torsdag den 2. juli 2020

Fiktion contra virkelighed


Hver sin yndlings-James Bond, og jeg har altså lige fra første øjeblik været ret vild med Sean Connery, som jeg anser for at være særdeles sexet. At han som skotte kan have svært ved at illudere som engelsk gentleman, da sproget afslører ham, og han desuden har det med at mumle, kan jeg ikke tage mig af: han er og bliver dejlig, formentlig også fordi denne udgave af super-agenten tydeligvis er det, nogle kalder en "slem dreng", for den slags fyre har altså kvinde-tække. De andre skuespillere, der har spillet James, siger mig til gengæld ikke noget, og jeg har faktisk ikke rede på, hvem der er hvad ....
Så vidt jeg husker, er dette billede fra "Goldfinger", hvor vor tapre helt bl.a. er oppe imod en ækel fyr, der spilles af den store tyske karakterskuespiller Gert Fröbe, der illuderer glimrende som skurken Goldfinger. For det første ligner han en rigtig "pølsetysker", og de er jo pr. definition slemme, og for det andet skriger alt ved ham "ækel, sadist, grim karl".


Hvad laver den tyske skurk med vor helt, Bond? Jo, han truer med ikke bare at kastrere ham med en laserstråle, men også skære ham midt over!!!!! Da James jo er kendt som en stor-forbruger af flotte damer, er netop den legemsdel, der sigtes på, formentlig hans kæreste eje, og tabet af den ville være særdeles sørgeligt for ham og slet ikke i tråd med hans image .... 
Efter en lille snak med en anti-Bond-filmelsker, der finder hovedpersonen Bond direkte latterlig, har jeg dog fået noget at tænke på. Jeg må således indrømme, at der er visse ting, jeg i min begejstring for Mr. Connerys sex-appeal helt har lukket øjnene for, nemlig sandsynligheden for, at figuren Bond fungerer som en sand repræsentant for agent-branchens ægte medlemmer. F.eks. skal han jo illudere som en hemmelig agent, men har den uvane bestandig at udbasonere sit navn til alle, han møder. En ægte agent ville have så travlt med at holde sig skjult, at han enten ville skaffe sig et falsk navn eller helt holde mund med den slags oplysninger.
Og hvad med hans dame-forbrug? Er det ikke påfaldende, og vil det ikke vække opmærksomhed i de kredse, han angiveligt er oppe imod? Jo, helt sikkert, så hvis film-figuren James Bond pludselig skulle til at agere en ægte agent, så blev han afsløret og formentlig også dræbt i en ruf ....








Ingen kommentarer:

Send en kommentar