mandag den 10. august 2020

Er vejen frem for forfattere at FORÆRE deres bøger væk?

 

Som jeg ikke har lagt skjul på, er jeg bekymret for, hvad der sker med mit forfatterskab. De fleste af mine udgivelser er selvudgiver-ebøger, og dem er der unægtelig mange af, ja, faktisk så mange, at jeg ikke altid selv kan huske, hvad de enkelte værker går ud på. Pinligt, men sandt ....

Nogle andre står til gengæld lysende klart i min hukommelse, og jeg glæder mig over at se omtaler eller anmeldelser af dem hist og her. At der ikke kommer nogen i de store aviser som f.eks. Politiken, hvor jeg selv har været anmelder og kronikør, ærgrer mig, men ikke så jeg ligger vågen og græmmer mig om natten. Næh, for på en måde har jeg accepteret, at der ikke sker så meget mht anmeldelser og omtaler, og at salget næsten er stagneret. Det er ikke fra mine udgivelser, jeg skal vente de store indtægter, men ligefrem gøre det, som jeg ser andre forfattere gøre i udlandet, nemlig at forære deres bøger væk, vil jeg nu heller ikke. Jeg tvivler nemlig på, at det fører til det, de nok tror: at folk bliver så begejstret for deres gratis-bøger, at de skal købe andre af deres værker. Efter min mening sker der nemlig en forskydning fra et læser-ønske, der også får pengepungen frem, til et blasert "nå ja, hvorfor ikke, når nu det er gratis".

Desuden er der noget andet, der må bekymre en forfatter, nemlig at bogsalget synes at være formindsket. (Indrømmet: da jeg ikke gider at finde statistikkerne frem, så er det mere en fornemmelse end hårde facts). - Låner folk de bøger, de ikke køber, på bibliotekerne? Måske, men også det tvivler jeg på, for det er mere min fornemmelse, at man ikke længere læser så meget som før i tiden. Bogen er blevet hårdt trængt af andre ting, der gør det muligt for folk at selv deltage, sådan som f.eks. ved computer-spil.

Denne bog er sikkert meget fornøjelig, men næppe et uforglemmeligt, højlitterært værk. Da jeg så forsiden og notatet om, at den var gratis i nogen tid femover, så tænkte jeg først, "OK, det kunne jeg da godt, for jeg skrev jo i sin tid speciale om hekse", men derefter indså jeg, at jeg ikke gad læse den ....

Nogenlunde det samme tænkte jeg om denne gratis-bog, der åbenbart også handler om hekse. Det ligner ren hygge - samt spild af tid ....

Nej - og NEJ TAK! Måske den har kvaliteter, der bare ikke fremgår af forsiden, men jeg tvivler på, at den kan holde min interesse fangen hele vejen igennem.

Det mest interessant ved disse (og mange andre gratis-bøger) er og bliver forfatternes valg af "salgs-"metode: bøgerne sælger næppe godt, men mon de går bedre som gratis-bøger? Tænk, at tilbyde de bøger gratis, som man har knoklet med for så bare at opleve, at læserne alligevel ikke gider dem. Faktisk ikke, om så de får dem smidt i nakken - SUK på egne og andres vegne, for bøger har jo en masse at byde på, selv om de ikke siger bip-bop eller blinker hysterisk. De er til stille stunder med én selv, og dem kan man altså få gavn af ....

https://www.bookbub.com/books/black-annis-demon-hunter-by-aubrey-law?ebook_deal

https://www.bookbub.com/books/broomsticks-and-burials-by-lily-webb?ebook_deal 

https://www.bookbub.com/books/witches-brew-by-morgana-best?buy=&ebook_deal&position=cover&region=us 

Og som sagt, ovennævnte er kun nogle ganske få af mange gratis-bøger. Det er også nogle få af mange, mange udgivelser hvert år, for selv om bogbranchen tydeligvis ikke er, hvad den har været, så udkommer der virkelig mange bøger, og unge mennesker drømmer om en tilværelse som forfatter. Hvis ikke jeg tager meget fejl, så skyldes det sidste nok, at de forbinder noget andet end de hårde realiteter med sådan et liv. Måske de tror, at de kan få noget, de opfatter som en "arbejdsfri tilværelse", samtidig med at de får en sexet aura samt adgang til spændende mennesker og miljøer. Tjah, det sker vel, men kun for nogle få ....

Mit hjerte banker for mine bøger, og det ville være sjovt at sælge nogle flere af dem, siden litteratur nu engang er en form for kommunikation. Man skriver til en ikke-definerbar læser, og det er en meget interessant proces. Når der så ikke rigtig er nogen læsere, er et vigtigt led jo cuttet af, men derfor eksisterer bogen jo alligevel, og man kan glæde sig over den, bl.a. fordi det er noget, man har skabt.

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar