mandag den 16. november 2020

"Ih, hvor har vi det sjovt ..."

Liv og glade dage, samvær og hygge samt en masse sundhedsfarligt druk - det er lige os!!! Det med hyggen kan jeg gå 100% ind for, men ikke det med drikkeriet. Er jeg puritaner? Næh, men mine laster består bare ikke i indtagelsen af våde varer, hvilket bl.a. skyldes, at jeg har oplevet, hvad alt for meget druk kan føre til af helbredsskader. Det samme gælder selvfølgelig narkotika ....

Vi mennesker ønsker at fyre op under vore sanser og at komme i en situation, hvor vi "svæver" og "nyder" øjeblikket. Det er et stærkt ønske hos de fleste af os, og vore kroppe er bygget til at skaffe os glæder af sanselig art. Her tænker jeg selvfølgelig først og fremmest på sex, der jo også er forbundet med følelsen af mæthed: man er tilfredstillet, (hvis nu det er det, man er). Dårlig sex kan formodendtlig sammenligne med et "dårligt trip", uden at jeg dog kan sige, hvad der er værst, da jeg kun har prøvet det første.

                           Prisen for "fixet" er altså for høj, og det har kostet alt for mange liv

Jeg har læst om narkomaner, der føler, at "de har mødt Jesus" eller "set Gud", når de var høje. Det har de jo næppe i andet end deres fantasi, og den er da også god nok til mange ting, men ikke når det gælder spørgsmålet om liv eller død. At målrettet "søge suset" betyder vel, at man ikke kan holde virkeligheden ud, hvilket så igen må kunne tolkes som et afslag til livet og dets vilkår: hellere "svæve" oppe i de imaginære skyer end være hernede hos os andre? Jeg synes, det er sølle, ligesom det  er sølle at tilsidesætte andres liv og lykke for et øjebliks rus, sådan som flere seriemordere synes at gøre. For mig er sanseoplevelserne altså ikke noget, der har forrang for moral, etc..

Hyggeligt samvær?

Eftersom mord, vold og kriminalitet er "hyggens" bagside, så er den for mig at se en illusion. Hvor mange har ikke overfaldet og/eller myrdet gode kammerater for at bestjæle dem for penge og/eller narko? Det er faktisk mange, hvis man skal tro kriminal-rapporterne, og så er "hyggen" da ligesom gået fløjten, eller hva'?

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar