lørdag den 13. juni 2020

Kriminalitet som overlevelsesstrategi



Egentlig ret smart fundet på, men det er nu ikke første gang, jeg har hørt om en lignende strategi. For nogen tid siden fortalte en socialarbejder, som jeg kender, noget lignende om en dansk mand, der normalt hutlede sig igennem med småjobs. Når vinteren var på trapperne, sørgede han imidlertid for at få sig en "fængsels-ferie", hvor kost og logi jo var garanteret og ikke kostede noget. (Så vidt jeg forstod, var det ikke voldelige forbrydelser, han begik, men "bare" berigelsesforbrydelser).
I en anden forbindelse diskuterede jeg med en veninde, hvad vi skulle gribe til, hvis vi pludselig havnede i en komplet umulig social situation. Det var kun et tankeeksperiment, men det var en sær fornemmelse, at det eneste, vi kunne finde på, hvis det virkelig gjaldt, var kriminalitet. Normalt går ingen af os ind for forbrydelser, men vi var enige om, at hvis nøden var stor nok, og der ikke var andre muligheder, så ville vi være nødt til at forvandle os til slemme kvinder, der begik lovbrud af forskellig art for at redde liv og helbred.
Meget interessant at tænke på, for det beviser for mig, at moral og velanstændighed afhænger af omstændighederne, og at de ikke er en konstant størrelse ....



Ingen kommentarer:

Send en kommentar