søndag den 7. juni 2020

Slægtskab og nedarvede slægtstræk sat på spidsen ....


Alexandre Dumas var en fransk forfatter, der skrev gode og spændende klassiske værker som "De tre musketeer", "Greven af Monte Christo" samt mange andre, der har overlevet tidens tand, og som også er blevet en del af filmindustrien. Jeg husker især den flotte franskmand Jean Marais som greven. At han  var bøsse, var der ingen der vidste dengang, og nu ville det nærmest være ligegyldigt.


Nå, men mht Alexandre Dumas, så var han en stor succes som forfatter allerede i sin levetid, men der var alligevel nogen, der hånede ham for hans afrikanske rødder. Ligner han en farvet mand? Næh, men han var det, der kaldes en "kvadron", og det var ikke så almindeligt i "dannet selskab" dengang som nu.
Da en ikke-fan på et tidspunkt hånede ham for hans farvede familiebaggrund, svarede han: "Min far var mulat, min bedstefar var neger, og min oldefar var en abekat. Se, forstår De, min herre, min familie startede dér, hvor deres ender ...."

Den berømte forfatter - sort eller ej - blev bl.a. hædret med en statue af en af sine mest elskede personer, nemlig en af de tre musketeer ....





Ingen kommentarer:

Send en kommentar