tirsdag den 24. marts 2020

DNA og mystik

For alle, der har set moderne TV-krimiserier eller dokumentarudsendelser om mord og mordere, må DNA stå som et vidundermiddel, men nok også som noget temmelig mystisk, for hvad er det egentlig for noget? Jeg vil ikke engang forsøge at forklare det, da jeg er ret usikker på en hel del - faktisk det meste! - omkring det.
Denne usikkerhed bliver ikke bedre af, at jeg har hørt påstande som, "at alt liv stammer fra én enkelt 4 milliarder år gammel forfader, der var DNA-baseret". Det antydes tilmed, at der formentlig - eller måske - har været andre livsformer dengang, der i mellemtiden er blevet udkonkurreret af de DNA-baserede.Her skæver man især til teorien om, at disse andre livsformer kan være baserede på RNA, der i modsætning til DNA er enstrenget.

Hva'behva'????!!!!!
For mig er dette volapyk, hvilket ikke skyldes hverken DNA, RNA eller teorierne om dem, men min egen uvidenhed på området. Noget, der får mig til at spekulere over hullerne i min viden, for er det her noget, jeg BURDE vide??? Nemlig, at verden kan være opstået (og gået under) den ene gang efter den anden, og at DNA (måske) har udkonkurreret RNA? Det lyder faktisk meget logisk i mine ører, selv om tanken er svimlende, hvis man i stedet for at tænke 4 milliarder år tilbage i tiden tænker fremad: er det det, vi og vores efterkommere kan komme til at opleve om X år?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar