tirsdag den 14. januar 2020

Vincent van Gogh: Orphan Man with Cap, Seen from the Back, 1882


Vincent får mig altid til at standse op og tænke over de motiver, han vælger. I dette tilfælde sætter beskrivelsen af billedet, "Orphan Man with Cap", gang i min fantasi, for er det manden, der på en eller anden måde er "orphaned", eller står han for behandlingen af de forældreløse børn, der er en del af de fattige samfund, hvor folk kan slide sig ihjel med hårdt, manuelt arbejde? Det mest sandsynlige er nok det sidste, men på den anden side så indikerer mandens luvslidte udseende, at han ikke ligefrem er velhavende, så det kan også gælde ham. Desuden: er der en pointe i, at han står med ryggen til beskueren? Utænkeligt er det ikke - hmmmmmmmmmmmm ....
Jeg kunne nok få en afklaring ved at kigge i nogle Van Gogh-biografier, men foretrækker at lade spørgsmålet stå åbent, så jeg kan fortsætte med mine betragtninger om begrebet "orphaned". Mandens klædedragt tyder som sagt ikke på velstand, så hvad han end er, så får han næppe meget for det, og det er selvfølgelig sørgeligt. Hvad forældreløse børn angår, så blev de sikkert udnyttet af både den ene og den anden, og det er super-sørgeligt den dag i dag ....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar