onsdag den 18. marts 2020

Biblioteks-mystik

I forbindelse med Kvindernes Internationale Kampdag den 8. marts, kiggede jeg på bibliotekernes udbud af kvindebøger. For god ordens skyld slog jeg også mit eget navn op, og fandt til min overraskelse rigtig mange af mine værker/artikler. Det kom bag på mig, for sidst jeg så efter, var det kun en brøkdel af min store produktion, der havde fundet nåde for Bibliotekscentralens strenge blik, da de ikke kan lide selvudgivere. Lige det argument for en forkastelse af litteratur finder jeg ret vildt, for hvad er forskellen på en selvudgiven og ikke-selvudgiven bog? Det er såmænd bare forlagsredaktørerne og forlagets distributionskanaler samt anmeldelser hist og pist, hvilket man nu engang ikke kan vurdere en udgivelse på.
"Estrid" er et af de værker, jeg ventede at se, og som jeg da også fandt. Den er blevet genudgivet, hvilket ville have glædet personen Estrid. Bogen er imidlertid ikke min yndlingsbog af alle dem, jeg har udgivet, men jeg forstår godt, at den kan vække interesse hos dem, der kender Jørgen-Frantz Jacobsens roman "Barbara", for Estrid var jo modellen til denne berømte, færøske forførerske.

Så vidt jeg kan se, er denne bog, der er kommet på et pænt og hæderværdigt forlag, nemlig Lindhardt & Ringhof, repræsenteret på smukkeste vis hist og pist på vore biblioteker, og hvis ikke de har den, kan man bestille den. Ergo: dér må selv min surhed og forurettethed vige for en realitet, der bør glæde mig.

Det har altid pikeret mig, at den eneste af mine e-bøger, der har fundet vej til bibliotekerne er ovennævnte bog, "Ondskab", der såmænd heller ikke er en af mine yndlinge. Jeg er ret overbevist om, at den er blevet optaget som biblioteksbog, fordi en anerkendt litterat har givet den nogle pæne ord med på vejen, og det er ikke rimeligt, at en bog kun bedømmes ud fra den slags. Ikke desto mindre er det det system, vi alle er underlagt, og det oser af snobberi - HM!

Nå, men kronik-samlingen "Lilith og Adam" er grunden til, at jeg studsede over de mange af mine artikler, der kan lånes på biblioteket. I denne selvudgivne ebog har jeg samlet de fleste af mine mange avisartikler, men selve bogen afvises af Bibliotekscentralen, for den er jo selvudgivet og dermed automatisk bedømt som værdiløs. Magen til hykleri skal man altså lede efter!
Forklaringen ligger nok i det, der danner facit for så meget andet i vort samfund, nemlig PENGE! Hvis bibliotekerne gør det muligt for potentielle lånere at hente mine artikler hjem, (for jeg tvivler på, at de ligefrem ligger på hylderne i de enkelte biblioteksafdelinger), så sparer de bibliotekspenge til forfatteren = mig! Smart og skurkagtigt, hvilket får mig til at veksle mellem forargelse og latter, for denne manøvre har også et latterligt aspekt. (Godt, man har humor ....)
Grinet stivner dog, når jeg nu også ser en hulens masse af mine ellers forkastede e-bøger opført på listen over mine samlede udgivelser. Har de dem, eller har de dem ikke??? Er de pludselig blevet bløde over for selvudgiveren EC??? Hvordan er det gået til, og hvorfor har de ikke henvendt sig for at få lov til at låne mine bøger ud? Hvad med bibliotekspenge???? Hvis de låner dem ud, sker det så uden at afregne med mig????
Jeg må vist forsøge at tage mig sammen og forsøge at låne nogle af mine egne e-bøger for at se, om de er der eller ikke, hvilket dog ikke sker nu, da jeg simpelthen er for overvældet af opdagelsen til at gå i flæsket på bibliotekerne. Desuden har jeg for flere år siden slået hånden af det svigefulde bibliotekssystem, idet jeg ikke har lånt noget i meget lang tid og derfor ikke længere er inde i lånesystemet ....


https://bibliotek.dk/da/search/work?search_block_form=Else+Cederborg&select_material_type=bibdk_frontpage&op=S%C3%B8g&year_op=%2522year_eq%2522&year_value=&form_build_id=form-qP9O6iEHGR3w3SkIvAorIpdMWmxkHCm64Z1ok_5rBbI&form_id=search_block_form&sort=rank_frequency&page_id=bibdk_frontpage#content


 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar