk historie fra Plutarch.
Det fortælles, at Timoclea var af en fornem slægt i Theben, som Alexanders befalingsmand voldtog for derefter at forsøge at røve hende. Da Timoclea bildte ham ind, at der lå skjulte skatte i brønden, var han uforsigtig nok til at bøje sig ned over den, hvorpå hun verfede ham ned i vandet og dræbte ham med sten, som hun kastede ned på ham. Har Elisabetta mon tænkt på en bestemt mand, da hun malede dette mord på en voldtægtsmand? Ikke så vidt jeg ved, men der er tydeligvis mere liv og drama over dette motiv end over Judith med Holofernes' hoved.
Da Elisabetta døde helt uventet som 27-årig i 1665, begyndte der straks at gå rygter om, at hun var blevet myrdet af misundelige kolleger eller en ansat i husholdningen, som hun havde en strid med. Undersøgelser har dog vist, at hun døde af et slemt mavesår. Hvor kom det fra, kan det have været stress over at stå som familiens forsørger, der har gjort hende syg? At familien måske endda ikke var så taknemmelig, som de absolut burde have været, kan ses af den kendsgerning, at hendes far gjorde krav på og beholdt alle hendes indtægter. En ting er, at hun så at sige betalte gildet, men samtidig var hun altså også en stækket. familieslave. Den kendsgerning kan næsten ikke andet end føre til stress og mavesår .....
https://nmwa.org/art/artists/elisabetta-sirani/
https://nmwa.org/blog/from-the-collection/curators-travelogue-women-artists-of-bologna/
Wikipedia
Ingen kommentarer:
Send en kommentar