onsdag den 24. juni 2020

Et hjem uden tid og sted

Alle tiders gode ide - og ifølge sagens natur komplet umuligt for de fleste ....

For et par år siden var der en stor, sort mandsperson, der lod til at have slået sig ned på en stor kirkegård her i storbyen. Jeg mødte ham flere gange på stierne og så også en form for "telt", som jeg formoder var opført af ham. Det var lavet af plastikposer, gamle klude og grene og har vel kunnet give en vis form for ly. Jeg spekulerede ofte på, hvordan en sort mand var havnet på denne danske kirkegård, men jeg talte aldrig med ham, for jeg må indrømme, at hans derangerede ydre, vilde blik samt uransagelige dunster omkring ham skræmte mig: jeg skulle ikke have noget klinket ....

Jeg håber, at denne mand - ligesom mig - kan lide duer, for ellers må det være et helvede at "bo" sådan et sted. Sandsynligvis er han blevet forjaget, før han for alvor slog sig ned her, for sådan et syn passer ikke borgerskabets pæne damer og herrer. Jeg må også indrømme, at det signalerer nogle tilstande, der ikke føles trygge, for hvis man lever af at tigge mere eller mindre åbenlyst, så er næste trin vel, at man tager, hvad man ikke får? At tage kan oversættes til overfald, og det er der selvfølgelig ingen, der bør udsættes for.
Hvad gør man så, når ens kvarter tilrækker hjemløse? Tjah, jeg giver ofte en skærv, men føler samtidig at det er skruen uden ende, for pengene går jo bare til druk. Hvis disse mennesker skal skaffes ly for vind og vejr samt tryghed for de overfald og den chikane, de udsættes for, så skal de altså have et hjem. At tvangsforflytte dem til en 1 eller 2-værelses er imidlertid umuligt, og det kan faktisk være, at de frivilligt forlod sådan et lille, men ellers acceptabelt hjem.

Der står vist et bæger af en slags ved denne sovende person, og det er så hans signal til os andre: slip slanterne og hjælp en stakkels, forhutlet hjemløs, der lever af almisser ....

I 2019 fandt mere end hver tredje hjemløse fandt ophold på herberger eller forsorgshjem, og mon ikke det er bedre at støtte deres arbejde end den tilfældige hjemløse, man løber på? 11 % blev registreret som gadesovere, det vil sige, at de har overnattet på gaden, i en trappeopgang eller lignende. I Danmark var der i 2019 ialt 6.431 hjemløse, hvoraf hver femte er en kvinde.

Det er særlig trist, fordi de jo er mere udsatte for vold. Skulle en eller anden mandsperson tilbyde sådan en kvinde et sted at bo, så er det formentlig med bagtanker. Dvs., at selv om deres køn giver dem større muligheder for at opnå et midlertidigt ly, så er det samtidig noget, der gør det specielt risikabelt for dem.

Et hjem er noget andet end en offentlig bænk samt en gammel barnevogn med poser og pakkenelliker. At nogle ser det som en spændetrøje og derfor vælger det frie, hjemløse liv må man vel acceptere, siden det er deres valg, men hvad nu når det ikke er et frit valg, men noget, som sociale omstændigheder tvinger dem til? Ja, så står vi og vort velfærdssamfund over for et problem, som det faktisk er vores pligt at løse ....



Ingen kommentarer:

Send en kommentar