tirsdag den 7. juli 2020

Våben og selvforsvar


Der er sikkert mange, der har leget med tanken om at skaffe sig våben, hvis de enten har et farligt erhverv eller bor et sted, hvor der ofte sker voldelige overfald, røverier og den slags. Dvs. at disse mennesker forestiller sig, at våbnet bare er til selvforsvar, og at de kun vil bruge det i alleryderste nødstilfald. Jeg har dog en mistanke om, at våben har en tendens til så at sige "smelte sammen med hånden, der bærer det".
Da jeg som et eksperiment forestille mig selv med en revolver, føltes det i hvert fald, som om jeg pludselig blev udstyret med en "ildsprudende arm". En sådan tingest kan hurtigt tage magten, sådan at den styrer ens handlinger, og det bør selvfølgelig undgås for enhver pris.


Et syn som dette ser vi ikke herhjemme, og det er jeg glad for, da det nærmest virker som en invitation til at bevæbne sig i fuld/påvirket tilstand. Ikke en god kombination og absolut ikke ønskværdig her i vort land. Desuden er der jo altså en våbenlov, der forbyder os og vore medborgere at bære våben. Hvis vi alligevel skulle gøre dette og måske tilmed fik brug for at forsvare os og vore ejendele, så kan dette stride imod bemeldte våbenlov, men helt sikkert er det nu ikke, for som det fremgår af nedenstående link, så kan domstolen også dømme selvforsvar. Faktisk tror jeg ikke, loven er konsekvent på dette punkt, hvilket er noget møg ....




Ingen kommentarer:

Send en kommentar