onsdag den 29. april 2020

Menses og gode manerer

Jeg må indrømme, at jeg grinte, da jeg læste denne lille hverdagsberetning om livet med en 3-årig datter. Mange andre vil nok ikke finde det særlig morsomt, men snarere pinligt eller direkte forargeligt.
Skal vi vædde om, at disse forargede personer er af hankøn? Det er i hvert fald mit indtryk, at mange mænd har det skidt med denne naturlige, feminine funktion, som jeg har oplevet, at nogle direkte har gjort nar ad.
Ja, det er der virkelig ingen grund til, og jeg tvivler meget på, at der er ret mange kvinder, der ville acceptere en sådan tingest. Ikke desto mindre har jeg som før sagt oplevet nogle bizarre episoder på sociale medier, hvor nogle mænd har gjort nar ad denne naturlige, kvindelige funktion. Engang imellem forsøger de så at camouflere det med medynk: "Det er vel nok synd for jer kvinder, at I ikke er som os mænd, der ikke "lider af" den slags ...."
Når det sker, sender jeg så et par håndgranater ud, som de abslut ikke kan lide: "Hvad med det hvide, I udsondrer, ofte på en yderst uhøvisk og upassende måde?" (Jeg har heller ikke glemt Henrik VIII's maskuline stolthed over sine "to (regelmæssige) natlige pollutioner", der for ham var et bevis på, at han var en rigtig mand, der sandelig fungerede, som han skulle. At det skete i ægteskabet med Anna af Cleves så han som det uomtvivstelige bevis på, at det var hende - og ikke ham - der var noget galt med).
Sunde og raske kvinder inden for en vis aldersgruppe har velafgrænsede "udsondringsperioder", medens mænd rammes af det ene jordskælv efter det andet, der kan ødelægge civiliserede forhold og bringe ravage i alt fra deres gode rygte til straffeattesten. Når disse personer taler om "de dage" er det tydeligt, at de slet ikke regner deres egen fysiske beskaffenhed for noget, der tæller på samme måde, men det er det altså, bare endnu mere dramatisk og bekymrende. Ingen mand er død at en kvindes menstruation, men masser af kvinder er døde (myrdet!!!) på grund af mænds specielle funktioner ....

Hele systemet er på den ene side ret genialt, hvis bare man følger reglerne, men der skal ikke meget til at forrykke balancen, og det er ikke kvinden og hendes "dage", der gør det. Nul!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar