mandag den 2. november 2020

Uden for det store sammenhæng

Man griner uvilkårligt ad denne vittighed med en puslebrik, der føler sig som del af noget større, men som åbenbart ikke ved, at det er lige præcis det, den er - helt konkret, den skal bare finde puslespillet. Nok er vittigheden morsom, men samtidig er den en meget præcis beskrivelse af den følelse, mange mennesker har af at stå uden for fællesskabet. Lider de af ensomhed og tørster nu efter et nærvær, de ser andre mennesker nyde? Det er jeg faktisk ikke sikker på gælder for alle, for der er mennesker, der er enegængere, og som ikke rigtig passer ind nogen steder. For sådan en person ville det almene fællesskab sandsynligvis være meningsløst eller direkte ubehageligt.

Krage søger mage, som man siger, og den lille kanin er som skabt til denne forsamling af rovdyr, men ikke som deltager i det, vi forstår ved et fællesskab. Sådan tror jeg, man kan føle sig til mode, hvis man havner i en forkert gruppe, der hylder værdier, man ikke selv har. Jeg er i hvert fald stensikker på, at hvis jeg pludselig blev forflyttet til en T. Rump-parade, så ville jeg ikke være glad, men føle mig meget misplaceret ....

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar